عصر بازار

نخستین اوراق مرابحه دولتی با موفقیت پذیره نویسی شد

عصر اعتبار- یک مقام مسئول با اشاره به پذیره نویسی نخستین اوراق مرابحه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دولت برای گندم در فرابورس گفت: دسته بندی بازار پایه توافقی و تداوم فرایند انتقال به تابلوی های معاملاتی ادامه دارد.

نخستین اوراق مرابحه دولتی با موفقیت پذیره نویسی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، معاون توسعه بازار فرابورس گفت: مطابق با مصوبه هیات وزیران در تاریخ 13 مهر ماه امسال مبنی بر اصلاحیه قانون بودجه 95 که تصریح می‌کند، وزارت جهاد کشاورزی بابت خرید محصولات استراتژیک کشاورزی می‌تواند از طریق بازار سرمایه اوراق بهادار منتشر کند.

    نخستین اوراق مرابحه دولت به حجم یک میلیون ورقه به منظور تسویه بخشی از مطالبات دولت به گندمکاران کشور از سوی بازرگانی دولتی طی امروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیره نویسی و با موفقیت در ساعت 13 و 30 دقیقه پایان پذیرفت.

    رضا غلامعلی پور با اشاره به مصوبه دولت برای انتشار 4 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق مرابحه گفت: از این حجم امروز تا مبلغ یک هزار میلیارد تومان در فرابورس پذیره نویسی و تامین شد.

    به طوری که تعداد 10 میلیون از اوراق مرابحه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران (سهامی خاص) با قیمت اسمی یکصد هزار تومان، به منظور تامین منابع مالی جهت خرید گندم در نماد معاملاتی "گندم97074" پذیره نویسی شد که ضامن اوراق مذکور دولت جمهوری اسلامی و متعهد پذیره نویسی کنسرسیومی با پیشگامی صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی بود.

    وی افزود: کارکرد اوراق مرابحه بطور کلی مشابه اوراق اجاره است، با این تفاوت که پس از انتشار اوراق از سوی نهاد واسط، این اوراق به اتکای محصولات کشاورزی عرضه شده ابتدا خریداری و سپس تا زمان سررسید بطور اقساطی دوباره به بانی اوراق که شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی است، فروخته می‌شود.

    غلامعلی پور سر رسید اوراق مرابحه گندم را دو ساله و نرخ سود سالانه آن را 20 درصد اعلام کرد و افزود: اوراق مرابحه گندم نخستین اوراق از این دست از سوی دولت بود که در فرابورس منتشر و پذیره نویسی شد و این در حالی است که پیش از این اوراق مرابحه برای شرکت‌های خصوصی نیز از جمله بوتان، گلوکوزان، سیمان شرق، مگاموتور و فولاد مبارکه منتشر شده است.

    به گفته این مقام مسئول تاکید دولت برای سرعت عمل در تسویه مطالبات گندمکاران و در عین حال فرآیند عملیات پس از معاملات T+1 پایاپای بازار اوراق بدهی در فرابورس حاکی است، مبلغ یک هزار میلیارد تومانی که از طریق انتشار این اوراق تامین مالی شده در کم ترین زمان ممکن به حساب گندم کاران طلبکار کشور واریز می‌شود.

    غلامعلی پور معافیت مالیاتی اوراق مرابحه را یادآور شد و گفت: اغلب خریداران این اوراق صندوق های سرمایه گذاری و تنی چند از معامله گران حقیقی بودند و بازار ثانویه آن نیز پس از تکمیل مستندات و اخذ تاییدیه سازمان بورس در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس راه اندازی خواهد شد.

    وی با ابراز خشنودی از رویکرد مثبت دولت برای بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای تامین مالی گفت: با توجه به متشکل بوده بازار سرمایه می‌توان انتظار داشت که از این طریق مصارف و هزینه‌های دولت نیز با انضباط بیشتری همراه باشد.

    معاون توسعه بازار فرابورس از تسویه مبالغ اسمی اوراق خزانه اسلامی مرحله سوم از سوی خزانه داری کل کشور در روز جاری خبر داد و گفت: هر چند هنوز یک روز به پایان زمان این سررسید باقی مانده، اما به دلیل مصادف شدن با تعطیلات رسمی و از طرفی خوش قولی دولت امروز این مبالغ با دارندگان "اخزا"3 تسویه شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی