عصر بازار

کارنامه سفر شش روزه روحانی به جنوب شرق آسیا

عصر اعتبار- رییس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر رسمی شش روزه به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند در جنوب شرقی آسیا، عصر دوشنبه به تهران ‏بازگشت.‏

کارنامه سفر شش روزه روحانی به جنوب شرق آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جریان این سفر با  مقام‌های ارشد ویتنام، مالزی و تایلند دیدار و درباره راه‌های توسعه و تعمیق روابط تهران با این کشورها، گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

    عزیمت به پایتخت ویتنام؛ آغاز سفر روحانی به جنوب شرق آسیا

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه (14 مهر) به دعوت رسمی رییس‌جمهور ویتنام و با بدرقه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام‌معظم‌رهبری، عازم هانوی پایتخت این کشور شد.

    روحانی پیش از عزیمت به سه کشور جنوب شرق آسیا در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد در تشریح اهداف سفر به بانکوک به منظور شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‏همکاری‌های آسیا، ACD، گفت: 34 کشور آسیایی عضو این مجمع مهم هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 2004 و حدود 12 سال پیش به عضویت این مجمع در آمده است. قرن بیست‌ویکم به تعبیری، قرن آسیا است و گسترش همکاری‌های آسیایی به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی و اقتصادی برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

    وی در ادامه با اشاره به اهداف سفر به ویتنام اظهار کرد: ویتنام از کشورهای مهم شرق آسیا بوده و در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در عرصه‌های اقتصادی داشته و روابط بسیار نزدیکی بین تهران و هانوی برقرار است. در این سفر به دنبال توسعه روابط تهران - هانوی در همه زمینه‌ها به‌ویژه صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور هستیم.

    رییس‌جمهور همچنین درباره اهداف سفر به مالزی بیان کرد: مالزی از کشورهای مهم آسیایی و اسلامی است و از دیرباز روابط خوبی بین دو کشور برقرار بوده گرچه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف روابط دو کشور مثل سابق نبوده اما در این سفر به دنبال بازسازی و گسترش سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و فن‌آوری هستیم و در جریان این سفر همچنین مسایل مربوط به دنیای اسلام و منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

    رییس جمهور در بدو ورود به ویتنام در فرودگاه هانوی مورد استقبال رییس دفتر رییس‌جمهور ویتنام و جمعی از مقام‌های وزارت خارجه این کشور قرار گرفت.

    روحانی صبح پنج‌شنبه در هانوی پایتخت ویتنام از سوی رییس‌جمهور این کشور به‌طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت. این مراسم استقبال رسمی که در کاخ ریاست‌جمهوری ویتنام و با خوشامدگویی «ترای دای کوانگ» به روحانی آغاز شد، با نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام ادامه یافت. روسای جمهوری دو کشور سپس از یگان تشریفات سان دیدند و پس از آن هم هیات‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

    کوانگ و روحانی پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه اعضای هیات همراه، عکس یادگاری گرفتند و در ادامه مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند. بلافاصله پس از مذاکرات خصوصی روسای جمهوری دو کشور، مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه آغاز شد و پس از مذاکرات، دو کشور دو سند همکاری امضا کردند؛ اسنادی که همکاری در حوزه ارتباطات دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

    نخستین سند مربوط به موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ویتنام در خصوص لغو متقابل روادید برای دارندگان گذرنامه‌های خاص یا خدمت بود که توسط وزیران خارجه دو کشور به امضاء رسید. یادداشت تفاهم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و اطلاعات ویتنام در زمینه همکاری‌های ارتباطات و فناوری‌های ارتباطات نیز دومین سندی بود که امروز به امضاء رسید.

    روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام توافق کردند که حجم مبادلات دو کشور را به پنج برابر رقم کنونی ارتقاء داده و به بیش از 2 میلیارد دلار برسانند. روحانی و کوانگ پس از امضای دو سند همکاری به خبرنگاران گفتند که تمام توان خود را برای تحقق این مهم بکار می‌گیرند.

    روحانی در نشست خبری مشترک با کوانگ به همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی اشاره کرد و گفت: فرصت بسیار خوبی برای صادرات نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی از ایران به ویتنام وجود دارد و تهران برای فراهم کردن بستر حضور شرکت‌های ویتنامی و سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران آمادگی دارد.

    وی همچنین از آمادگی تهران برای صدور مصالح ساختمانی از قبیل فولاد، سنگ و گچ به ویتنام خبر داد و اظهار کرد: دو کشور در زمینه کشاورزی و شیلات نیز می‌توانند همکاری‌های خود را توسعه دهند و ایران برای کشت فراسرزمینی در ویتنام آمادگی دارد.

    رییس جمهور در ادامه به اشتراک نظر دو کشور در برخی از مسایل مهم بین المللی اشاره و تاکید کرد: ایران و ویتنام خواهان تقویت صلح و ثبات در شرق آسیا و خاورمیانه هستند و ضمن مخالفت با جنگ، خشونت و تروریسم، گفت‌وگو را بهترین راه برای حل اختلافات می‌دانند و به حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع بین‌المللی ادامه می‌دهند.

    روحانی با دعوت از رییس‌جمهور ویتنام برای دیدار از تهران، ابراز امیدواری کرد که این سفر و دستاوردهای آن، نقطه عطفی در روابط تهران و هانوی باشد.

    رییس جمهور ویتنام هم به همکاری‌های تجاری دو کشور اشاره کرد و با تاکید بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی ایران و ویتنام گفت: در حوزه اقتصادی ظرفیت اقتصادی دو کشور بسیار عظیم است و ما متقاضی خدمات فنی - مهندسی و محصولات پتروشیمی ایران هستیم و تلاش داریم حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یابد و در همین ارتباط آماده‌ایم تسهیلات لازم را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی دو کشور فراهم کنیم.

    ترای دای کوانگ همچنین از دعوت روحانی از وی برای دیدار از تهران قدردانی کرد و گفت که این سفر در اولین فرصت انجام خواهد شد.

    در ادامه این سفر رییس‌جمهور در دیدار نخست‌وزیر ویتنام با بیان این‌که دو کشور ظرفیت‌های گسترده‌ای برای همکاری دارند که باید به نفع دو ملت مورد استفاده قرار گیرد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است انرژی و فولاد مورد نیاز ویتنام را تامین کند.

    حسن روحانی در دیدار «نگویان شوان پوک» نخست‌وزیر ویتنام که روز پنجشنبه و با حضور هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور در هانوی برگزار شد، تقویت روابط با کشورهای شرق آسیا و از جمله ویتنام را همواره برای ایران حائز اهمیت دانست و گفت: ویتنام می‌تواند مرکزی برای توسعه فعالیت اقتصادی ایران در منطقه شرق آسیا و ایران نیز مسیر تجارت ویتنام در بازاری به وسعت 400 میلیون نفر باشد. بعد از برجام و رفع تحریم‌ها زمینه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که لازمه آن تقویت همکاری‌های بانکی است چرا که روابط مالی و بانکی پایه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است.

    رییس جمهور با اشاره به آمادگی ایران برای تامین نیازهای ویتنام در بخش انرژی و فولاد و همچنین صادرات مصالح ساختمانی و ارائه خدمات فنی مهندسی برای ساخت نیروگاه‌ها و جاده‌ها، افزود: باید با فراهم کردن تسهیلات مناسب، زمینه همکاری مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور را فراهم و شرکت‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری مشترک کرد.

    نگویان شوان پوک نخست‌وزیر ویتنام هم در این دیدار که نمایندگان ارشد بخش‌های خصوصی دو کشور در آن حضور داشتند، اظهار کرد: به همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای همکاری کامل و تلاش بیشتر در جهت رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقمی بالاتر از دو میلیارد دلار دستور خواهم داد.

    حسن روحانی عصر پنجشنبه با «نگوین فو ترونگ» دبیر کل حزب کمونیست ویتنام دیدار کرد و در این دیدار گفت: بخش‌های خصوصی ایران و ویتنام به توسعه روابط علاقه‌مند هستند و در این مسیر، تقویت همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، فناوری‌های نوین بانکی، کشاورزی و شیلات مورد توجه خواهد بود.

    روحانی ابراز امیدواری کرد که برگزاری نهمین دور کمیسیون مشترک دو کشور در تهران که قرار است به‌زودی برگزار شود، زمینه تحرک در روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها را بیش از پیش فراهم کند.

    دبیر کل حزب کمونیست ویتنام هم در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و خوب دو کشور تاکید کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای همکاری میان ایران و ویتنام وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه همه‌جانبه روابط بهره گرفت.

    نگوین فو ترونگ با تبریک دستاوردهای تهران به خصوص در بحث مذاکرات هسته‌ای به ملت و دولت ایران، اظهار کرد: هانوی برای تقویت همکاری‌ها و روابط با تهران اهمیت ویژه‌ای قائل است و این روابط باید در همه حوزه‌ها از جمله آموزشی، علمی، کشاورزی و فنی افزایش یابد.

    مالزی؛ دومین مقصد رییس‌جمهور در جنوب شرق آسیا

    رییس‌جمهور در ادامه سفر خود به جنوب شرق آسیا، بامداد جمعه و پس از ‏پایان سفر رسمی به ویتنام، عازم کوالالامپور پایتخت مالزی شد. روحانی در ‏مدت اقامت خود در کوالالامپور با مقام‌های ارشد مالزی در خصوص روابط دو جانبه، از جمله در ‏عرصه‌های مختلف اقتصادی و همکاری‌های صنعتی وتکنولوژیکی گفت‌وگو کرد‎. ‎ دیدار با نخست‌وزیر مالزی، مذاکره هیات‌های عالی‌رتبه دوکشور ‏و نشست با نخبگان مالزی از جمله برنامه‌های روحانی در کوالالامپور بود.

    روحانی عصر جمعه در کوالالامپور پایتخت مالزی از سوی «محمد نجیب رزاق» نخست‌وزیر این کشور به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت. این مراسم استقبال رسمی که در کاخ نخست‌وزیری مالزی و با خوشامدگویی رزاق به روحانی آغاز شد، با نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و مالزی ویتنام ادامه یافت. رییس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر مالزی سپس از یگان تشریفات سان دیدند و پس از آن نیز هیات‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. رزاق و روحا
    نی پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه اعضای هیات همراه، عکس یادگاری گرفتند و پس از امضای دفتر یادبود از سوی روحانی، مذاکرات خصوصی آغاز شد.

    پس از این مذاکرات، رییس‌جمهور در نشست مشترک مطبوعاتی با نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد: تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم‌ها بازگردانده و در مرحله بعدی نیز به‌سرعت میزان مبادلات خود را به دو برابر افزایش دهند. ما تصمیم داریم سال 2016 میلادی را به سال تحرک در توسعه و تقویت روابط مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی مبدل کنیم.

    وی همچنین بیان کرد: در دو نشستی که با نخست‌وزیر مالزی داشتیم درباره راه‌های حرکت سریع در روند همکاری‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. مهم‌ترین مساله تسریع در تحرک بخشیدن به روابط بانکی دو کشور است. ما همچنین باید بخش‌های خصوصی دو کشور را از ظرفیت‌های مشترک به طور کامل مطلع کنیم. ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی حمایت می‌کند. دو کشور همچنین می‌توانند در زمینه صنایع غذایی حلال با هم مشارکت و همکاری کنند.

    روحانی در ادامه به موضوع روغن پالم که مالزی یکی از صادرکنندگان آن است، اشاره و با بیان این‌که نخست‌وزیر مالزی اشاره دارد که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، گفت: برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیاتی از طرف مالزی به ایران هستیم.

    همجنین یران دو کشور در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه تاکید کردند که ضروری است همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود تا سال 2016 میلادی، سال تحرک مجدد در توسعه و تقویت روابط مشترک تهران - کوالالامپور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی باشد.
    روحانی در این نشست که عصر جمعه در کاخ نخست‌وزیری مالزی برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به گسترش و تعمیق سطح همکاری‌های خود با کشورهای آسیایی و از جمله مالزی، به‌ویژه در دوره پسابرجام است.

    وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف از جمله راه‌سازی، انرژی و فناوری‌های نوین گفت: شرکت‌های دو کشور می‌توانند در این حوزه‌ها با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند و در اولین گام باید تحرکی نوین در روابط بانکی دو کشور ایجاد شود چرا که تقویت همکاری‌های بانکی، تسهیل کننده سرمایه‌گذاری‌های مشترک و روابط اقتصادی در بخش‌های عمومی و خصوصی است.

    رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تروریسم به عنوان یک معضل جهانی پرداخت و با تاکید بر ضرورت همبستگی همه جهانیان به‌ویژه کشورهای اسلامی علیه این معضل، گفت: در حالی که اسلام دین رحمت، صلح، دوستی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است، متاسفانه تروریست‌ها اقدامات جنایتکارانه خود را به اسلام نسبت می‌دهند و همه پیروان اسلام باید علیه این حرکت تروریست‌ها متحد شود.

    محمد نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مالزی برای توسعه و تحکیم روابط همه جانبه با ایران هیچ مانعی نمی‌بیند، همکاری‌های بانکی را کلید توسعه روابط اقتصادی دانست و تاکید کرد: موانع در این حوزه باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. دو کشور باید سریعا سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم‌ها بازگردانده و در مرحله بعدی نیز میزان مبادلات خود را به دو برابر افزایش دهند.

    رزاق پس از دیدار با روحان در پیام توییتری خود نوشت: از رییس‌جمهور ایران در اولین سفرش به مالزی استقبال کردم. به دنبال گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم. او همچنین در پیام دیگری نوشت که «ما می‌توانیم به مکاتب فکری متفاوتی تعلق داشته باشیم ولی امیال و اهداف یکسانی داشته باشیم».

    رییس جمهور در ادامه سفر خود به مالزی با نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه‌ای این کشور دیدار کرد و با فراخواندن همه مسلمانان به وحدت و تلاش برای ارتقاء جایگاه و قدرت جهان اسلام، تصریح کرد: برای نجات دنیای اسلام راهی جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمی‌بینم و هر فردی که شکافی در دنیای اسلام ایجاد کند، در خط اسلام نیست.

    روحانی در این نشست که صبح روز شنبه در کوالالامپور برگزار شد، گفت: دنیای اسلام نیازمند وحدت، امنیت و توسعه است و خشونت و افراطی‌گری و یاس و عدم خودباوری آینده جهان اسلام را تهدید می‌کند.

    وی با تبیین چهار اصل سیاست منطقه‌ای ایران تصریح کرد: مبارزه می‌دانی با تروریسم تکفیری، کمک موثر به صلح، آتش‌بس و کمک‌رسانی انسان‌دوستانه به مردم، عدم تجزیه کشورها و تغییر مرزهای جغرافیایی و تکیه بر صندوق‌های رای و حاکمیت مردم بر امور کشورهایشان از اصول سیاست منطقه‌ای ما است.

    پیش از سخنان رییس‌جمهور نیز جمعی از نخبگان مالزی در حوزه فرهنگ، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند.

    در این سفر رییس‌جمهور در دیدار رییس مجلس نمایندگان مالزی با اشاره به مذاکرات خود با نخست وزیر این کشور تاکید کرد که اراده دولت‌های ایران و مالزی ایجاد رابطه‌ای نزدیک‌تر و توسعه همکاری‌ها است و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در دو کشور برای تحقق سریع‌تر این هدف بهره گرفت.

    روحانی روز شنبه در دیدار «پاندیکار امین» به شرایط منطقه و جهان اسلام اشاره کرد و افزود: مسئولیت دینی، اخلاقی و انسانی ما برای ایجاد وحدت در جهان اسلام در شرایط کنونی مضاعف است و ایران و مالزی به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام، می‌توانند با هماهنگی بیشتر به حل و فصل مشکلات مسلمانان کمک کنند.

    رییس مجلس نمایندگان مالزی نیز در این دیدار تاکید کرد که مجلس مالزی از توسعه و تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها حمایت می‌کند.

    پاندیکار امین با قدردانی از مذاکرات سازنده سران دو کشور در مسیر توسعه همکاری‌های مشترک، گفت: هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط تهران - کوالالامپور وجود ندارد و همکاری‌های بانکی میان دو کشور می‌تواند به این روابط شتاب بخشد.

    رییس جمهور همچنین روز شنبه و در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم مالزی در کوالالامپور اظهار کرد: یکی از پیوندهای مهم ما با مسلمانان و حتی تعداد زیادی از غیرمسلمانان، ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) است چرا که آن امام عزیز نه تنها الگویی بزرگ برای ما، بلکه اسوه همه آزادگان جهان است. ما به امام و رهبری در تاریخ افتخار می‌کنیم که میلیاردها انسان در سراسر جهان به او به عنوان رهبر آزادگان می‌نگرند و از او راه و رسم زندگی آموخته‌اند.

    روحانی ایرانیان خارج از کشور را سرمایه ملی و عامل پیوند منافع ملت ایران و نیز کشوری که در آن زندگی می‌کنند دانست و افزود: همه باید با اخلاق و رفتارمان از آبروی ایران و منافع مردم حراست کنیم که این یک وظیفه بزرگ است.

    پیش از سخنان رییس جمهور مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و همچنین فرزانه صباغ دانشجوی دانشگاه یو. تی.‌ام مالزی به نمایندگی از جامعه دانشجویی، پروفسور محمود مقومی استاد دانشگاه مالایا و صاحب ده‌ها اختراع بین المللی و دکتر بیک‌زاده متخصص هوش مصنوعی به نمایندگی از اساتید و جامعه ایرانیان سخن گفتند.

    روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه به سفر رسمی خود به مالزی پایان داد و عازم بانکوک پایتخت تایلند شد.

    تایلند؛ ایستگاه پایانی سفر روحانی

    رییس جمهور در آخرین مرحله از ‏سفر خود به منطقه آسیای جنوب شرقی و برای شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‏همکاری‌های آسیا (ACD)، راهی بانکوک پایتخت تایلند شد‏. روحانی در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا‎ (ACD) ‎که متشکل از 34 کشور ‏آسیایی است، ضمن سخنرانی، مواضع کشورمان را تبیین و در حاشیه اجلاس نیز دیدارهایی با مقام‌های ارشد ‏شماری از کشورها داشت. این اجلاس با هدف رشد و توسعه در قاره آسیا، 8 تا 10 اکتبر (17 تا 19 مهر) در بانکوک برگزار ‏شد‎. ‎

    مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا سال 2002 در جهت تعامل نزدیک‌تر اتحادیه اقتصادی اروپا و آسیا، ‏شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه کشورهای ‏جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) تاسیس شد‎. ‎ افزایش همکاری‌های اقتصادی و رشد و توسعه کشورهای آسیایی، همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، ‏کشاورزی، محیط زیست و حمل‌ونقل از جمله اهداف این مجمع به شمار می‌رود‎.

    روحانی روز یکشنبه به طور رسمی در بانکوک پایتخت تایلند از سوی «پرایوت چان او چا» نخست‌وزیر این کشور مورد استقبال قرار گرفت. این مراسم استقبال رسمی که در سرسرای کاخ نخست‌وزیری تایلند (تای کوفا) با خوشامدگویی نخست‌وزیر این کشور به روحانی آغاز شد، با نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تایلند ادامه یافت. رییس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر تایلند سپس از یگان تشریفات سان دیدند و پس از آن نیز هیات‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. با اتمام مراسم معارفه، رییس‌جمهور دفتر یادبود را امضا و سپس به همراه نخست‌وزیر تایلند با حضور در مقابل عکاسان، عکس یادگاری گرفتند. مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تایلند نیز بلافاصله آغاز شد و پس از آن روحانی در ضیافت ناهار نخست‌وزیر تایلند شرکت کرد.

    در پایان نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تایلند دو کشور اعلام کردند که آماده‌اند فصل تازه‌ای را در روابط دو کشور بگشایند و یکدیگر را در دستیابی به بازارهای شرق آسیا و منطقه غرب و مرکزی آسیا و در ‌نهایت اروپا، یاری دهند.

    حسن روحانی روز یکشنبه و در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تایلند در بانکوک، گفت: امروز اراده دو دولت، توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی است.

    وی خطاب به پرایوت چان او چا نخست‌وزیر تایلند اظهار کرد: تایلند می‌تواند پلی برای ارتباطات اقتصادی ایران در منطقه شرق آسیا باشد و ایران نیز با زیرساختهای مناسب در حوزه بنادر و کرویدورهای حمل‌ونقل ریلی میان جنوب و شمال، همچنین به عنوان باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور منطقه و در قلب بازاری 400 میلیون نفری بهترین دروازه برای توسعه روابط تجاری شرق آسیا و تایلند با منطقه، آسیای میانه، قفقاز و اروپا است.

    وی همچنین به برقراری مجدد پرواز میان دو کشور اشاره و تاکید کرد: توسعه ارتباطات ناوگان هوایی می‌تواند به توسعه متوازن همکاری‌ها در حوزه گردشگری کمک کند.

    «پرایوت چان او چا» نخست وزیر تایلند نیز در این دیدار با تاکید بر این‌که باید صفحه جدیدی در روابط دو کشور گشود، تصریح کرد: دولت تایلند برای توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران عزم راسخ دارد. ایران می‌تواند پیونددهنده تایلند با منطقه مرکزی و غرب آسیا و اروپا، و تایلند نیز می‌تواند مرکزی برای پیوند ایران با شرق آسیا شود.

    در ادامه این سفر رییس‌جمهور در دیدار معاون رییس‌جمهور چین، با استقبال از روند گسترش همکاری‌های تهران - پکن، گفت که اجرای سریع و کامل توافقات فیمابین، به تقویت و توسعه این همکاری‌ها در چارچوب روابط راهبردی شتاب می‌دهد.

    روحانی عصر یکشنبه در محل اقامت خود و در دیدار «لی یوان چائو» معاون رییس‌جمهوری چین اظهار کرد: روابط با چین همواره برای ایران دارای اهمیت بسیار بوده و ما علاقه‌مندیم که دو کشور از فرصت‌های پسابرجام برای تحقق سریع‌تر روابط راهبردی بهره بگیرند.

    رییس جمهور در ادامه بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور تاکید و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری چین در حوزه‌های نفت و گاز، حمل و نقل و فناوری در ایران استقبال می‌کند و دو کشور می‌توانند به همکاریهای خود در بخش‌های علمی و فرهنگی عمق بیشتری ببخشند.

    در این دیدار دو طرف همچنین بر تنظیم جهت گیری همکاری‌ها برای تحقق برنامه جامع 25 ساله تاکید کردند.

    «لی یوان چائو» معاون رییس جمهوری چین هم در این دیدار با تاکید بر اینکه همکاری‌های تهران - پکن وارد فصل نوینی شده است، اظهار کرد: چین از گسترش همکاری‌ها با ایران در همه حوزه‌ها استقبال می‌کند. سطح روابط دو کشور در پی این دیدار به سطح راهبردی ارتقاء یافته و توافقات میان دو کشور نیز در حال اجرا است.

    اما یکشنبه شب مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، با حضور رییس جمهور، در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد. روحانی در این مراسم که علاوه بر هیات ایرانی، جمعی از ایرانیان، علما و شیعیان مقیم تایلند نیز حضور داشتند، با اشاره به شب هشتم ماه محرم و اینکه امشب در عمده کشورهای جهان خیمه‌ای به نام امام حسین (ع) برگزار می‌شود، گفت: امام حسین (ع) تنها به اسلام و شیعیان تعلق ندارد بلکه محبوب دل همه آزادگان عالم است.


    در این مراسم که اعضای هیات همراه رییس‌جمهور در سفر به تایلند و صدها تن از ایرانیان مقیم و شیعیان تایلندی حضور داشتند، محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بانکوک، دکتر الیاس رییس انجمن تحقیق و پژوهش اسلامی در تایلند و سید مبارک حسین رییس انجمن فارغ‌التحصیلان ایران و تایلند و رییس انجمن محبان ولی‌فقیه در تایلند نیز سخنان کوتاهی ایراد کردند.

    در روز پایانی این سفر رییس جمهور در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در بانکوک، که سران و مقامهای ارشد 34 کشور آسیایی در آن حضور داشتند، قدرتمندتر شدن آسیا را در گرو خودباوری و اراده‌ی مشترک برای همگرایی دانست و تاکید کرد: کشورهای آسیایی باید با گشودن بازارها، تعامل اقتصادی، اصلاح ساختارهای داخلی، شفاف‌سازی‌ و هماهنگی‌های گسترده در حوزه‌های سیاست‌گذاری، گام‌های بلندی در راه اعتلای کیفیت زندگی مردم خود و ارتقای جایگاه آسیا در تعاملات جهانی بردارند.

    روحانی همچنین روز دوشنبه و در دیدار با رییس جمهور سریلانکا که در حاشیه اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‏همکاری‌های آسیا در بانکوک انجام شد، گفت: ایران و سریلانکا همواره روابط خوبی داشته‌اند و هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد.

    رییس جمهوری با اشاره به اشتراک نظر ایران و سریلانکا در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی گفت: دو کشور همواره در مجامع بین المللی در کنار هم بوده و از مواضع یکدیگر پشتیبانی کرده‌اند.


    «مای تری پالا سیریسنا» رییس جمهور سریلانکا نیز در این دیدار با تاکید بر عزم راسخ کشورش برای توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها، گفت: توسعه روابط با ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است.

    تشریح دستاوردهای سفر رییس‌جمهور در مهرآباد


    -رییس جمهور روز دوشنبه به دیدار خود از منطقه آسیای جنوب شرقی پایان داد و بانکوک پایتخت تایلند را به مقصد تهران ترک کرد.

    روحانی در بازگشت از این سفردر یک نشست خبری در فرودگاه مهرآباد با تشریح دستاوردهای سفر به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند گفت: این سفر بر مبنای استفاده از فضا و فرصت بعد از برجام برای شکوفایی اقتصاد کشور بود و همانطور که مردم ما مطلع هستند یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات و همچنین به دست آوردن بازارهای منطقه‌ای و جهانی است و کشورهایی که امروز به عنوان اقتصادهای رو به رشد در منطقه آسیا مطرح‌اند می‌توانند هدف بسیار خوبی برای توسعه روابط ما با این کشورها باشد.


    وی همچنین اظهار کرد: در شرق آسیا از هند گرفته تا آسیای دور بسیاری از این کشورها می‌توانند هدف ما برای تحرک در اقتصاد مقاومتی باشند. در این سفر سه کشوری که عضو آ سه آن هستند یعنی تایلند، مالزی و ویتنام مورد هدف بودند. در این سه کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد و حجم تجارت خارجی هر یک از این سه کشور حدود 400 میلیارد دلار در سال است و در سال‌های اخیر هم رشد بسیار خوبی داشتند. زمینه‌های بسیار خوبی وجود دارد که ما بتوانیم سرمایه گذاری را از این کشورها جذب بکنیم، حجم تجارت را بالا ببریم و همچنین از تجربیات یکدیگر به خوبی استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی