عصر بازار

کدام کشورها پایین‌ترین نرخ مالیات را دارند؟

عصر اعتبار- نرخ مالیات یکی از شاخصهای سنجش توان رقابت پذیری کشورهاست که هر چه کمتر باشد، به بهبود فضای کسب و کار کمک می کند.

کدام کشورها پایین‌ترین نرخ مالیات را دارند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجمع جهانی اقتصاد به تازگی گزارش رقابت پذیری جهانی درباره وضعیت اقتصادهای جهان را منتشر کرده است. این گروه به تحلیل آمار شامل میزان فساد، تورم و ثبات سیاست پولی پرداخته تا تصویر کاملی از هر کشور فراهم کند. یکی از شاخص‌های مورد استفاده مجمع جهانی اقتصاد، نرخ مالیات یک کشور بوده که هر اندازه پایین‌تر باشد رقابت‌پذیری بالاتر را نشان می‌دهد. مجمع جهانی اقتصاد  برای محاسبه نرخ مالیات، از نرخ مالیات کلی بانک جهانی استفاده کرده که به جای مالیات بر کارمندان، کل مالیات‌هایی که از شرکت‌های دریافت‌ می‌شود را حساب می‌کند.

    پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر» به بررسی کشورهایی پرداخته که در این گزارش پایین‌ترین نرخ مالیات را داشته‌اند. این کشورها عبارتند از:

    1- برونئی(8.7 درصد)

    برونئی یکی از کوچک‌ترین کشورها در گزارش مجمع جهانی اقتصاد است که 500 هزار سکنه دارد. این کشور همچنین یکی از رقابتی‌ترین کشورها محسوب می شود که در رتبه 58 قرار دارد.

    2- قطر(11.3 درصد)

    قطر که در رقابت پذیری در رتبه هجدهم قرار گرفته است، موفق شده از سایر کشورهای منطقه بالاتر بایستد اما از نظر پایین‌ترین نرخ مالیات، در رتبه دوم قرار دارد.

    3- مقدونیه(12.9 درصد)

    مقدونیه نرخ مالیات فوق‌العاده پایینی دارد اما به دلیل عدم ثبات سیاستی و دسترسی شرکت‌ها به فاینانس، در رتبه کلی چندان موفق نبوده‌ است.

    4- کویت(13 درصد)

    این امیر نشین سال گذشته پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول برای معرفی مالیات بر سود شرکت‌ها به منظور تامین کسری مالی خود را رد کرد.

    5- بحرین(13.5 درصد)

    این کشور در مقایسه با سایر همسایگانش، درآمد نفتی کمتری دارد اما طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد پس از ریزش اخیر نفت، با آینده مبهم قیمت‌های انرژی در کشمکش است.

    6- لسوتو (13.6 درصد)

    بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر این فهرست، لسوتو یکی از فقیرترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود و پایین‌ترین نرخ مالیات را در میان کشورهای آفریقایی دارد.

    7- عربستان سعودی(15 درصد)

    این کشور صادرکننده بزرگ نفت  بدنبال ریزش قیمت‌های نفت، برنامه‌هایی را برای تقویت فاینانس دولتی از طریق استقراض و کاهش هزینه‌ها اعلام کرده است.

    8- امارات متحده عربی(15.9 درصد)

    با وجود نرخ پایین مالیات و رتبه بالای رقابت پذیری، امارات در منطقه خاورمیانه در رتبه پنجم قرار گرفته که نشان می‌دهد نرخ‌های مالیات در این بخش از جهان تا چه میزان اندک است.

    9- گرجستان(16.4 درصد)

    گرجستان پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی مدل مالیات پایین را به کار گرفت و ظاهرا شمار مالیات‌ها و نرخ‌های آن‌ها را کاهش داد.

    10- سنگاپور(18.4 درصد)

    سنگاپور نرخ مالیات بسیار پایینی دارد که این کشور را به یک پایگاه مهم فعالیت برای شرکت‌هایی تبدیل کرده که به دنبال دسترسی به بازار آسیا هستند.

    11- زامبیا(18.6 درصد)

    مالیات‌ها در زامبیا ممکن است اندک باشند اما این کشور طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد با فساد، تورم و مشکل دسترسی به فاینانس روبه ‌رو بوده که زامبیا را در رتبه بندی کلی رقابت‌پذیری، در رتبه پایین نگه داشته است.

    12- ارمنستان(19.9 درصد)

    ارمنستان مالیات‌های پایینی دارد اما مسائل ژئوپلیتیکی همچنان عامل ابهام، بی‌ثباتی و تنزل چشم‌اندازهای امنیتی هستند.

    13- کرواسی(20 درصد)

    این کشور در سال 2013 به اتحادیه اروپا پیوست و همان سال مالیات‌ها را کاهش داد.

    14- لوکزامبورگ(20.1 درصد)

    لوکزامبورگ برای نرخ‌های پایین مالیات معروف بوده و در سال 2014 زمانی که خبرنگاران گستردگی توافقات مالیاتی محرمانه این کشور با شرکت‌های جهانی بزرگ را فاش کردند با انتقاد شدیدی روبه‌رو شد.

    15- کامبوج(21 درصد)

    کامبوج میزان عظیمی سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده و در میان کشورهای آسیایی یکی از کشورهایی است که بیشترین بهبود رقابت‌پذیری را از سال 2007 داشته است.

    16- کانادا(21.1 درصد)

    کانادا از معدود اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته‌ای است که در فهرست کشورهای دارای نرخ پایین مالیات راه پیدا کرده است.

    17- نامیبیا(21.3 درصد)

    با وجود مالیات‌های اندک، به دلیل کندی پروسه‌های دولتی و عدم دسترسی به فاینانس، رقابت پذیری نامیبیا رشد چندانی نداشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی