عصر بازار

رییس صندوق بین‌المللی پول در دیدار با طیب‌نیا:

با آمریکا برای بهبود روابط بانکی ایران مذاکره می‌کنم

عصر اعتبار- رییس صندوق بین‌المللی پول که در سفر طیب‌نیا به واشنگتن با وی دیدار داشته است از رایزنی خود با آمریکا برای بهبود روابط ایران با بانک‌های بزرگ دنیا خبر داده است.

با آمریکا برای بهبود روابط بانکی ایران مذاکره می‌کنم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده بود با رییس صندوق بین‌المللی پول گفت‌وگو کرد.

    طیب‌نیا در این دیدار اظهار کرد: ما در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه اقتصاد ایران در این برهه اصلاحات ساختاری و زیربنایی را آغاز کرده‌ایم. نتایج این اصلاحات به آرامی در حال خودنمایی است و موفقیت‌های دولت یازدهم در کاهش و کنترل نرخ تورم و همچنین مدیریت بحران کاهش شدید قیمت نفت از همین سیاست‌ها ناشی شده است.

    وی افزود: همچنان که گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز تایید کرد ایران در سال‌های گذشته مدیریت مناسبی بر اقتصاد داشته است و بحران‌های پیش‌آمده را کنترل کرده است.

    او در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به شرایط خاص منطقه که با پدیده شوم تروریسم درگیر است، گفـت: یکی از ریشه‌های اصلی گروه‌های تروریستی و تروریسم فقر است که امیدواریم سیاست‌های صندوق در جهت افزایش رفاه و کاهش فقر در این منطقه و  مناطق مشابه در دنیا به گونه‌ای باشد که بتواند به صورت ریشه‌ای این مشکل را حل کند.

    کریستین لاگارد نیز ضمن ابراز خرسندی از اینکه پس از دو دهه با بالاترین مقام اقتصادی دولت ایران دیدار می‌کند، به موفقیت‌های دولت یازدهم در کنترل تورم و مقابله با آثار بحران کاهش نفت اشاره و آن را تحسین کرد.

    رییس صندوق بین‌المللی پول نیز سخنان طیب‌نیا را درباره برنامه‌ریزی در صندوق بین‌المللی برای مقابله با ریشه‌های تروریسم تایید کرد و گفت: ما در این زمینه همکاری با ایران را مغتنم می‌شماریم.

    لاگارد همچنین اظهار کرد: درباره همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های ایران هم اکنون مشکلاتی وجود دارد که من به سهم خودم تلاش می‌کنم که با مقامات آمریکایی رایزنی کنم تا این مشکلات مرتفع و روند همکاری‌های بیشتر ایران با نهادهای بین‌المللی تسریع شود. همچنین صندوق بین‌المللی پول برنامه‌هایی برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها با ایران دارد. در زمینه آموزش، انتقال تجربیات سایر کشورها و دانش فنی، زمینه وجود همکاری با ایران وجود دارد که در آینده برنامه‌های آن ارائه خواهد شد.

    گفتنی است دیدار رییس صندوق بین‌المللی پول با وزیر اقتصاد ایران پس از دو دهه محقق شده است.

    همچنین طیب‌نیا در سفر خود به واشنگتن با کایل پیترز قائم مقام بانک جهانی دیدار کرد که پیترز در این دیدار به قطع روابط بانک جهانی با ایران در گذشته اشاره و بیان کرد: دور جدیدی از روابط بانک جهانی با ایران از 6 ماه پیش آغاز شده است و بانک جهانی چهارچوب جدید همکاری‌ها را با اعمال نظرات مسئولان اقتصادی ایران طراحی کرده و برنامه دارد در جهت سرعت‌یافتن این همکاری‌ها اقدام کرده تا از سطح مشاوره و کمک‌های فنی به سطح همکاری‌های مالی و ارائه وام برای انجام پروژه‌های زیربنایی ایران پیش رود.

    قائم مقام بانک جهانی همچنین در این دیدار قول دارد نقشه راه همکاری با ایران را به سرعت بازنگری کرده و به سمت برنامه‌های عملیاتی ارائه تسهیلات مالی سوق دهد.

    طیب نیا هم در این دیدار با اشاره به رفع موانع ناشی از تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: ‌همکاری ایران با بانک جهانی سابقه طولانی دارد و در دوره جدید همکاری ها ایران خواستار بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برای کمک به تحولات اقتصادی در چارچوب سیاست‌های ملی ایران است.

    وی آخرین وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کرده و گفت: ایران از موسسین و سهامداران این نهاد بین المللی و انتظار دارد که بانک جهانی به تعهداتش پایبند بوده و نه تنها در همکاری های جدید سرعت عمل به خرج دهد بلکه در جهت جبران سال‌هایی که  همکاری ها متوقف بوده نیز اقدام کند.

    وزیر اقتصاد و دارایی در این سفر دیدارهای جداگانه‌ای با فیلیپ هوره معاون بانک جهانی و رییس شرکت مالی بین‌الملل (IFC) از نهادهای اصلی بانک جهانی داشته و درباره فعالیت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های این نهاد و توانمندسازی و تامین مالی پروژه های بخش خصوصی ایران گفت‌وگو کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو