عصر بازار

شاخص ارزی از محدوده۳۵۹۰ تومان پایین رفت

عقب‌نشینی معامله‌گران فردایی دلار

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، دلار دومین کاهش متوالی را تجربه کرد و از محدوده ۳ هزار و ۵۹۰ تومان پایین رفت.

عقب‌نشینی معامله‌گران فردایی دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصادی، روز یکشنبه، شاخص بازار ارز با 4 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 586 تومان رسید. همزمان در معاملات آتی، قیمت از مرز 3 هزار و 600 تومان پایین آمد. در حالی که روز شنبه، قیمت دلار در معاملات اعتباری به بالای 3 هزار و 600 تومان رسیده بود، در دومین روز هفته، قیمت در بازار به کمتر از 3 هزار و 590 تومان افت کرد. بخشی از افت شاخص ارزی در روز یکشنبه مربوط به خبرهای روز شنبه بود، مبنی بر آنکه ارائه خدمات دلاری به ایران از سوی بانک‌های غیرآمریکایی آزاد شده است. با این حال، برخی فعالان، عوامل دیگری را نیز در این افت موثر می‌دانستند، عواملی چون کاهش نرخ حواله درهم و افزایش حجم ارز نقدی موجود در بازار. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 82 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روز یکشنبه حجم معاملات در بازار سکه پایین بود و سکه‌بازان بیشتر ترجیح می‌دادند در انتظار آغاز روند بهای اونس در بازارهای جهانی باشند.

     

    شروع کاهشی 5 تومانی

    در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 585 تومان آغاز کرد که 5 تومان کمتر از روز شنبه بود. با وجود کاهش ابتدایی، در ادامه روز فضای بازار آرام شد و قیمت نوسانات چندانی را تجربه نکرد. در دومین روز هفته، قیمت تا 3 هزار و 582 تومان پایین رفت، ولی در ادامه تا قیمت 3 هزار و 587 تومان بالا رفت، هر چند که نهایتا روی قیمت 3 هزار و 586 تومان آرام گرفت. روز یکشنبه، در معاملات فردایی نیز قیمت نه تنها از سطح 3 هزار و 600 تومان پایین آمد، بلکه به ابتدای محدوده 3 هزار و 590 تومان نزدیک شد. در دومین روز هفته، معاملات فردایی با قیمت 3 هزار و 593 تومان کلید خورد، این در حالی بود که روز شنبه بیشتر معاملات آتی در کانال 3 هزار و 600 تومان انجام شده بود. البته دامنه نوسانات در معاملات فردایی روز یکشنبه نیز پایین آمد و عمده معاملات در محدوده 3 هزار و 592 تا 3 هزار و 595 تومان صورت گرفت.

    کاهش درهم

    به گفته فعالان، پایین آمدن نرخ حواله درهم یکی از عوامل مهمی بود که در کاهش قیمت دلار اثرگذار بود. روز یکشنبه، نرخ حواله درهم تا نزدیکی ابتدای محدوده 980 تومان پایین رفت. در کنار این، کاهش حجم معاملات در بازار داخلی و افزایش حجم ارز موجود در بازار از دیگر عواملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت شدند. به گفته فعالان، آزاد شدن خدمات دلاری از سوی بانک‌های غیرآمریکایی به ایران یکی از خبرهایی بود که شماری از معامله‌گران ارزی را در موقعیت فروش ارز قرار داد. عده دیگری از فعالان اعتقاد دارند که همسو نشدن جهت معاملات نقدی با معاملات فردایی در روز شنبه موجب شد که روز یکشنبه بازیگران ارزی بیشتر تمایل به عرضه ارز داشته باشند. روز شنبه، دلار در معاملات فردایی تا بالای مرز 3 هزار و 600 تومان بالا رفت، ولی در معاملات نقدی با 2 تومان افت به قیمت 3 هزار و 590 تومان رسید. روز یکشنبه، علاوه‌بر ادامه افت دلار، پوند نیز 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 535 تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی