عصر بازار

خیاطی که با ۱۵میلیون تومان نان‌آور ۴ خانواده شد

عصر اعتبار- در شرایطی که بسیاری از کارگاه‌های خیاطی به‌دلایل گوناگون از جمله واردات قاچاق پوشاک ترک و چینی و فقدان حمایت دولت از صنعت پوشاک با چالش مواجهند، یک مرد طبسی توانسته با احداث کارگاه خیاطی برای چهار خانواده در منازلشان اشتغالزایی کند.

خیاطی که با ۱۵میلیون تومان نان‌آور ۴ خانواده شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رهبر معظم انقلاب سال‌هاست که تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور را توجه به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های کشور می‌دانند. در بحث کشاورزی می‌توان رونق صنایع تبدیلی را مثال زد که اگر فعال شوند هم تعدادی جوانان مشغول به کار می‌شوند وهم تا حدودی می‌توانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشیم.

    در واقع با تحقق اقتصاد مقاومتی می‌توان  بسیاری از مشکلات جامعه مخصوصاً بیکاری را که بسیاری از جوانان با آن  روبه‌رو هستند برطرف کرد. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها و تأکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است، بنابراین  برای اینکه بتوانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق باشیم باید اقتصاد مقاومتی مورد توجه همگان  باشد تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف به خودکفایی برسیم.

    در این میان هستند افرادی که در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی هم برای خود اشتغالزایی می‌کنند و هم به‌فکر اشتغال برای دیگران هستند. سید اکبر شهبازیان یکی از مردان ایران‌زمین است که با اراده‌ای قوی برای 4 خانواده بی‌سرپرست و 10 جوان دیگر اشتغالزایی کرده است.

    تایوانی‌ها یک شعار اقتصادی جالب دارند: «هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه یک خانه!» این شعار اولین‌بار با هدف توسعه کسب‌وکارهای کوچک خانگی طراحی شد. آنها گام اول کسب‌وکارهای کوچک‌شان را با فرآوری ساده محصولات برداشتند. خیاطی صرفاً هنر دوخت و دوز نیست بلکه در درجه اول هنر به‌کارگیری ابتکار و خلاقیت در مسیر تولید طرح‌های جدید و بازارپسند است.

    در شرایطی که بسیاری از کارگاه‌های خیاطی به‌دلایل گوناگون از جمله واردات قاچاق پوشاک ترک و چینی و فقدان حمایت دولت از صنعت پوشاک با چالش مواجهند، یک مرد طبسی توانسته با احداث کارگاه خیاطی برای 4 خانواده در منازلشان اشتغالزایی کند.

    *اشتغالزایی برای 4 خانواده بی‌سرپرست با تولید 2000 دست از محصولات خواب

    شهبازیان می‌گوید: در سال 83 نمایندگی نساجی مازندران را  برای مشهد گرفتم، اما به‌خاطر اینکه خودم اهل طبس هستم این نمایندگی را به شهرستان خودم آوردم تا جوانان شهرستان خودم مشغول به کار شوند. 2 نفر را برای این نمایندگی انتخاب کردم و آنها مشغول به کار شدند اما به ذهنم رسید که باید از تجربه خود استفاده کنم و راهی را برای اشتغالزایی خانواده‌های بی‌سرپرست پیدا کنم، این شد که تصمیم گرفتم پارچه‌هایی را برای تولید تشک و بالش و محصولات خواب دیگر تهیه کنم و برای خانواده‌هایی که با این کار خیاطی آشنایی دارند ایجاد شغل نمایم. به‌طور میانگین هر خانواده‌ای در ماه نزدیک به 700 هزار تومان درآمد دارد و در سال نزدیک به 1500 تا 2000 دست از محصولات از قبیل تشک، لحاف، بالش، سرویس نوزاد و سرویس عروس را تولید می‌کنیم.

    خودم به بازار می‌روم و تمام وسایل را خرید می‌کنم و خودم این مواد اولیه را به درب منازل که کارگاه مشاغل خانگی شده‌اند، می‌برم و به این خانواده‌ها سفارش می‌دهم و آنها بعد از مدتی بعد از اینکه این محصولات را آماده کردند با بنده هماهنگ می‌کنند و من محصولات را از آنها تحویل می‌گیرم و به مشتری‌های خودشان می‌رسانم.

    این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: در این چند سال که در طبس فعالیت داشتم، توانستم 10 شاگردی را که نزد من کار می‌کردند به مرحله استادی در خیاطی برسانم و به آنها کمک کنم که بتوانند برای خودشان کسب و کاری را راه بیندازند. از بسیج سازندگی 15 میلیون وام گرفتم و این وام موتور محرک من شد برای گسترش کارم.

    *اشتغالزایی رضایت خداوند را به‌همراه دارد

    خیلی خوب است که ما بتوانیم با فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی هم برای خودمان و هم برای همشهری‌هایمان ایجاد شغل کنیم زیرا رضایت خداوند را نیز در بر خواهد داشت، ما باید با ایجاد مشاغل خانگی راه کسب درآمد را به کسانی که توانایی دارند اما آگاهی ندارند آموزش بدهیم.

    من می‌توانستم در کارگاه خودم بنشینم و تولیدات داشته باشم اما با فکری اقتصادی و خیرخواهانه برای چندین نفر دیگر هم اشتغالزایی کردم که هم خودم به سود بیشتری برسم و هم آنها درآمدی کسب کنند، درآمدی ماهانه نزدیک به 1.5 تا 2 میلیون تومان دارم که برای من رضایت‌بخش است و خدا را شاکرم.

    *ایجاد کارگاه در منازل علاقمندان به انجام مشاغل خانگی

    یکی از شیوه‌های کسب و کار که امروزه در همه جای دنیا از اقبال زیادی برخوردار است و روزبه‌روز به تعداد آنها اضافه می‌شود، کار در منزل است.

    باید تولیدکننده‌ها از این ظرفیت استفاده کنند. در حال حاضر من 4 کارگاه مشاغل خانگی دارم. از این کارها باید انجام شود. تولیدکننده‌ها باید کار خود را به منازل مردم ببرند که هم تولیداتشان بیشتر شود و هم بتوانند اشتغالزایی داشته باشند که این کار رضایت خداوند را نیز در بر دارد و باعث برکت کار می‌شود.

    *جوانان راحت‌طلب شده اند/ دولت برای جوانان ایجاد انگیزه نماید

    متأسفانه جوانان ما راحت‌طلب شده‌اند و علاقه بسیار زیادی به پشت‌میزنشینی پیدا کرده‌اند و دوست دارند یک‌شبه راه صدساله را طی کنند که این در هیچ جای جهان امری شدنی و پسندیده نیست.

    باید جوانان ما کمر همت بسته و بدون اتکا به دولت و کارهای دولت برای خود اشتغالزایی کنند. جوانان ما  با استفاده از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی و تسهیلاتی که این سازمان در اختیار آنها قرار می‌دهد، می‌توانند برای خود و دیگر دوستانشان اشتغالزایی کنند، فقط باید بخواهند و پشتکار داشته باشند، البته باید در این راستا دولتی‌ها کمک کنند و با حمایت خود از جوانان برای آنها ایجاد انگیزه نمایند و با اشتغالزایی برای جوانان زمینه برای رشد و توسعه کشور را فراهم کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی