عصر بازار

با سقوط روز سه‌شنبه اونس جهانی رخ داد

پرتاب سکه به ابتدای مرداد

عصر اعتبار- در پنجمین روز هفته، در حالی که دلار تا آستانه مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت، سکه تا کف ابتدای مرداد عقب‌نشینی کرد. روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۱۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۹۱ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان کاهش روزانه از ۲۳ تیرماه بود و فلز گرانبهای داخلی را تا کمترین قیمت از تاریخ ۴ مردادماه پایین برد.

پرتاب سکه به ابتدای مرداد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ در پنجمین روز هفته، نیم سکه نیز با 8 هزار تومان افت به قیمت 555 هزار تومان رسید. رکوردهای کاهشی سکه تحت‌تاثیر سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی به ثبت رسید. اونس ساعت 4 بعدازظهر روز سه‌شنبه به زیر مرز هزار و 300 دلار رفت، ولی در انتهای همان روز با قیمت هزار و 268 دلار به کار خود پایان داد. اثر ادامه افت طلای جهانی روز چهارشنبه به بازار داخلی رسید، حال آنکه بهای اونس کمی از کف فاصله گرفته بود و تا ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه به قیمت هزار و 273 دلار رسیده بود. برخلاف کاهش قیمت سکه، روز چهارشنبه، دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و در نهایت با 9 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 595 تومان رسید. به گفته فعالان، ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز عامل اصلی نزدیک شدن شاخص ارزی به مرز 3 هزار و 600 تومان بود.

    جوشش ابتدایی

    در ابتدای پنجمین روز هفته، هیجان معامله‌گران ارزی بالا بود؛ به‌طوری‌که معامله‌گران فردایی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 595 تومان کلید زدند. در این وضعیت، کمتر کسی تمایلی به فروش دلار نقدی داشت و معامله‌گران سعی می‌کردند ارز خود را با هدف بالا رفتن بیشتر قیمت نگه دارند. در این شرایط، هیچ معامله‌گری حاضر نشد ارز خود را با قیمت 3 هزار و 592 تومان به فروش برساند. به این ترتیب، قیمت در معاملات نقدی نیز بالا رفت و اولین معامله نقدی بازار با قیمت 3 هزار و 594 تومان انجام شد که 8 تومان بالاتر از قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه بود. پس از این، شاخص بازار ارز توانست تا قیمت 3 هزار و 596 تومان نیز رشد کند، ولی با افزایش عرضه شماری از صرافی‌های بانکی، قیمت رشد بیشتری را تجربه نکرد. به این ترتیب، شاخص ارزی تا قیمت 3 هزار و 490 تومان پایین آمد، ولی نهایتا روز را با قیمت 3 هزار و 595 تومان به پایان برد. این در حالی بود که در معاملات فردایی روز چهارشنبه، قیمت تا 3 هزار و 598 تومان نیز بالا رفت و در معاملات پاساژ سبزه میدان، حتی قیمت 3 هزار و 599 تومان لمس شد. از سوی دیگر، صرافی‌های بانکی در ابتدای روز چهارشنبه با قیمت 3 هزار و 587 تومان اقدام به عرضه ارز کردند. با این حال، هر چقدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم، نرخ عرضه این صرافی‌ها نیز پایین آمد.

     

    ورود سکه‌بازان

    به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که قیمت سکه را روز چهارشنبه در مسیر افزایشی قرار داد، ورود سکه‌بازان به بازار ارز بود. به اعتقاد این دسته، سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی موجب شد معامله‌گران سکه برای جبران اثر بازارهای جهانی، وارد بازار ارز شوند و اقدام به خرید دلار کنند. در واقع، معامله‌گران سکه با اهرم دلار سعی کردند از افت زیاد دارایی خود جلوگیری کنند. با وجود این مقاومت، سکه تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه 17 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. افت بهای اونس در بازارهای جهانی به اندازه‌ای بود که حضور سکه‌بازان در بازار ارز توانست تنها مانع کاهش بیشتر فلز گرانبهای داخلی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو