عصر بازار

چراغ سبز آمریکا به اروپا برای برقراری روابط بانکی با ایران

عصر اعتبار- یک اقتصاددان می‌گوید دستورالعمل وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند به منزله چراغ سبزی به کشورهای اروپایی برای برقراری روابط بانکی با ایران قلمداد شود.

چراغ سبز آمریکا به اروپا برای برقراری روابط بانکی با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، درباره تاثیر دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره‌ی معاملات دلاری ایران توضیح داد: در نظر داشته باشید به دلیل جایگاهی که نفت در اقتصاد ایران دارد، اغلب شاخص‌های اقتصادی به شدت به روابط سیاسی خارجی ایران بستگی دارد. از این منظر روابط سیاسی ما با کشورهای قدرتمند در ساختار اقتصادی ایران موثر است.

    وی افزود: به دلیل بی‌تدبیری دولت قبل درباره مسائل سیاسی و غفلت درباره تاثیری که مسائل سیاسی بر ساختارهای اقتصادی کشور می‌توانست داشته باشد، روابط سیاسی ایران به سمتی رفت که شاهد تاثیر سوء‌ آن بر اقتصاد بودیم.

    این استاد دانشگاه همچنین گفت: با روی‌کار آمدن دولت یازدهم روابط سیاسی به نحوی اصلاح شد و دیدیم که توافق برجام برای از سرگیری برخی روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی صورت گرفت. با این حال این موضوع با کارشکنی و ممانعت آمریکا مواجه شد و کشورهای اروپایی آنگونه که انتظار می‌رفت با ایران وارد معامله نشدند.

    افقه همچنین اظهار کرد: در این مدت وزارت امور خارجه و سایر ارکان دولت برای برقراری نقل و انتقالات مالی با کشورهای دنیا تلاش کردند، ولی روند گشایش در روابط بین‌المللی ایران به دلیل نقش کارشکنانه آمریکا به کندی پیش می‌رفت. اکنون دستورالعمل وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند به منزله چراغ سبزی به کشورهای دیگر باشد که با ایران وارد معامله بشوند.

    وی افزود: این امر احتمالا بتواند به انجام روابط بانکی و مالی کشور کمک کند. به هرحال اکنون توانسته‌ایم فروش نفت را به میزان قبل از تحریم‌ها برسانیم، ولی به دلیل وجود مشکل در روابط بانکی و مالی نتوانستیم از عواید آن، آنگونه که لازم است بهره‌مند شویم.

    این اقتصاددان اضافه کرد: اکنون این دستورالعمل می‌تواند برخی نگرانی‌های کشورهایی را که به شدت نگران روابط تجاری با ایران به دلیل برخوردهای آمریکا با آنها بوده‌اند را برطرف کنند.

    عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه چمران بیان کرد: بدون تردید اقتصاد آمریکا سنگین‌وزن است و سهم بالایی در تولید دنیا دارد. طبیعتا قطع روابط اقتصادی ایران با این کشور با اقدامات کارشکنانه‌ای از سوی آن کشور روبه‌رو خواهد شد، ولی به هرحال برجام و گشایش‌های آن می‌تواند به برقراری روابط اقتصادی ایران با سایر کشورهایی که تاکنون ارتباطات با آن میسر نبوده است کمک کند.

    وی افزود: به نظر می‌رسید نظام بانکداری دنیا در برخی موارد از جمله وضعیت پولشویی در نظام مالی ایران دچار ابهام بود که تعاملات با FATFمی‌تواند به برقراری روابط بانکی شفاف با کشورهای دنیا کمک کند.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی