عصر بازار

سرمایه‌گذاران نگران شوک سه‌شنبه نباشند

عصر اعتبار- قیمت طلا و سکه در بازارهای جهانی با افت و کاهش قابل ملاحظه ای روبه رو شده است.

سرمایه‌گذاران نگران شوک سه‌شنبه نباشند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز، هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم و صفر و از آنجا که بنا به سنت همیشگی مردم در این ماه ها از برگزاری جشن ها و مراسم های شادی خودداری می کنند، تقاضا برای سکه و طلا به حداقل ممکن می رسد و به همین دلیل قیمت ها دچار افت قابل ملاحظه ای می شوند، اما امسال با فرا رسیدن ماه محرم افت شدید قیمت طلای جهانی هم به کمک آمد تا در بازارهای داخلی یکی از بزرگ ترین افت های قیمت سال 95 رقم بخورد.

    سه شنبه‌ای سخت برای بازار طلا

    روز سه شنبه هفته گذشته بود که با انتشار آمارهای جدید اقتصادی آمریکا که سیگنال های مثبتی را برای اقتصاد جهانی صادر می کرد، طلا دچار افت شدیدی شد؛ رخدادی که موجب شد فعالان عمده این بازار دست به فروش های سنگینی بزنند و همین موضوع افت بیشتر قیمت طلا را در پی داشت. به این ترتیب قیمت طلا به پایین ترین سطح قیمت خود در دوهفته گذشته رسید، اما در بازارهای داخلی این افت به دلیل همزمانی با ماه محرم اثرات پررنگ تری را به دنبال داشت.

    در این میان رویترز از قول مارک تو، رییس مرکز تحقیقات گروه مالی وینگ فونگ هنگ کنگ خبر داد: قیمت طلا در حال حاضر تحت فشار است. با وجود این واقعیت که ما شاهد بحران های مختلفی نظیر دویچه بانک آلمان و برگزیت هستیم، می توانیم شاهد باشیم که قیمت فراتر از سطح مقاومتی 1350 دلاری نخواهد رفت، بنابراین مشاهده سطوح 1270 تا 1300 دلاری به عنوان سطح حمایتی طلا در چند روز آینده محتمل خواهد بود.

    نقش دویچه بانک در ریزش قیمت

    اشاره این تحلیلگر به دویچه بانک از آن رو است که نگرانی ها در مورد عملکرد این بانک کاهش یافته است و به همین دلیل انتظار فعالان بازار برای افزایش قیمت نفت برآورده نمی شود. پیش از این نگرانی ها در مورد عملکرد دویچه بانک یکی از دلایل افزایش قیمت طلا بود.

    با این حال اکثر تحلیلگران اعتقاد دارند آمار اقتصادی مثبت آمریکا مهم ترین عامل موثر برای فشار به قیمت طلا بوده است، چراکه انتظارات را برای افزایش نرخ بهره آمریکا بالا برده و موجب افزایش هزینه های فرصت نگهداری دارایی بدون بهره ای چون شمش می شود. در این باره رویترز از قول ویلیام دادلی، رییس فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد: فدرال رزرو آمریکا همچنان نسبت به افزایش نرخ بهره محتاط عمل می کند. فدرال رزرو نمی تواند همانند قبل از بحران مالی سال 2007 نرخ بهره را کاهش دهد.

    براساس اعلام وانگ تائو، تحلیلگر تکنیکال رویترز، انتظار می رود اونس سطح حمایتی 1307 دلاری را آزمایش کرده و در صورت شکستن آن، سطح حمایتی بعدی 1299 دلاری خواهد بود.

    سقوط سنگین بعید است

    اما این موضوع در حالی است که به نظر نمی رسد طلا در مسیر سقوط بسیار سختی قرار گرفته باشد. انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا باوجود تاثیر منفی بر طلا از قدرت کافی برای پایین نگه داشتن آن برخوردار نیست. در این میان به نظر می رسد افت قیمت فعلی در هفته های آتی جبران خواهد شد، چراکه برخی فعالان بازار قصد دارند تا با افت بیشتر قیمت طلا به خریدهای گسترده در بازار بپردازند. در این باره بانک مریل لینچ آمریکا اعلام کرده است که افت قیمت طلا شاید فرصت مناسبی برای خرید باشد.
    اوله هانسن، رئیس بخش تحقیقات کالا در ساکسو بانک تاکید کرد: اصلاح قیمت طلا در شرایط کنونی واقعا لازم بوده است.

    بیل باروش از موسسه سرمایه گذاری ای آی تریدر نیز موافق این نظر است. وی تاکید کرد: قیمت طلا طی ماه های گذشته با افزایش چشمگیری روبه رو شده بود و برای ادامه این روند صعودی نیاز به اصلاح قیمت در شرایط کنونی بوده است. بعید به نظر می رسد که روند صعودی قیمت طلا متوقف شده باشد و این کاهش قیمت موقتی است. سین لاسک از موسسه والش تریدینگ نیز معتقد است قیمت جهانی طلا احتمالا به زودی تا سطح 1250 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

    طلا باز هم افزایشی می شود

    فرامرز تقی پور، فعال بازار طلا در این باره به «فـرصـت امـروز» گـفـت: سرمایه گذاران بازار طلای داخلی نباید نگران این افت قیمتی باشند، زیرا از یک طرف قیمت طلا به دلیل محرم و صفر افت کرده که طبیعتا با خارج شدن از این ماه ها دوباره تقاضای موثر به بازار بازمی گردد و دوم اینکه افت قیمت طلای جهانی هم موقت بوده است و در ادامه قیمت طلا به مسیر صعودی خود باز می گردد.

    وی افزود: قیمت طلای جهانی در یک سال گذشته میلادی حود 20درصد رشد کرده است و موسسات معتبر اعتبار سنجی اروپایی اعتقاد دارند که این روند افزایشی همچنان تداوم خواهد داشت. برخی از این موسسات تاکید کرده بودند که آمارهای فدرال رزرو می تواند افت موقت قیمت طلا را به دنبال داشته باشد بنابراین جای نگرانی نیست.

    تقی پور تاکید کرد: در هیچ بازاری قیمت ها با افزایش مداوم همراه نیستند و در این فاصله به اصلاح قیمت هایی می پردازند. ریزش روز سه شنبه تنها یک اصلاح قیمت بوده و به زودی قیمت طلا به مسیر صعودی خود باز خواهد گشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی