عصر بازار

فروش آثار «باب دیلن» سر به فلک کشید

عصر اعتبار- پس از انتشار خبر تعلق گرفتن جایزه نوبل ادبیات به «باب دیلن»، فروش کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی او به طور قابل توجهی افزایش یافت.

فروش آثار «باب دیلن» سر به فلک کشید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، درست است که برخی تعلق یافتن نوبل ادبیات به «باب دیلن» را که یک خواننده و ترانه‌سرای مشهور است چندان خوشایند نمی‌دانند، اما بسیاری با شنیدن این خبر به سراغ آثار موسیقایی و نوشتاری این هنرمند رفته‌اند.

    «ایندیپندنت» نوشت: جلد اول زندگی‌نامه و کتاب ترانه‌های 1961 – 2012 «باب دیلن» طی دو روز گذشته به طرز چشم‌گیری پرفروش شده است. کتاب متن ترانه‌های او صبح پنج‌شنبه (22 مهرماه) در جایگاه 73 هزار و 543 پرفروش‌ترین‌ها بود و پس از انتشار خبر برنده شدن «دیلن» تا رتبه 209 بالا آمد. کتاب زندگی‌نامه این ترانه‌سرا، خواننده و آهنگساز هم از رده 15 هزار و 690 به رده 278 ارتقا یافت.

    همین اتفاق درباره آلبوم‌های موسیقی او هم افتاد؛ «Greatest Hits» و «Blonde on Blonde» تا شب پنج‌شنبه به فهرست 25 سی‌دی و صفحه‌ پرفروش راه پیدا کردند.

    آکادمی نوبل «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن «باب دیلن» به عنوان برنده نوبل ادبیات عنوان کرد» .سارا دانیوس» دبیر دائمی آکادمی نوبل پس از اعلام نام برنده، طی صحبت با خبرنگاران گفت که امیدوار است آکادمی برای این انتخاب مورد انتقاد قرار نگیرد.

    انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات 2016 واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته؛ «باراک اوباما»، «جویس کرول اوتس»، «استفن کینگ» و «میک جَگِر» از جمله افرادی هستند که این افتخار را به خوشحالی به «دیلن» تبریک گفته‌اند اما «ایروین ولش» داستان‌نویس اسکاتلندی و «هاری کونزرو» نویسنده و روزنامه‌نگار هندی ـ انگلیسی، از منتقدان سرسخت این جریان هستند.

    «لئونارد کوهن» خواننده و ترانه‌سرای مشهور کانادایی هم در واکنش به برنده شدن «دیلن» گفت: «به نظر من دادن این جایزه به «دیلن» مثل آویختن یک مدال روی اورست به خاطر بلندترین قله بودن است«.

    با این حال «باب دیلن» 75 ساله هنوز هیچ واکنشی به کسب جایزه نوبل از خود نشان نداده است. او که عصر روز برنده شدنش در لاس‌وگاس روی صحنه رفت و اجرا کرد، از صحبت کردن در این‌باره خودداری و به خواندن ترانه‌هایش بسنده کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی