عصر بازار

مشارکت بانک مرکزی در تامین منابع

کارت اعتباری راهکار تحریک تقاضا

عصر اعتبار- مدیر اسبق برخی بانک های دولتی و خصوصی گفت: سیاست عرضه کارت های اعتباری مناسب و تنها راهکار تحریک تقاضا و به تبع آن رونق اقتصادی است و این طرح با مشارکت بانک مرکزی می تواند توسعه و استمرار یابد.

کارت اعتباری راهکار تحریک تقاضا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سید بهاء الدین حسینی هاشمی در گفتگو با ایبِنا اظهارداشت: سیاست عرضه کارت های اعتباری از سوی بانک ها به مردم به منظور پوشش نیازهای خُرد و مصرفی آنها بسیار مناسب است از اینرو اگر بانک ها منابع لازم به منظور اجرای این طرح را در اختیار داشته باشند موجب تحریک تقاضا در اقتصاد می شود.

    مدیرعامل اسبق برخی بانک های دولتی و خصوصی تصریح کرد: مهمترین مسئله در کارت های اعتباری که با نرخ 18 درصد و دوره تنفس یک ماه ارائه می شوند موضوع تامین منابع با توجه به تنگنای اعتباری موجود در بانک ها است.

    حسینی هاشمی ادامه داد: اعتبار این کارت ها در صورتی که بعد از یک ماه تسویه نشود به صورت تسهیلات با نرخ سود 18 درصد با دوره باز پرداخت 6 الی یک ساله درمی آید و برای آن یک ماه دوره تنفس دارنده کارت، متحمل پرداخت جریمه نمی شود که با توجه به قیمت تمام شده بالای پول در شبکه بانکی توسعه و استمرار این طرح نیازمند  حمایت بانک مرکزی است.

    این کارشناس بانکی با تاکید بر این که ممکن است با شرایط فعلی بانک ها از این طرح، استقبالی که مورد نظر دولت است را نکنند، یادآور شد: از آنجایی که شبکه بانکی با تنگنای اعتباری مواجه است و همچنین قیمت تمام شده پول در بانک ها نزدیک به 22 درصد است تامین اعتبار این طرح با توجه به نرخ سود 18 درصد و با دوره تنفس یک ماه شاید مشکل باشد.

    وی اذعان داشت: تقاضا برای دریافت های کارت های اعتباری جدید که در اصل کارت خرید بر پایه عقد مرابحه و فروش اقساطی است زیاد و باید منابع کافی در اختیار بانک ها به منظور پوشش این طرح قرار گیرد.

    حسینی هاشمی با بیان این که این کارت های اعتباری جدید با آنچه در دنیا رواج دارد متفاوت است، اظهارداشت: کارت های اعتباری در دنیا به منظور خرید  رایج است و بعد از یک دوره تنفس یک تا یک و نیم ماه باید اعتبار آن تسویه و در صورتی که تسویه نشود شامل نرخ جریمه بسیار سنگین می شود.

    مدیر اسبق برخی بانک های دولتی و خصوصی افزود: در اروپا که نرخ سود بانکی چیزی در حدود دو الی سه درصد است نرخ جریمه کارت های اعتباری در صورتی که در زمان سررسید آن تسویه نشود 30 درصد است از این رو با این شکل از اجرای کارت های اعتباری در ایران تامین منابع آن شاید با پیچیدگی های همراه شود.

    وی با اشاره به این که کارت های اعتباری بهترین جایگزین تسهیلات خُرد در سیستم بانکی است، اظهارداشت: در این طرح برای متقاضیان پرونده اعتباری تشکیل می شود و بانک با شناسایی و ارزیابی ریسک متقاضیان و اخذ وثایق و تضامین کافی به وی اعتبار تخصیص می دهد.

    حسینی هاشمی ادامه داد: این اعتبار به مروز زمان استفاده و با تسویه دوباره می تواند به دفعات در اختیار متقاضی قرار گیرد که این روند راهکار خوبی برای افزایش تقاضا در بازار به منظور نیازهای مصرفی مردم است.

    وی با تاکید بر اینکه این کارت های جدید در اصل کارت اعتباری نیستند و یک نوع از وام و کارت خرید در قالب تسهیلات و قرارداد هستند، گفت: نرخ سود این کارت های متناسب با قدرت خرید عمومی مردم و به خصوص قشر ضعیف جامعه که قادر به خرید نقدی نیستند پیش بینی شده است.

    حسینی هاشمی در خاتمه گفت:  بانک مرکزی نیز در این بخش باید بانک ها را یاری و در تامین منابع لازم به منظور استمرار این طرح و به تبع آن تحرک اقتصادی همکاری کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو