عصر بازار

یارانه بازماندگان اموات چگونه زنده می‌شود؟

عصر اعتبار- یکی از سوالاتی که برخی شهروندان به کرات درباره یارانه ها می پرسند این است که " بعد از فوت سرپرست خانوار، چطور یارانه قطع شده اعضای خانوار مجدد برقرار می شود؟"

یارانه بازماندگان اموات چگونه زنده می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، شصت و هشت مرحله از پرداخت یارانه نقدی دولت به خانوارهای ایرانی می‌گذرد و این موضوع همواره با کش و قوس‌هایی همراه بوده است، اما در این میان هستند افرادی که به 45500هزار تومان دلخوش هستند و برای آن برنامه ریزی می‌کنند. هر از چند گاه سوالاتی هم مربوط به یارانه از سوی مردم مطرح می شود که باید پاسخ داده شود.

    طی چند سال اخیر مشکلات و مسائل فراوانی در زمینه نحوه پرداخت یارانه ها و همچنین قطع و وصل شدن یارانه های افراد وجود داشته است و دور از ذهن نیست که  مردم و مجریان طرح هدفمندی در طول اجرا با مشکلات و سوالات متعددی برخورد کنند.  دولت به عنوان مجری پرداخت یارانه ها در مراحلی نیز برخی اقدامات را به صورت یکطرفه مانند قطع یارانه های افراد پردرآمد یا ارسال پیامک به برخی سرپرستان و درخواست انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه ها را مطرح کرد که در مقطعی باعث نارضایتی برخی شهروندان نیز شد.

    یکی از شایع ترین مسائل و مشکلاتی که ممکن است در زمان دریافت یارانه خانوار اتفاق بیافتد، فوت سرپرست خانوار است که برخی شهروندان از این بابت دچار مشکلاتی شده اند و سوال می پرسند که چطور یارانه خود را مجدد برقرار کنند.

    خبرنگار تسنیم برای یافتن پاسخ این سوال که "بعد از فوت سرپرست خانوار، چطور یارانه دریافت بگیریم؟" بررسی هایی انجام داد که نتیجه آن به شرح زیر است:

    1) یکی از افراد خانوار که سرپرست جایگزین است، در گام اول لازم است در اسرع وقت برای اصلاح اطلاعات خانوار خود به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کند.

    2) در گام بعدی باید با مدارک فوت سرپرست و مدارک سرپرست جدید به نزدیک ترین دفتر پلیس +10  محل سکونت  مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی کامل سرپرست جدید را معرفی کند.

    3) سپس برای تغییرحساب بانکی برای سرپرست جدید، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت نماید.

    4) کلیه بانک‌های عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.

    یکی از نکات مهم در انجام صحیح تعیین سرپرست این است که بازماندگان در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود اقدام کنند چرا که این احتمال وجود دارد، مهلت سازمان هدفمندی برای اجرای این کار به پایان برسد، هر چند که در این روال 4گانه هیچگونه اشاره ای به مهلت در اصلاح اطلاعات خانوار نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی