عصر بازار

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

کاهش تراز تجاری بخش کشاورزی به منفی ۱.۵ میلیارد دلار در سال جاری

عصر اعتبار- قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید سالانه ۷۶ میلیارد دلار محصول کشاروزی در کشور گفت: در سال جاری تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود یافته و به ۱.۵- میلیارد دلار رسیده است.

کاهش تراز تجاری بخش کشاورزی به منفی ۱.۵ میلیارد دلار در سال جاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی اکبر مهرفرد  امروز در مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی در مرکز همایشهای بین‌المللی صدا و سیما در خصوص وضعیت تولید و طراز تجاری تولیدات بخش کشاورزی اظهار کرد: شاخصهای کلان بخش کشاورزی نشان می‌دهد که 115 تن انواع محصولات کشاورزی نظیر دام،‌ طیور، زراعی، باغی، شیلات و آبزیان در کشور به ارزش 76 میلیارد دلار تولید می‌شود.

    وی افزود: در صورتی که یک روز تولید نداشته باشیم باید سالانه 76 میلیارد دلار واردات انجام دهیم.

    قائم مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی در سال 94، 5.1 درصد بوده است که این رقم در 3 ماهه سال جاری به 5.4 درصد افزایش داشته است.

    مهرفرد تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که طراز تجاری کشور در سال جاری نیز بهبود یابد به طوریکه این طراز از رقم 8.1- میلیارد دلار در سال 92 به 3.4- میلیارد دلار در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

    صرفه‌جویی ارزی 5 میلیارد دلاری بخش کشاورزی

    وی افزود: در سالهای زمانی 92 تا 94، 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در بخش کشاورزی صورت گرفته است و واردات کاهش و صادرات افزایش یافته است.

    مهرفرد ادامه داد: در سال جاری طراز تجاری کشور بهبود یافته و به 1.5- میلیارد دلار رسیده است و 220 میلیون دلار در 6 ماهه اول سال 95 نسبت به سال قبل بهبود یافته است.

    قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود پتانسیلهای فراوان در بخش کشاورزی با محدودیت آب مواجه‌ایم که این امر تنها باید با مدیریت مصرف آب رفع شود و در این خصوص سیاستگذاریهایی به سمت تولید در محیطهای بسته و گلخانه‌ای در حال افزایش است. همچنین باید در نظر داشت که تولید برخی محصولات کشاورزی برای کشور ما مناسب‌تر است.

    وی با بیان اینکه ایران و سایر کشورهای دنیا در حال گذار از کشاورزی معیشتی و سنتی به سمت اقتصادی هستند، گفت: خروجی بخش دام کشور در 5 گروه محصول است که شامل مرغ و فرآورده‌های آن، تخم مرغ و فرآورده‌های آن، گوشت قرمز و فرآورده‌های آن و آبزیان و فرآورده‌های آن شامل می‌شود و ما به سمت برون‌گرایی بخش کشاورزی هستیم.

    مهرفرد افزود: در 6 سال گذشته ما واردکننده مرغ و تخم‌مرغ بودیم اما امروز قابلیت صادرات 500 هزار تن تا یک میلیون تن از این محصولات را داریم که در صورت فراهم آوردن بازارهای صادراتی تولید خواهد شد.

    قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال گذشته 70 هزار تن صادرات مرغ وجود داشته است اما در صورتی که ظرفیت‌سازی بازار صادراتی ایجاد شود و تولید ما بر اساس سفارش از قبل صورت گیرد می‌توانیم تولیدات بیشتری در کشور انجام و برای صادرات از کشور خارج شود.

    وی با اشاره به اینکه در بخش آبزیان نیز پتانسیلهای صادراتی بالایی وجود دارد گفت: تولید آبزیان در کشور ما اعم از صد و پرورش یک میلیون تن است اما در افق 8 ساله می‌توانیم یک میلیون تن دیگر تولید داشته باشیم.

    مهرفرد افزود: در حال حاضر کمتر از 10 درصد گوشت مورد نیاز کشور وارد می‌شود. همچنین با توجه به وضعیت صادراتی دام زنده صادرات این محصول به کشورهای عربی صورت می‌گیرد.

    قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بخش روغن نیز 10 درصد تولید داخلی و 90 درصد واردات وجود دارد که این دانه‌های روغنی در بخشهای روغن‌کشی در تولید کنجاله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    مهرفرد در خصوص صادرات به روسیه گفت: شرایط لازم برای صادرات به روسیه مهیاست و تمام پروتکلهای مورد نیاز سختگیرانه روسیه به امضا رسیده است.

    وی افزود: در حال حاضر 4 کارخانه لبنی ما اجازه صادرات به روسیه دارند. همچنین شرایط کارخانه‌های جدید نیز در حال بررسی است.

    وی افزود: روسیه تعرفه‌های وارداتی خود در بخش آبزیان را کاهش داده همچنین در حال حاضر بیش از 20 مرکز اجازه صادرات محصولات شیلاتی به این کشور دارند که به زودی تعداد این شرکتها افزایش می‌یابد.

    امضای پروتکل دامپزشکی با چین

    وی یادآور شد: برای توسع همکاریها با چین نیز در حال امضای پروتکل بهداشتی هستیم تا بتوانیم با این کشور نیز در بخش دامپزشکی تجارت داشته باشیم.

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به غیر از کشور روسیه بر اساس تفاهمات صورت گرفته با 4 کشور دیگر اورآسیا در حال مذاکره هستیم تا پروتکلهای بهداشتی امضا شود.

    مهرفرد گفت: کشور در شرایط فعلی به شدت نیازمند توسعه کسب و کار است که می‌توانیم بر اساس شرایط برون‌گرایی بخش کشاورزی آن را گسترش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو