عصر بازار

در کارگاه انجمن بازارهای آتی به میزبانی مجارستان رقم خورد؛

استقبال AFM و FEAS از ایده بورس کالای ایران در حوزه بازارهای مالی

عصر اعتبار- ایده خلاقانه بورس کالای ایران برای استفاده از یک تکنولوژی جدید در بازارهای مالی که در انجمن بازارهای آتی ارائه شد، مورد استقبال ویژه AFM و همچنین کارشناسان فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی (FEAS) قرار گرفت.

استقبال AFM و FEAS از ایده بورس کالای ایران در حوزه بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، بورس کالای ایران به عنوان یکی از اعضای انجمن بازارهای آتی (Association of Futures Markets)  در کارگاه این انجمن که در روز 30سپتامبر 2016 در مجارستان برگزار شد، شرکت کرد که ایده خلاقانه بورس کالای ایران برای استفاده از یک تکنولوژی جدید در بازارهای مالی، مورد استقبال ویژه AFM و همچنین کارشناسان فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی (FEAS) قرار گرفت.

    انجمن بازارهای آتی (AFM) متشکل از بورس های مهم دنیاست که در زمینه قراردادهای آتی فعالیت می کنند و سالانه با برگزاری کارگاه هایی (Workshop) به بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین دستاوردها و فعالیت های خود می پردازند. برگزاری آخرین کارگاه انجمن بازارهای آتی به جمعه هفته گذشته 30 سپتامبر برمی گردد که موضوع اصلی این کارگاه به ظهور یک تکنولوژی جدید در بازارهای مالی با عنوان بلاک چین (Blockchain) اختصاص داشت. 

    بلاک چین، تکنولوژی جدید در حوزه فناوری اطلاعات است که به نوعی یک فناوری برای انتقال داده ها به شمار می رود که برای اولین بار در بیت کوین Bitcoin از آن استفاده شده است.

    براساس بررسی های به عمل آمده، Blockchain  هزینه های معاملاتی در بازارهای مالی را به شدت کاهش می دهد که البته این تکنولوژی نوظهور برای بازارهای مالی مزایا و معایبی خواهد داشت که کارگاه انجمن بازارهای آتی به منظور اعلام نظرات و ایده های اعضای AFM برای معرفی بهترین روش ها برای استفاده از بلاک چین برگزار شد.

    در کارگاه مجارستان عمده بحثی که در رابطه با استفاده از بلاک چین مطرح شد، بکارگیری از این تکنولوژی در بخش تسویه و پایاپای پس از معاملات بود. به این ترتیب کارشناسان بورس های عضو انجمن بازارهای آتی که عمدتا متخصصان آی تی و بازارهای مالی بودند، از جنبه های مختلف استفاده از بلاک چین در بخش تسویه و پایاپای و میزان عملیاتی بودن این تکنولوژی در بازارهای مالی را مورد بررسی قرار دادند. در این بین کارشناسان بورس کالای ایران طی ارائه ای که در این کارگاه داشتند، در خصوص استفاده از Blockchain در مدیریت وثایق مشتریان (Collateral Management) توضیحاتی فنی دادند که این ایده خلاقانه و جدید در خصوص استفاده از تکنولوژی بلاک چین، مورد استقبال ویژه اعضا قرار گرفت. همچنین بررسی جزییات ایده بورس کالای ایران در پنلی به مدیریت کارشناسان بورس کالا تشریح شد. نکته قابل توجه این بود که ارائه بورس کالای ایران در انجمن بازارهای آتی به حدی مورد استقبال اعضای AFM قرار گرفت که فدراسیون بورس‌های اروپا- آسیایی FEAS نیز از بورس کالا برای حضور در کنفرانس ماه آینده FEAS و ارائه «استفاده از بلاک چین در مدیریت وثایق مشتریان» دعوت به عمل آورد.

    نشست FEAS ماه آینده در مصر برگزار خواهد شد که احتمال دارد ارائه «استفاده از بلاک چین در مدیریت وثایق مشتریان در معاملات نقدی» از سوی بورس کالای ایران بتواند دریچه ای جدید را در استفاده از بلاک چین به عنوان یک تکنولوژی نوظهور در بازارهای مالی دنیا باز کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو