عصر بازار

از سوی بیمه مرکزی منتشر شد:

آمار عملکرد پنج ماهه اول ۱۳۹۵ صنعت بیمه کشور

عصر اعتبار- حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور در پنج ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری با ۲۰.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۹۸.۷ هزارمیلیارد ریال رسیده است.

آمار عملکرد پنج ماهه اول ۱۳۹۵ صنعت بیمه کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با 20.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 98.7 هزارمیلیارد ریال رسیدکه از این میزان، سهم بخش غیردولتی به 66.8 درصد بوده  و 33.2 درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شده است.

    بنابر این گزارش، تنها 10 شرکت‌ بیمه ایران، آسیا، دانا، پارسیان، البرز، کوثر، رازی، پاسارگاد، معلم و کارآفرین (هر یک دارای سهم بالاتر از 3 درصد) درمجموع 85.7 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و 14.3 درصد مابقی ، توسط 15 شرکت بیمه دیگر ازجمله شرکت بیمه « تجارت نو » که پروانه فعالیت خود را از بیمه مرکزی در مورخ 1395.2.6 اخذ نموده،تولید شده است.

    بنا بر اعلام اداره تحلیلهای آماری تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با حدود 12.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 20.6  میلیون فقره بود که 41.5 درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص داشت. 20.4 درصد از حق بیمه های تولیدی مرتبط با بیمه درمان بوده و  سهم بیمه زندگی به میزان 13.4 درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید.

    همچنین شرکت‌های بیمه در این مدت حدود 60  هزارمیلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت نمودند این رقم در مقایسه با پنج ماهه منتهی به مرداد 1394، 31.2 درصد رشد نشان می‌دهد که55.1درصد از خسارتهای بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد .

    بنا بر این گزارش،شرکت های بیمه در حدود 12 میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده اندکه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل29.1 درصد رشد داشته است ،38.7 درصد از این خسارت ها به بیمه شخص ثالث و مازاد ، حدود 35.8  درصد به رشته بیمه درمان و 7.5 درصد نیزبه بیمه زندگی اختصاص یافته است.

    بر اساس این آمار نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت معادل60.7درصد بودکه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.1 واحد افزایش نشان می دهد و  نسبت خسارت 8 شرکت بیمه میهن، حافظ، ایران، ملت، نوین، سینا، دانا و البرز (به ترتیب با 168.5، 93، 82.2، 74.2، 74.1، 72.2، 67.5 و 67.2 درصد) بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است.  پس از شرکتهای بیمه بالا، نسبت خسارت شرکت بیمه سرمد (با 58.1 درصد) از نسبت خسارت سایر شرکتهای بیمه بالاتر بوده اما پایین تر از سطح بازار بیمه قرار دارد و دو رشته‌ بیمه درمان و بدنه اتومبیل (با 106.8 و 70.9 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

    در ادامه پس از رشته های نامبرده دو رشته بیمه ای حوادث راننده و شخص ثالث و مازاد (با 60.5 و 56.6 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از سایر رشته ها داشته اما از نسبت خسارت بازار بیمه پائین تر است.

    گفتنی است نسبت خسارت عبارتست از حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارتهای معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری- عمومی دخالت داده نمی شود. بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته های بیمه از حیث "نسبت خسارت" در این مدت نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی شان را نشان بدهد، چرا که با گذشت تنها پنج ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه های صادره در این مدت انجام نگرفته و به مرور طی سال وصول خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو