عصر بازار

کدام کشورها بالاترین نرخ مالیات را دارند؟

عصر اعتبار- نرخ مالیات یکی از شاخصهای سنجش توان رقابت پذیری کشورهاست که هر چه کمتر باشد، به بهبود فضای کسب و کار کمک می کند.

کدام کشورها بالاترین نرخ مالیات را دارند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجمع جهانی اقتصاد به تازگی گزارش رقابت پذیری جهانی درباره وضعیت اقتصادهای جهان را منتشر کرده است. این گروه به تحلیل آمار شامل میزان فساد، تورم و ثبات سیاست پولی پرداخته تا تصویر کاملی از هر کشور فراهم کند. یکی از شاخص های مورد استفاده مجمع جهانی اقتصاد، نرخ مالیات یک کشور بوده که هر اندازه پایین‌تر باشد رقابت‌پذیری بالاتر را نشان می‌دهد. مجمع جهانی اقتصاد  برای محاسبه نرخ مالیات، از نرخ مالیات کلی بانک جهانی استفاده کرده که به جای مالیاتهایی که از کارمندان دریافت می شود، کل مالیات‌هایی که از شرکت‌ها دریافت‌ می‌شود را حساب می‌کند.

    پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر» به بررسی کشورهایی پرداخته که در این گزارش بالاترین نرخ مالیات را داشته‌اند. این کشورها عبارتند از:

    1- آرژانتین(137.4 درصد)

    گردش مالیاتی این کشور به تنهایی 90 درصد از درآمد شرکت‌ها بدون محاسبه مالیات‌ بر حقوق و مبادلات مالی آنها را می‌بلعد.

    2- بولیوی(83.7 درصد)

    مالیات مبادلات در بولیوی حتی پیش از محاسبه مالیات‌های دیگر،  60 درصد از سود یک شرکت را تصرف می‌کند.

    3- تاجیکستان(81.8 درصد)

    طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، این کشور که در آسیای مرکزی واقع شده است، سال گذشته نرخ مالیات را از 80.9 درصد افزایش داد.

    4- الجزایر(72.7 درصد)

    الجزایر بالاترین نرخ مجموع مالیات‌ را در آفریقا دارد.

    5- موریتانی(71.3 درصد)

    این کشور متکی به کشاورزی  در سال 2013 یک مالیات تکلیفی 15 درصدی معرفی کرد تا مانع جابجایی پول به خارجی‌ها شود.

    6- کلمبیا(69.7 درصد)

    این کشور سال گذشته نرخ مالیات را از بیش از 73 درصد کاهش داد اما همچنان یکی از بالاترین نرخ‌های مالیات را در جهان دارد.

    7- برزیل(69.2 درصد)

    برزیل به سرعت در حال از دست دادن توان رقابتی بوده و به دلیل شوک‌های تجاری و آشفتگی سیاسی، این کشور در فهرست رقابت پذیری، 6 رتبه تنزل یافته و در رده 81 قرار گرفته است.

    8- چین(67.8 درصد)

    چین با وخامت وضعیت مالی مواجه بوده و کسری بودجه این کشور از سال 2014 تا 2015 بیش از دو برابر افزایش یافته و به بیش از 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

    9- ونزوئلا(65 درصد)

    اقتصاد ونزوئلا به دلیل نرخ بالای تورم، جنایت و فساد فلج شده است. این کشور تحت ریاست جمهوری هوگو چاوز، مدل مالیات بالاتر را دنبال کرد و مالیات شرکت‌های نفتی خارجی را افزایش چشم‌گیری داد.

    10- ایتالیا(64.8 درصد)

    نرخ مالیات بالا در ایتالیا مشکل سازترین عامل برای انجام کسب و کار در این کشور است که مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد، حتی از بوروکراسی دولتی هم مشکل حادتری محسوب می‌شود.

    11- نیکاراگوئه(63.9 درصد)

    طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد،  این کشور از سطح بالای بوروکراسی دولتی و همچنین نرخ‌های بالای مالیات آسیب دیده است.

    12- چاد(63.5 درصد)

    چاد مانند زامبیا به کشاورزی وابسته بوده و بی‌نهایت فقیر است و برای 1.5 درصد از گردش مالی یا 40 درصد از سود، مالیات دریافت می‌کند.

    13- گامبیا(63.3 درصد)

    گامبیا بدون داشتن منابع طبیعی بزرگ، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و دریافت مالیات از گردش مالی به جای سود، نرخ‌های مالیات برای شرکت‌ها در این کشور را به میزان قابل توجهی بالا برده است.

    14- بنین(63.3 درصد)

    بانک جهانی می‌گوید مالیات بر درآمد شرکت‌ها در این کشور به 15.9 درصد می‌رسد اما مجموعه‌ای از سایر مالیات‌ها، مجموع نرخ مالیاتی که از شرکت‌ها دریافت می‌شود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

    15- فرانسه(62.7 درصد)

    دولت کنونی فرانسه سیستم مالیاتی را اصلاح کرده و مالیات شرکت‌ها را کاهش داده است اما فرانسه نسبت به همتایان اروپایی خود همچنان بالاترین نرخ مالیات را دارد.

    16- هند(60.6 درصد)

    بهره وری بازار داخلی هند به دلیل مقررات مالی که به ایالت‌های فدرال اجازه می‌دهد نرخ‌های مالیات بر ارزش افزوده مختلفی داشته باشند، دشوار مانده است.

    17- تونس(59.9 درصد)

    نرخ مالیات تونس بالا بوده اما طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در مقایسه با بیش از 62 درصد در سال گذشته، کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

    18- بلژیک(58.4 درصد)

    بلژیک که مقرر اتحادیه اروپا است، چهارمین نرخ بالای مالیات را در منطقه یورو و بالاترین نرخ مالیات را در خارج از دایره پنج کشور بزرگ یورو دارد.

    19- کاستاریکا(58 درصد)

    این کشور کوچک یکی از معدود کشورهای آمریکای مرکزی است که نرخ مالیاتش بالاتر از 50 درصد است. این امر به دلیل سطح بالای فعالیت مالیاتی در سال‌های اخیر بوده که باعث شده سیاست گذاران مجموع مالیات را افزایش دهند.

    20- سریلانکا(55.2 درصد)

    طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، درحالی که نرخ‌های مالیات سریلانکا بالا به شمار می‌رود اما بی‌ثباتی سیاستی و دسترسی ضعیف به فاینانس، موانع بزرگتری برای انجام  تجارت در این کشور ایجاد کرده است.

    21- اوکراین(52.2 درصد)

    شرکت‌ها در اوکراین علاوه بر اینکه با نگرانی‌های ژئوپلیتیکی جدی مواجه هستند، باید با یکی از بالاترین نرخ‌های مالیات در اروپا کنار بیایند.

    22- اتریش(51.7 درصد)

    اتریش یکی از جالب‌ترین سیستم‌های مالیاتی را دارد. در این کشور زوج‌ها حتی زمانی که ازدواج کرده اند، باید به طور جداگانه مالیات پرداخت کنند.

    23- مکزیک(51.7 درصد)

    فساد و بوروکراسی دولت موانع اصلی برای انجام تجارت در مکزیک هستند که نرخ‌های بالای مالیات را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

    24- ژاپن(51.3 درصد)

    نرخ‌های بالای مالیات ژاپن در رتبه بندی این کشور در شاخص رقابت پذیری مجمع جهانی اقتصاد تاثیر گذاشته است و این کشور با سه رتبه سقوط، امسال در رتبه هشتم قرار گرفت.

    25- اسپانیا(50 درصد)

    اسپانیا مجموع نرخ مالیات‌ را از 58 به 50 درصد کاهش داده و به این ترتیب دیگر یکی از پنج کشور دارای بالاترین نرخ مالیات برای انجام تجارت در اروپا نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو