عصر بازار

بانک مرکزی اعلام کرد:

برنج، قند و شکر در صدر افزایش سالیانه در جمع ۱۱ گروه مواد خوراکی

عصر اعتبار- آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از خرده فروشی ۱۱ گروه مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۶ مهر ماه جاری در تهران نشان می دهد دو گروه کالایی «برنج» و «قند و شکر» در صدر افزایش سالانه قیمت قرار دارند.

برنج، قند و شکر در صدر افزایش سالیانه در جمع ۱۱ گروه مواد خوراکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا؛ جداول آماری بانک مزبور از میانگین قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران نشان می دهد قیمت 6 گروه کالایی نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافته، چهار گروه افزایش داشته و یک گروه نیز ثابت مانده است.

    بررسی در دوره یاد شده نشان می دهد، قیمت ها در گروه لبنیات 0.1 درصد، حبوب 0.1 درصد، میوه های تازه 9.3 درصد، سبزی تازه 5.2 درصد، گوشت مرغ 6.8 درصد و قند و شکر 0.7 درصد نسبت به هفته نخست مهر ماه کاهش یافتند.

    همچنین قیمت تخم مرغ 0.4 درصد، گوشت قرمز 0.1 درصد، چای 0.3 درصد و روغن نباتی 0.5درصد در هفته گذشته رشد داشت، اما قیمت برنج در دوره مورد بررسی ثابت ماند.

    **لبنیات و تخم مرغ

    برپایه اطلاعات هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل به میزان 0.5 درصد کاهش داشت، اما بهای پنیر غیرپاستوریزه 0.5 درصد افزایش نشان می دهد و سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

    بهای تخم مرغ به میزان 0.4 درصد افزایش داشت و هر شانه 85 هزار تا 105 هزار ریال فروخته شد.

    **برنج و حبوب

    گروه برنج در این هفته نشان داد که قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود، درحالی که بهای برنج وارداتی غیرتایلندی بالغ بر 0.7 درصد کاهش را ثبت کرد و در عین حال قیمت برنج داخله درجه دو 0.4 درصد افزایش را نشان داد.

    براساس داده های این گزارش، در گروه حبوب بهای لپه نخود به میزان 0.9 درصد افزایش، اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.1 درصد و یک درصد کاهش داشت.

    **میوه ها و سبزی های تازه

    همچنین در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری سیب گلاب و پرتقال درجه یک عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و ترباره عرضه شد.

    میوه فروشی های سطح شهر نیز نسبت به عرضه اقلام میوه و سبزی تازه کردند که در گروه میوه های تازه بهای سیب گلاب 3.6 درصد و گلابی 26.3 درصد افزایش، ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 6.7 درصد تا 18.9 درصد کاهش داشت.

    علاوه براین در گروه سبزی های تازه بهای بادنجان بالغ بر 3.6 درصد و سبزی های برگی 0.1 درصد افزایش یافتند، اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 2.7 درصد تا 10.3 درصد کاهش داشت.

    **گوشت قرمز و گوشت مرغ

    براساس این بررسی در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند برابر با 0.3 درصد افزایش یافت، ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله 0.2 درصد و گوشت مرغ 6.8 درصد کاهش یافت.

    **قند، شکر، چای و روغن نباتی

    بانک مرکزی در بررسی خود می افزاید در این هفته بهای شکر به میزان 1.7 درصد کاهش یافت، اما قیمت قند 0.1 درصد، روغن نباتی جامد 0.7 درصد و چای خارجی و روغن نباتی مایع هر یک 0.3 درصد افزایش را نشان می دهد.

    ** تغییرات سالانه

    براساس اعلام بانک مرکزی در یکساله منتهی به 16 مهر لبنیات 3.5 درصد، تخم مرغ 7.5 درصد، برنج 49.8 درصد، حبوب 24.5 درصد، گوشت قرمز 9 درصد، قند و شکر 45.8 درصد، چای 16.5 درصد و روغن نباتی 6.6 درصد افزایش را ثبت کردند و در گروه میوه های تازه 0.2 درصد، سبزی تازه 5.1 درصد، گوشت مرغ 8.6 درصد افت قیمت به دست آمد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو