عصر بازار

انتقاد جمهوری‌خواهان از لغو محدودیت تجارت بر پایه دلار با ایران

عصر اعتبار- در ادامه رویکرد خصمانه آمریکایی‌ها در قبال کشورمان، سناتور حامی جمهوری‌خواه از اقدام وزارت خزانه‌داری برای لغو ممنوعیت معاملات بر پایه دلار شرکت‌های خارجی با ایران انتقاد کردند.

انتقاد جمهوری‌خواهان از لغو محدودیت تجارت بر پایه دلار با ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا درخصوص معاملات با ایران موجب نگرانی جمهوری‌خواهان این کشور شده است.

    وزارت خزانه‌داری آمریکا در ساعات پایانی روز جمعه با انتشار دستورالعملی جدید اعلام کرد که از این پس، برخی معاملات بر پایه دلار شرکت‌های خارجی با ایران که تاکنون ممنوع بوده است، آزاد خواهند بود به شرط آنکه وارد نظام مالی آمریکا نشود. این اقدام آزادی بیشتر شرکت‌ها و موسسات مالی خارجی برای دادوستد با ایران را به همراه خواهد داشت.

    براساس این گزارش، طبق این دستورالعمل جدید که از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری صادر شده است، محدودیت معاملات خارجی با شرکت‌هایی در ایران که همچنان در کنترل افرادی هستند که نامشان در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، لغو می‌شود.

    این دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری همچنین می‌گوید که معاملات خارجی با نهادهایی که تمام یا بخشی از مالکیت آنها در اختیار افراد حاضر در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، لزوماً شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود.

    قوانین آمریکا مانع از تجارت بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی از طریق نظام مالی آمریکا می‌شود اما وزارت خزانه‌داری در دستورالعمل خود مشخص کرده است که تهران به طور قانونی می‌تواند از طریق بانک‌ها و موسسات غیرآمریکایی به دلار دسترسی داشته باشد، به شرط آنکه هیچ ارتباط مستقیمی با نظام مالی آمریکا در میان نباشد.

    سناتور تام کاتن جمهوری‌خواه روز یکشنبه در واکنش به تصمیم جدید وزارت خزانه‌داری گفت: این دستورالعمل جدید در درک طولانی‌مدت را از اینکه دلار آمریکا نمی‌تواند برای تسهیل تجارت بین‌المللی با ایران استفاده شود کاملا دگرگون کرده است و اینکه وزارت خزانه‌داری به شرکت‌های تابعه موسسات آمریکایی اجازه می‌دهد به دادوستد مالی با نهادهای ایرانی بپردازند به این معنی است که رئیس‌جمهور به متن صریح قانونی که در کنگره به تصویب رسیده بی‌توجه است.

    مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته بانکداری سنا که بر تحریم‌های ایران نظارت دارد، نیز گفت که دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری به معنی امتیازدهی جدید کاخ سفید به تهران است. همچنین سناتور ما یک پامپئو جمهوری‌خواه از این اقدام به شدت انتقاد کرد و آن را چراغ سبز نشان دادن به تجارت با شرکت‌های مرتبط با یک نهاد نظامی دانست.

    وزارت خزانه‌داری در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد که دستورالعمل جدیدش به معنی امتیاز دادن به تهران یا کاهش دوباره تحریم‌ها علیه ایران نیست بلکه شفاف‌سازی درباره محدودیت‌هایی است که تحریم‌ها ایجاد می‌کند و بخشی از بازنگری معمول وزارتخانه بر برنامه‌های تحریم است.

    مقامات ایران از زمان اجرای توافق هسته‌ای بارها نسبت به عدم پایبندی واشنگتن به تعهداتش در این توافق و مانع‌تراشی واشنگتن در مسیر تجارت جهانی با ایران از طریق حفظ تحریم‌های یک جانبه علیه تهران انتقاد و شکایت کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو