عصر بازار

برگزاری مذاکرات روحانی در هانوی؛

توافق ایران و ویتنام برای افزایش پنج برابری حجم مبادلات تجاری

عصر اعتبار- روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام توافق کردند که حجم مبادلات دو کشور را به پنج برابر رقم کنونی ارتقاء داده و به بیش از ۲ میلیارد دلار برسانند.

توافق ایران و ویتنام برای افزایش پنج برابری حجم مبادلات تجاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه در هانوی پایتخت ویتنام از سوی رییس جمهوری این کشور به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت.

    این مراسم استقبال رسمی که در کاخ ریاست جمهوری ویتنام و با خوشامدگویی ترای دای کوانگ  به دکتر روحانی آغاز شد، با نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام ادامه یافت.

    رؤسای جمهوری دو کشور سپس از یگان تشریفات سان دیدند و پس از آن نیز هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

    ترای دای کوانگ و دکتر روحانی پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه اعضای هیات همراه ، عکس یادگاری گرفتند و در ادامه مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

    تهران و هانوی دو سند همکاری امضا کردند

    جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام در پایان مذاکرات دو سند همکاری امضا کردند؛ اسنادی که همکاری در حوزه ارتباطات دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

    نخستین سند مربوط به موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ویتنام در خصوص لغو متقابل روادید برای دارندگان گذرنامه های خاص یا خدمت بود که توسط وزیران خارجه دو کشور به امضا رسید.

    یادداشت تفاهم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و اطلاعات ویتنام در زمینه همکاری های ارتباطات و فناوری های ارتباطات نیز دومین سندی بود که امروز به امضا رسید.

    توافق تهران و هانوی برای افزایش پنج برابری تجارت

    حسن روحانی و ترای دای کوانگ پس از امضای دو سند همکاری، به خبرنگاران گفتند که تمام توان خود را برای تحقق این مهم بکار می گیرند.

    رییس جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از میهمان نوازی دولت و مردم ویتنام، گفت: مردم ایران، ویتنامی ها را به عنوان مردمی مقاوم، با استقامت در برابر تجاوز خارجیها، استقلال خواه، سخت کوش، توسعه گرا و صلح طلب می شناسند.

    روحانی علاقه دیرینه دو ملت و روابط کهن دو کشور دوست را پایه بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران و ویتنام دانست و گفت: امروز در نشست خصوصی و نشست مشترک هیات های عالیرتبه به توافقات خوبی دست یافتیم.

    رییس جمهوری گفت: دو طرف معتقد بودیم که برای روابط اقتصادی و تجاری و بویژه سرمایه گذاری در دو کشور ظرفیت های بسیار فراوانی وجود دارد و اقتصاد دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشند.
    دکتر روحانی به همکاری های دو کشور در عرصه انرژی اشاره کرد و گفت: فرصت بسیار خوبی برای صادرات نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی از ایران به ویتنام وجود دارد و تهران برای فراهم کردن بستر حضور شرکتهای ویتنامی و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران آمادگی دارد.

    وی همچنین از آمادگی تهران برای صدور مصالح ساختمانی از قبیل فولاد، سنگ و گج به ویتنام خبر دارد و گفت: دو کشور در زمینه کشاورزی و شیلات نیز می توانند همکاری های خود را توسعه دهند و ایران برای کشت فراسرزمینی در ویتنام آمادگی دارد.

    رییس جمهوری افزود: دو کشور در زمینه صنایع نوین پیشرفت های خوبی داشته اند و می توانند در این زمینه نیز با هم همکاری کنند و ایران بویژه آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی به ویتنام در عرصه های نیروگاه، انتقال آب و جاده است.

    روحانی، تقویت همکاری های بانکی و فرهنگی از جمله تبادل استاد و دانشجو و ایجاد مراکز فناوری و پارک های علمی، تقویت روابط پارلمانی و گردشگری و توریسم را از دیگر محورهای گفت و گو با همتای ویتنامی خود ذکر کرد.
    رییس جمهوری در ادامه به اشتراک نظر دو کشور در برخی از مسایل مهم بین المللی اشاره کرد و گفت: ایران و ویتنام خواهان تقویت صلح و ثبات در شرق اسیا و خاورمیانه هستند و ضمن مخالفت با جنگ، خشونت و تروریسم، گفت و گو را بهترین راه برای حل اختلافات می دانند و به حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع بین المللی ادامه می دهند.

    دکتر روحانی در بخش پایانی با دعوت از رییس جمهوری ویتنام برای دیدار از تهران، ابراز امیدواری کرد که این سفر و دستاوردهای آن، نقطه عطفی در روابط تهران و هانوی باشد.

    ترای دای کوانگ رییس جمهوری ویتنام نیز در ابتدای این نشست مطبوعاتی به نمایندگی از دولت و ملت ویتنام به دکتر روحانی و هیات عالیرتبه همراه وی خوشامد گفت و اظهارداشت: در نشست هیات های عالیرتبه درباره توسعه و تعمیق همکاریهای تهران و هانوی و راه های تحقق آن، گفت و گو و تبادل نظر کردیم.

    وی به توافق دو کشور در عمده مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: ویتنام از ایده رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی برجهان عاری از خشونت و افراطی گری حمایت می کند.

    رییس جمهوری ویتنام به همکاری های تجاری دو کشور اشاره کرد و با تاکید بر ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی ایران و ویتنام گفت: در حوزه اقتصادی ظرفیت اقتصادی دو کشور بسیار عظیم است و ما متقاضی خدمات فنی - مهندسی و محصولات پتروشیمی ایران هستیم و تلاش داریم حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش یابد و در همین ارتباط آماده ایم تسهیلات لازم را برای فعالیت شرکتهای خصوصی دو کشور فراهم کنیم.
    «ترای دای کوانگ» همچنین از دعوت دکتر روحانی از وی برای دیدار از تهران قدردانی کرد و گفت که این سفر در اولین فرصت انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو