عصر بازار

بدهکارترین کشورهای دنیا کدامند؟

عصر اعتبار- در حال حاضر بعضی از بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای حمایت از رشد اقتصادی، نرخ‌های بهره را به نزدیک صفر کاهش داده‌اند و حتی در مواردی، نرخ‌های بهره در بعضی از ثروتمندترین کشورهای جهان منفی شده است.

بدهکارترین کشورهای دنیا کدامند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نرخهای بهره پایین به معنای آن است که استقراض برای مردم و دولت‌ها ارزان‌تر بوده و دولت‌ها می‌توانند با استقراض هزینه‌ بیشتری داشته باشند.

    گزارش رقابت پذیری جهانی «مجمع جهانی اقتصاد» به بررسی سلامت مالی و ریسک‌های کشورهای سراسر جهان پرداخته است. یکی از جالب‌ترین و مهم ترین رتبه‌ بندی‌ها، سطح بدهی دولت است. بررسی سطح بدهی ناخالص دولتی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد یک کشور تا چه میزان می‌تواند بدون متحمل شدن بدهی بیشتر، بدهی‌های خود را بازپرداخت کند و روشن است که هرچه نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی پایین‌تر باشد، بهتر است.

    پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» به بررسی 19 کشور پرداخته که بالاترین نرخ بدهی دولتی را در جهان دارند. این کشورها عبارتند از:

    1- ژاپن(248.1 درصد)

    نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور فوق‌العاده زیاد است. ژاپن در وضعیت دشواری قرار دارد و اقتصادش به کندی رشد می‌کند. بانک مرکزی این کشور در حال حاضر نرخ‌های بهره منفی را برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی به اجرا گذاشته است.

    2- یونان(178.4 درصد)

    این کشور همچنان از بحران بدهی دولتی سال 2010 رنجور است. آتن پس از اینکه وام دهندگان بین‌المللی به دفعات به این کشور کمک مالی کردند، همچنان برای بازپرداخت بدهی خود دچار زحمت بوده و به اجرای ریاضت اقتصادی دشوار ادامه می‌دهد.

    3- لبنان(139.1 درصد)

    این کشور سابق بر این یک مقصد گردشگری بود، اما جنگ در سوریه و آشفتگی سیاسی داخلی، ناآرامی‌هایی در سراسر این اقتصاد بوجود آورده است.

    4- ایتالیا(132.6 درصد)

    این کشور از نظر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی، دومین رتبه بالا را در میان اقتصادهای منطقه یورو دارد. ایتالیا همچنین در بحبوحه لحظات حساسی در تاریخ خود قرار دارد زیرا قرار است به زودی درباره اصلاحات قانون اساسی یک همه پرسی برگزار کند.

    5- پرتغال(128.8 درصد)

    پرتغال در اواسط سال 2014 از برنامه کمک مالی بین‌المللی خارج شد و همچنان تلاش می‌کند از نظر اقتصادی نیروی تازه‌ای به دست آورد.

    6- جامائیکا(124.3 درصد)

    صنعت خدمات جامائیکا 80 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد اما جرم و جنایت بالا، فساد و نرخ بالای بیکاری، نرخ رشد اقتصادی این کشور را پایین آورده است.

    7- کاپه‌ورده(119.3 درصد)

    این کشور جزیره‌ای یک اقتصاد خدمات محور دارد و از فقر منابع طبیعی رنج می‌برد. به این ترتیب ناچار است 82 درصد از مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد کند که این کشور را در برابر نوسانات بازار، آسیب پذیر می‌کند.

    8- بوتان(115.7 درصد)

    کشور آسیایی کوچک بوتان ارتباط نزدیکی با هند دارد و برای کمک مالی و نیروی کار خارجی برای زیرساخت، به این کشور وابستگی زیادی دارد.

    9- قبرس(108.7 درصد)

    این کشور که از بحران بدهی یونان آسیب دید همچنان به احیا ادامه می‌دهد و موفق شده نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را از 112 درصد در سال گذشته کاهش دهد.

    10- بلژیک(106.3 درصد)

    این کشور به دلیل استقرار نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا در بروکسل، مقر شماری از قدرتمندترین افراد جهان است، اما به دلیل مقررات محدودکننده مالیاتی و نیروی کار، متحمل سطح بالای بدهی دولتی شده است.

    11- آمریکا(105.8 درصد)

    این وضعیت ممکن است در چندماه آینده که باراک اوباما دفتر کار خود را ترک می‌کند و هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ، یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، قدرت را به دست می‌گیرند، تغییر کنند. بانک مرکزی آمریکا در آستانه افزایش نرخ‌های بهره قرار دارد.

    12- باربادوس(103 درصد)

    این کشور که یک بهشت مالیاتی به شمار می‌رود، ثروتمندترین و توسعه یافته‌ترین کشور در شرق کارائیب است، اما دورنمای رشد اقتصادی این کشور تحت تاثیر تدابیر ریاضتی که به منظور مقابله با اثرات بحران اعتباری هشت سال پیش اجرا می‌شوند، ضعیف مانده است.

    13- اسپانیا(99 درصد)

    اسپانیا مانند بسیاری از کشورهای حوزه یورو تلاش می‌کند برای رونق بخشیدن به رشد اقتصادی، بهره‌وری در سراسر کشور را افزایش دهد.

    14- سنگاپور(98.2 درصد)

    این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و موفق شده نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را از 103.8 درصد در سال گذشته کاهش دهد. در این بین دولت تلاش می‌کند راه‌های جدیدی را برای رشد اقتصاد و افزایش بهره‌وری پیدا کند.

    15- فرانسه(96.8 درصد)

    نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی دولت فرانسه امسال که این کشور با بهره‌وری ضعیف و دستمزدها در کشمکش بوده، افزایش یافته است.

    16- ایرلند(95.2 درصد)

    این کشور با موفقیت در فاینانس مجدد بخش زیادی از بدهی‌ بانکی خود، موفق شده است نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را از 122.8 درصد در سال گذشته کاهش دهد.

    17- اردن(91.7 درصد)

    مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده پرداختن به چالش‌های اقتصاد کلان برای آزاد کردن اعتبار دولتی برای سرمایه‌گذاری‌های بهبود دهنده رقابت پذیری اردن، کلیدی به شما می‌رود زیرا این کشور به دلیل همجواری با سوریه و عراق از نظر ژئوپولیتیک با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

    18- گامبیا(91.6 درصد)

    مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود اعلام کرده این کشور آفریقای غربی تنها با مشکل سطح بالای بدهی دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی روبرو نیست بلکه دسترسی به فاینانس و مقررات دشوار ارز خارجی هم انجام کسب و کار در این کشور را مشکل کرده است.

    19- کانادا(91.5 درصد)

    در حالیکه کانادا در رتبه بندی رقابت پذیری  مجمع جهانی اقتصاد، بعد از آمریکا قرار دارد اما نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی پایین‌تری دارد. آمریکا از نظر کیفیت موسسات، فضای اقتصادکلان و بهداشت و در مان و آموزش ابتدایی پس از کانادا قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو