عصر بازار

افزایش سطح ارتباطات تجاری و اقتصادی همزمان با ارتقای روابط بانکی

تشکیل کمیته مشترک بانکی ایران – ویتنام

عصر اعتبار- سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام تا پنج برابر افزایش می‌یابد و به رقم دو میلیارد دلار می رسد.

تشکیل کمیته مشترک بانکی ایران – ویتنام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی اله سیف که در سفر رییس جمهوری به جنوب شرق آسیا حضور دارد، ضمن بیان این موضوع گفت: در مذاکرات روسای جمهوری ایران و ویتنام، موضوع برقراری ارتباطات مناسب بانکی اهمیت ویژه ای داشت چرا که ظرفیت همکاری اقتصادی بین ایران و ویتنام بسیار بالاست اما به دلیل عدم وجود ارتباطات بانکی تا به حال به سطح مورد نظر نرسیده است. بر همین مبنا پیش بینی شد همزمان با ارتقای روابط بانکی، سطح فعلی ارتباطات تجاری و اقتصادی تا پنج برابر افزایش یابد و حداقل به رقم دو میلیارد دلار برسد.

    رییس کل بانک مرکزی، پیش نیاز تحقق این هدف را ایجاد کانال های ارتباطی بانکی دانست و افزود: قبلا تفاهم نامه ای در سطح معاونان بانک مرکزی دو کشور امضا شده بود که در مذاکرات اخیر بر لزوم عملیاتی شدن آن یادداشت تفاهم تاکید شد. یکی از مفاد اصلی آن تفاهم نامه، ایجاد حساب مشترک بین دو بانک مرکزی برای تسویه سریعتر مبادلات تجاری ایران و ویتنام است تا فعالان اقتصادی دو کشور بتوانند به سهولت و با سرعت عمل بیشتری ماحصل واردات و صادرات را تسویه کنند.

    سیف از حمایت قطعی دو بانک مرکزی در برقراری ارتباط بین بانکهای تجاری دو کشور خبر داد و گفت: در کنار موضوع ایجاد حساب مشترک، بحث برقراری ارتباط بانک های تجاری پیش بینی شد که مقرر شد بانک مرکزی ایران و ویتنام از برقراری روابط کارگزاری بین بانک های تجاری حمایت کنند.

    وی افزود: پیشنهاد اتصال سوئیچ کارت های بانکی بین دو کشور نیز در جریات مذاکرات مطرح شد که بانک مرکزی ویتنام از این پیشنهاد استقبال کرد و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک، این موضوع محقق شود. عملیاتی شدن این اتصال، نقش موثری بر توسعه صنعت توریسم دو کشور و افزایش مبادلات گردشگری خواهد داشت.

    رییس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در خصوص ایجاد یک بانک مشترک ایرانی – ویتنامی با سرمایه گذاری مشترک، گفت وگو و مقرر شد برای ضمانت اجرایی تفاهم های صورت گرفته، نسبت به تشکیل «کمیته مشترک بانکی ایران – ویتنام» اقدام شده و به صورت دوره ای و هر سال یک بار، نشست این کمیته برگزار شود. بر همین اساس نخستین جلسه حداکثر ظرف سه ماه آینده به میزبانی بانک مرکزی ایران برگزار می شود و درباره تحقق مذاکرات و عملیاتی شدن تفاهم های انجام شده، رایزنی و اقدام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی