عصر بازار

استراتژی وام مسکن‌اولی‌ها موجب پویایی ساخت و ساز نمی‌شود

عصر اعتبار- عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن اولی‌ها به ۹ درصد به دلیل بالا بودن مبلغ تسهیلات در حدی نیست که دهک‌های ضعیف بتوانند از پس اقساط چند صد هزار تومانی آن بربیایند.

استراتژی وام مسکن‌اولی‌ها موجب پویایی ساخت و ساز نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،  سیداحسن علوی گفت: تک نرخی شدن سود تسهیلات مسکن‌اولی‌ها به 9 درصد آغازی بر یک حرکت مثبت جهت رونق ساخت و ساز و کاهش نرخ سود تسهیلات در کل نظام بانکی است.

    نماینده مردم سنندج در مجلس، بر ضرورت تک نرخی شدن نرخ سود نظام بانکی در بخش خرید و ساخت مسکن تاکید کرد و افزود: اگر نرخ سود خرید و ساخت مسکن در بانک‌های دولتی و خصوصی کاهش یابد،  رونق مسکن و  اشتغال آن تحول چشمگیری پیدا می‌کند.

    وی وام‌های 40، 60 و 80 میلیون تومانی خرید یا ساخت مسکن را در شهرهای کوچک تاثیرگذار دانست و افزود: این تسهیلات هرگز به درد شهرهای بزرگ نمی‌خورد. وام 80  میلیون تومانی در تهران چند متر یک خانه را پوشش می‌دهد؟ تسهیلات مسکن‌اولی‌ها با ارقام 40، 60 و 80 میلیون تومان  شاید به درد حاشیه‌های شهرهای بزرگ بخورد.

    این عضو کمیسیون عمران مجلس این استراتژی را موجب پویایی ساخت و ساز در بخش مسکن ندانست و اظهار کرد: بحث اصلی اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه هستند که توان خرید یا پرداخت اقساط مسکن ندارند. جمعیت آماری این دهک اجتماعی حدود 600 هزار خانوار است که نظام باید برای آنان مسکن تهیه کند. بعید می‌دانم به واسطه کاهش نرخ سود مسکن اولی‌ها به 9 درصد قشر محروم و آسیب‌پذیر،  صاحب‌خانه شوند. برای این اقشار باید واحدهای 40 - 50 متر بسازند و بعد از یک دوره تنفس با اقساط بلندمدت به آنان واگذار کند.

    علوی  اقساط تسهیلات مسکن مهر را نمونه خوبی برای ارزیابی توان مالی طبقات کم درآمد و محروم دانست و افزود: سود اقساط مسکن مهر موجب شد بسیاری از مالکان فقیر و کم‌درآمد تنها سرپناه خود را به دلالان و واسطه به ثمن بخس بفروشند تا سود مسکن مهر عاید پول‌دارها شود.

    نماینده مردم سنندج در مجلس اجاره به شرط تملیک را از شیوه‌های موثر برای خانه‌دار کردن دهک‌های کم‌درآمد و محروم جامعه دانست و افزود: دولت از طریق اجاره به شرط تملیک می‌تواند واحدهای کوچک و متوسط را بسازد و به 600 خانواده کم‌درآمد و محروم واگذار کند. این خانه‌ها باید 5 سال از پرداخت اقساط معاف باشند و از سال ششم در اقساط بلندمدت مبلغ اعیان  از مستاجران دریافت شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی