عصر بازار

وضع مالیات بر نوشیدنی های حاوی قند

عصر اعتبار- سازمان جهانی بهداشت از تمامی کشورهای جهان خواست که به عنوان راهی برای مقابله با نرخ رو به افزایش چاقی به ویژه در میان کودکان، بر نوشیدنی های حاوی قند و یا انواع افزودنی های شیرین کننده مالیات وضع کنند.

وضع مالیات بر نوشیدنی های حاوی قند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این سازمان در گزارشی اعلام کرد که وضع مالیات دستکم 20 درصدی به کاهش فروش و مصرف نوشیدنی های حاوی قند، و به تبع آن مصرف کمتر کالری و کاهش پوسیدگی دندان افراد منتج می شود.
    دکتر 'داگلاس بچر' مدیر بخش پیشگیری از بیماری های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت در این گزارش گفت: اگر دولت ها براقلامی همچون نوشیدنی های حاوی قند و یا افزودنی های شیرین مالیات وضع کنند، می توانند از مشکلات بکاهند، زندگی بسیاری از افراد را نجات دهند، از هزینه مراقبت های بهداشتی کم کنند و این هزینه را به سرمایه گذاری در بخش خدمات سلامتی اختصاص دهند.
    براساس این گزارش، در سال 2014 از هر سه فرد بالغ، بیش از یک نفر (39 درصد) در سراسر جهان اضافه وزن داشتند ؛ آمار چاقی از سال 1980 تا 2014 بیش از دو برابر شد که از میان آنها، 11 درصد مردان و 15 درصد زنان در این دسته قرار گرفتند.
    افزون بر این، در سال 2015 ، براورد می شود که 42 میلیون کودک زیر 5 سال اضافه وزن داشتند و یا چاق بودند که نشانگر افزایش 11 میلیون نفری در طی 15 سال قبل از آن است. تقریبا نیمی از این کودکان آسیایی و 25 درصد انها آفریقایی بودند.
    شمار افراد مبتلا به دیابت نیز رو به افزایش است به طوری که امار آنها از 108 میلیون نفر در سال 1980 به 422 میلیون نفر در سال 2014 رسید. دیابت عامل مستقیم مرگ یک و نیم میلیون نفر تنها در سال 2012 است.
    سازمان جهانی بهداشت در خصوص سایر تدابیر مالی موثر برای رو اوردن مردم به تغذیه سالم به اختصاص یارانه به میوه ها و سبزی های تازه که موجب کاهش 10 تا 30 درصدی قیمت انها شود و وضع مالیات بر غذاها و نوشیدنی های به ویژه حاوی چربی اشباع شده، چربی ترانس، نمک و قند اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی