عصر بازار

معمای سقوط کم سابقه ارزش پوند در بازار مبادلات ارزی جهان

عصر اعتبار- سقوط کم سابقه و غیرمنتظره ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا و یورو در اوایل شروع به کار بازار مبادلات ارزی آسیایی در روز جمعه که برخی از منابع انگلیسی در حدود نزدیک به ۱۰ درصد از کل ارزش این واحد ارزی برآورد کرده اند، به عنوان یک 'معما ' توصیف شده است.

معمای سقوط کم سابقه ارزش پوند در بازار مبادلات ارزی جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا صبح جمعه در بازار مبادلات جهان به کمترین رقم خود در 31 سال اخیر رسید.
    گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که ارزش واحد پولی انگلیس ساعت هشت صبح جمعه به وقت توکیو (ساعت 23 پنج شنبه به وقت گرینویچ) در برابر دلار در عرض مدت تنها دو دقیقه با حدود 6.1درصد کاهش، به رقم 1.1841 کاهش پیدا کرد.
    هر چند پوند پس سقوط اولیه اش در برابر دلار آمریکا در بازارهای آسیایی، بار دیگر توانست بخشی از ارزش خودش را به دست آورد.
    پوند انگلیس اکنون در بازار مبادلات ارزی لندن، در برابر دلار آمریکا با 1.35 درصد کاهش، در مقابل 1.2444دلار و همچنین با 1.52 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل 1.1145یورو معامله می شود.
    اگرچه ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هرروز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس ازنظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش گذاری و خریدوفروش می شود در بعدازظهر روز جمعه برخلاف ارزش پوند، با افزایش 0.63 درصدی مواجه شد.
    شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 44واحد افزایش، به 7 هزار 44 واحد رسید.
    سقوط ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و یورو در روز جمعه در ادامه کاهش چند روز گذشته این واحد ارزی به دلیل نگرانی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا صورت می گیرد.
    به دنبال اظهارات روز یکشنبه گذشته 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در کنفرانس حزب محافظه کار در بیرمنگام، برای شروع مذاکرات برگزیت تا پایان ماه مارس 2017 میلادی (6ماه آینده)، ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و یورو در بازارهای مبادلات ارزی به شدت روند نزولی گرفته است.
    به گفته تحلیل گران اقتصادی، سقوط ارزش پوند در روز جمعه به دلیل عوامل مختلفی از جمله احتمال وجود مشکلات در سیستم آنالیز خودکار بازارهای بورس، آشفتگی و بیم سرمایه گذاران از احتمال شکست در مذاکرات پس از برگزیت و در نهایت سخنان فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است.
    عده ای از تحلیل گران احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و در نتیجه افزایش ارزش دلار را عامل دیگر سقوط ارزش پوند دانسته اند.
    'مایکل هیوسون'، کارشناس شرکت «سی ام سی مارکتس»، ارائه دهنده خدمات مالی گفته است :«هنوز احتمال سقوط بیشتر پوند وجود دارد به ویژه در برابر دلار آمریکا، زیرا احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر وجود دارد. درصورتی که نرخ بهره این نهاد افزایش یابد فشار بر روی پوند بیشتر خواهد شد.»
    بانک مرکزی انگلیس نیز در واکنش به این بحران پولی اعلام کرد تحقیقاتی را درباره علل سقوط شدید ارزش پوند آغاز می کند.
    در این میان، برخی از رسانه های انگلیسی از جمله روزنامه تایمز، با 'اسرارآمیز' خواندن سقوط به یک باره ارزش پوند، آن را به سخنان روز پنجشنبه 'فرانسوا اولاند ' رییس جمهوری فرانسه در مورد ضرورت گرفتن مواضع سرسختانه تر در برابر درخواست های دولت 'ترزا می ' درارتباط با برگزیت، مرتبط دانسته اند.
    به نوشته این روزنامه، تحلیل گران اقتصادی هشدار داده اند که احتمال سقوط بیشتر ارزش پوند ، با توجه به اظهارات فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه در مورد برگزیت، همچنان وجود دارد.
    روزنامه فایننشال تایمز روز جمعه نوشت: اولاند گفته است که تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ، همراه ' با تهدیدات، خطرات و نیز همراه با هزینه ' برای این کشور خواهد بود.
    رییس جمهوری فرانسه تهدید کرده است: «بریتانیا برای برگزیت و حتی برای خروج از اتحادیه اروپا به صورت سخت تصمیم گیرفته است. پس باید تا آخر خواسته بریتانیایی ها برای برگزیت پیش رفت. ما باید در این زمینه موضعی بسته و جدی داشته باشیم. در غیر این صورت اصول اتحادیه اروپا را زیر سؤال خواهیم برد.»
    ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا، نیز روز جمعه در پاریس گفته است که اتحادیه اروپا نباید در 'مذاکرات طلاق برگزیت' در مورد رفت وآمد آزاد کارگران اروپایی با بریتانیا سازش کند.
    لغو رفت و آمد آزاد کارگران اروپایی از جمله خواسته های اصلی حامیان اصلی برگزیت در دولت انگلیس بشمار می آید.
    روزنامه تایمز عنوان کرد: شروع به یکباره فروش خودکار و برنامه ریزی شده آنلاین پوند انگلیس در بازارهای آسیایی، به دنبال اظهارات اولاند کلید خورده است.
    این روزنامه افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، شروع فروش خودکار واحدهای ارزی ( در بازار مبادلات ارزی) در صورتی رخ می دهد که کاهش آن واحد ارزی از یک حد مشخصی فراتر رفته باشد.
    تایمز افزود: در مرحله نخست، ارزش پوند در برابر دلار با 9 درصد کاهش به رقم 1.1511 دلار رسید که پایین ترین حد از ماه 'می ' سال 1985 میلادی و بیشترین کاهش ارزش پوند، از 24 ژوئن گذشته، یک روز بعد از برگزاری همه پرسی برگزیت، که 11.1 درصد بود، بشمار می آید.
    این روزنامه افزود: هرچند براساس یکی از گزارش های رویترز، در یک مرحله ارزش پوند در برابر دلار در یک مرحله تا حد 1.1378 نیز کاهش یافته بود، اگرچه این خبرگزاری بعد این رقم را اصلاح کرد.
    تایمز افزود: اگرچه شروع فروش پوند در بازارهای آسیایی بعداً متوقف شد اما برخی از تحلیل گران بر این باور هستند که شروع این سقوط ناشی از یک 'اشتباه انسانی' در جریان یک تراکنش معاملاتی رخ داده است
    این روزنامه افزود: به هرحال واقعه امروز نشانگر این واقعیت است که پوند انگلیس به دنبال همه پرسی 23 ژوئن که منجر به رأی انگلیسی به برگزیت شد، در کل اعتمادبه نفس خود را ازدست داده است و همین مساله ثبات آن را در آینده با مخاطره مواجه می سازد.
    تایمز به نقل از 'یوسوکی هوسوکاوا' یک کارشناس موسسه مالی 'سومیتومو میتسویی تراست بانک '، نوشت:' یک سلسله عوامل منفی در حال حاضر علیه پوند وجود دارد و امروز عاقبت این سد شکسته شد و ارزش پوند در برابر دلار به پایین ترین حد در 31 ساله گذشته رسید. '
    این روزنامه افزود: 'کاتلین بروکس ' یک کارشناس مالی در 'سیتی اندکس' نیز معتقد است که ' پوند قربانی سیستم 'دیجیتالی' که امروز حرف اصلی در جهان را می زند، شده است.'
    تایمز افزود: 'بروکس' معتقد است که رویداد امروز نمونه جدیدی از آن رویدادی است که در سال 1992 میلادی ( موسوم به چهارشنبه سیاه ) درارتباط با جورج سوروس روی داد .
    چهارشنبه سیاه به روز شانزدهم سپتامبر 1992 میلادی ( 25 شهریور 1371 خورشیدی) اطلاق می شود که در این روز انگلیس شاهد خروج از سیستم پولی اروپا و سقوط شدید ارزش پوند در برابر دلار و مارک آلمان بود.
    گفته می شود جرج سوروس در این روز سودی چند میلیارد دلاری به دست آورد و رسانه ها و اهل بورس به او لقب «مردی که بانک مرکزی انگلستان را شکست داد » را دادند.
    اگرچه 'جرج سوروس' میلیاردر آمریکایی در یادداشتی که در اول تیرماه گذشته و در آستانه همه پرسی برگزیت منتشر شد ، هشدار داده بود که رأی انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا در این همه پرسی، می تواند منجر به سقوط ارزش پوند و یک چهارشنبه سیاه دیگر در انگلیس شود.
    سوروس یهودی تبار و رییس هیئت مدیره بنیاد سوروس در این یادداشت که در روزنامه گاردین منتشر شد، گفته بود ابعاد سقوط پوند براثر برگزیت می تواند بیش از چهارشنبه سیاه در 25 سال پیش، ویرانگر و وسیع باشد.
    سوروس نوشت: در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، میزان کاهش ارزش پوند انگلیس بیش از 15 درصدی که در چهارشنبه سیاه در سال 1992 میلادی رخ داد، خواهد بود .
    وی همچنین به کسری بودجه «بسیار زیاد» در حساب جاری انگلیس اشاره کرد و گفت: کاهش ارزش پوند پس از برگزیت، احتمالا باعث تقویت تولید در انگلیس نخواهد شد، زیرا وضعیت تجارت بسیار غیرقطعی خواهد بود و کسی اقدام به سرمایه گذاری جدید یا استخدام نیروی کار نخواهد کرد.
    هرچند گزارش مرکز 'مارکیت ' در روز دوشنبه گذشته نشانگر افزایش شاخص مدیران خرید در بخش تولید انگلیس در ماه سپتامبر گذشته ، متأثر از کاهش قابل توجه ارزش پوند در برابر دلار و یورو است.
    براساس بررسی مرکز 'مارکیت'، شاخص مدیران خرید در بخش تولید ( پی ام آی ) انگلیس که در ماه آگوست 53.4 واحد بود، در ماه سپتامبر گذشته به 55.4 واحد رسیده است..
    این برای اولین بار از ژوئن سال 2014 میلادی است که شاخص مدیران خرید در بخش تولید انگلیس در طی یک ماه تا این حد افزایش می یابد.
    شاخص مدیران خرید به طورکلی مقیاسی برای میزان فعالیت اقتصادی در یک بخش خاص در طی یک دوره مشخص است که بالاتر بودن میزان شاخص از عدد 50، مبین این است که اقتصاد در حال پویایی است و پایین تر از 50 مؤید کاهش فعالیت های اقتصادی و حرکت آن به سوی منقبض شدن است .
    براساس گزارش این موسسه، کاهش ارزش پوند متعاقب همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) ، سبب شده است که بخش صادراتی انگلیس تقویت شود.
    هرچند به گفته تحلیل گران اقتصادی، کاهش ارزش پوند شرکت های انگلیسی را با افزایش هزینه ها ازجمله به دلیل افزایش مواد اولیه وارداتی، که سالانه می تواند به دو برابر یابد، مواجه ساخته است.
    به گفته این تحلیل گران، در همین حال تضعیف پوند اگرچه می تواند سبب ارزان تر شدن کالاهای صادراتی انگلیس برای خریداران خارجی شود، در همان حال هزینه کالاهای وارداتی برای مصرف کنندگان انگلیسی بالا خواهد برد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو