عصر بازار

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی خبر داد

۴۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی پرداخت شد

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی گفت: ۵۷ هزار و ۲۹۸ نفر برای استفاده از طرح اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل نام نویسی کرده اند که بیش از ۵۵۳۰ واحد به بانک ها معرفی و ۴۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

۴۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی یزدانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما اظهار داشت: در سال گذشته 2800 بنگاه اقتصادی راکد را به چرخه تولید بازگرداندیم. بر اساس آمار بانک مرکزی، و سامانه بهین یاب 57 هزار و 298 نفر برای استفاده از طرح اختصاص 16 هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل نام نویسی کرده اند که از این تعداد 45 هزار و 260 بنگاه تولیدی و 12 هزار و 38 واحد در حال ساخت هستند.

    وی گفت: در کارگروه های استانی 30 هزار و 662 پرونده مطرح شده است که بیش از 5530 واحد به بانک ها معرفی و 4230 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

    یزدانی افزود: 5731 پرونده نیز به طور مستقیم در بانک ها تشکیل شده است و بانکها به این متقاضیان 4300 میلیارد تومان تسهیلات داده اند.

    وی گفت: تا کنون در قالب کمک به واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل به 11 هزار و 200 واحد صنعتی تسهیلات پرداخت شده است.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران افزود: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در سال گذشته فقط با 8 بانک قرارداد داشت اما بر اساس بخشنامه جدید رئیس کل بانک مرکزی، تا کنون با 15 بانک قرارداد امضا کرده است و آنها موظف شده اند ضمانتنامه های این صندوق را بپذیرند.

    یزدانی گفت: تا یک ماه آینده صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با همه بانک ها برای پذیرش ضمانت نامه های خود قرارداد امضا می کند.

    وی افزود: بر اساس بخشنامه جدید رئیس کل بانک مرکزی، واحدهای مشمول ماده 141 که ورشکسته محسوب می شوند نیز می توانند با قرار دادن وثیقه از تسهیلات طرح استفاده کنند.

    یزدانی گفت: اینکه تسهیلات با نرخ 18 درصد مناسب واحدهای صنعتی هست یا نه؟ به نوع و کیفیت تولید این واحدها بستگی دارد.

    وی افزود: برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی برای خروج واحدهای صنعتی از رکود تا پایان امسال محقق خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران گفت: 80 درصد مشکل واحدهای تولیدی در 60 کشور، مسئله نقدینگی است و بر این اساس، دولت در جهت ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی اقدام کرد.

    یزدانی گفت: اکنون در برنامه اقتصاد مقاومتی و در قالب خوشه های صنعتی 1200 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط صادراتی شناسایی و برای آنها کنسرسیوم صادراتی ایجاد و بازارهای هدف آنها شناسایی شده است.

    وی افزود: در اتاق اصناف که بیش از دو میلیون و 880 هزار بنگاه صنفی و تولیدی و توزیعی فعالند مهمترین مشکل، نقدینگی است.

    یزدانی گفت: دولت در توسعه صنعتی کشور باید به موضوع نقدینگی این واحدها توجه کند.

    وی افزود: اکنون در شهرک صنعتی قرچک بیش از شش هزار بنگاه تولیدی و صنفی خواستار سرمایه گذاری هستند.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران گفت: در صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برای برخی واحدها فقط با سفته ضمانتنامه صادر و در این صندوق همه مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی رعایت می شود.

    یزدانی افزود: تا سه میلیارد تومان صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ضمانت نامه برای واحدهای صنعتی صادر می کند.

    وی گفت: در چند سال اخیر بر اساس ردیف کمک فنی و اعتباری قانون بودجه سنواتی 50 میلیارد تومان کمک های فنی و اعتباری به واحدهای صنعتی انجام شده است.

    یزدانی افزود: این کمکها کاهش نرخ سه، چهار و شش درصد نرخ سود تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی بوده که دولت آنرا پذیرفته است.

    وی گفت: در سال گذشته میزان درآمد منابع بودجه کشور در مقایسه با سال های 90 و 91، یک چهارم بود و بر این اساس، بنگاه های کوچک بیشترین ضرر را متحمل شدند.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران افزود: مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی گرفته شود اما تا کنون زیرساخت های آن در فروشگاه های مرکزی و صندوق های مکانیزه تعریف نشده است.

    یزدانی گفت: در برنامه ششم در جهت تحرک شهرک های صنعتی یک سوم مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری ها و بخشداری ها که در داخل شهرک ها وصول می گردد به سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران برای توسعه زیرساخت های این شهرک ها داده می شود.

    امیرحسین کاوه عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: در ابتدا قرار بود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به دو هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل اختصاص یابد اما این تعداد افزایش یافت و اکنون 57 هزار متقاضی دریافت این تسهیلات هستند.

    وی افزود: زمانی که رکود بر کشور حاکم است و فروش بازار مشخص نیست و کالاها در انبار مانده و رقابت پذیری کالاها و بهره وری مشخص نیست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ای وارد شده که به آن مربوط نیست و کار بانکها را آسان کرده است.

    کاوه گفت: اکنون 88 هزار واحد صنعتی در هزار شهرک صنعتی کشور وجود دارد که اگر پنج هزار واحد نیز تسهیلات دریافت کرده باشند عدد کمی است.

    وی افزود: با تسهیلات بانکی رکود واحدهای صنعتی حل نمی شود.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکها باید متناسب با تورم باشد، گفت: اگر با نرخ سود بالا به واحدهای صنعتی تسهیلات بدهیم، رکود تشدید می شود و بنگاه ها زیان انباشته بیشتری خواهند داشت.

    کاوه افزود: تسهیلات بانکی برنامه بلندمدتی برای خروج بنگاه های اقتصادی از رکود نیست بلکه مسکن است و با یک مسکن نمی توان کشور را از رکود نجات داد.

    وی گفت: باید فکری شود که با حرکت صنایع بزرگ و متوسط رونق اقتصادی شکل گیرد.

    کاوه افزود: تأمین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی باید آسان، ارزان و منعطف باشد زیرا اگر دست صنعتگر را در دست بانکی که سود کلان می گیرد بگذاریم، هدایت واحد صنعتی از چاله به چاه است.

    وی با بیان اینکه بیشترین سود واحدهای صنعتی کشور پنج تا شش درصد است گفت: آسان سازی، تأمین مالی واحدهای صنعتی به معنای توجه نکردن به انضباط پولی و مالی نیست بلکه دستکم کمک به تأمین وثیقه برای این واحدهاست.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران افزود: مشکل طرح اختصاص 16 هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل این است که میزان تسهیلات ثابت مانده اما تعداد متقاضیان افزایش یافته است.

    سجاد هاشمی رئیس هیأت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید بازاریاب بانکها باشد گفت: شهرک صنعتی عباس آباد فعالترین شهرک صنعتی کشور است در حالی که یک واحد صنعتی در این شهرک بالای 50 درصد ظرفیت کار نمی کند.

    وی افزود: 2230 قرارداد بین صاحبان صنایع و شرکت شهرک های صنعتی برای شهرک صنعتی عباس آباد منعقد شده که از این تعداد 1550 واحد پروانه بهره برداری گرفته اند.

    هاشمی گفت: در شهرک صنعتی عباس آباد بیش از 1200 واحد که حدود 200 واحد آن انبار است فعالند.

    وی افزود: بر اساس آمار سامانه بهین یاب، از کل واحدهای شهرک های صنعتی تهران فقط 535 واحد کوچک و متوسط توانسته اند برای دریافت تسهیلات در این سامانه نام نویسی کنند و فقط 42 واحد از کاغذبازی عبور کرده اند.

    رئیس هیأت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد گفت: واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل یا وام معوق یا چک برگشتی دارند یا وثیقه لوکس برای بانکها ندارند یا بناحق مشمول ماده 141 شده اند و اگر قرار است مشکل واحدهای صنعتی حل شود نگاه به این واحدها باید ویژه باشد.

    هاشمی افزود: اگر رویکرد بانکها تغییر نکند، وضع هر روز بدتر خواهد شد.

    وی گفت: بانک صنعت و معدن میزان نرخ سود تسهیلات 21 درصدی خود را کاهش نمی دهد اما نرخ سود 12 درصد تسهیلات را 18 درصد محاسبه می کند.

    هاشمی افزود: باید صنایع کوچک و متوسط به عنوان پدافند غیرعامل دیده شوند زیرا در تحریم ها، صنایع کوچک بودند که صنایع بزرگ را حمایت کردند.

    وی با بیان اینکه تورم 9 درصدی با بهره تسهیلات 18 درصدی متناسب نیست، گفت: هزینه تولید واحدهای صنعتی کشور با محاسبه پرداخت 30 درصد حق بیمه اجتماعی و مالیات، بالاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو