عصر بازار

۶۱ هزار میلیارد تومان خرید الکترونیکی ایرانیان در یک سال

عصر اعتبار- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: پارسال حجم خرید الکترونیکی ایرانیان به ۶۱ هزار میلیارد تومان رسید.

۶۱ هزار میلیارد تومان خرید الکترونیکی ایرانیان در یک سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمود واعظی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما گفت: امروزه تجارت الکترونیکی جای خود را در دنیا پیدا کرده به گونه ای که سالانه در جهان هزار و 600 میلیارد دلار با روش الکترونیکی تجارت و خرید و فروش می شود.

    وی خاطرنشان کرد: خرید الکترونیکی در کشور ما هم روز به روز گسترده می شود و این نشان می دهد که در آینده تجارت از این طریق نقش تعیین کننده ای دارد و محور آن نیز از طریق پست است.

    وی با اشاره به عضویت ایران در شورای راهبری اتحادیه جهانی پست گفت: این مهم پس از سالها تلاش صورت گرفته است و با عضویت ایران کشور ما جز تصمیم گیرندگان جهانی پست قرار می گیرد و منافع ما هم تأمین می شود.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره ای به مذاکره این وزارتخانه با بانک مرکزی درباره عملیاتی کردن پول الکترونیکی در کشور گفت: مذاکرات به جاهای خوبی رسیده و امیدواریم تا دو ماه آینده به یک نتیجه روشن و عملیاتی و اجرایی برسیم.

    وی در توضیح بیشتر افزود: دارندگان تلفن همراه بعد از اجرایی شدن این مهم می توانند به راحتی پول های خود را از طریق تلفن همراه جا به جا و در سریع ترین زمان ممکن در فروشگاه ها و یا مکان ها مورد نیاز خرید کنند.

    واعظی همچنین با اشاره به سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در کشور و نقش شبکه ملی اطلاعات در این باره گفت: این سرشماری در بستر شبکه ملی اطلاعات صورت می گیرد به گونه ای که فرد با آرامش خاطر در پهنای باند گسترده، اطلاعات خود را وارد می کند.

    وزیر ارتباطات با بیان اینکه مردم از طریق اینترنت استقبال بسیار خوبی در این سرشماری کرده اند گفت:تاکنون 20 درصد جمعیت کشور از طریق اینترنت در سرشماری شرکت کرده اند که این برابر با وضعیت بیشتر کشورهای دنیاست و تنها کشور ژاپن است که پارسال  35 درصد مردم این کشور از طریق اینترنت در سرشماری شرکت کرده اند و در دنیا رکورد زده اند و پیش بینی می کنیم ما تا روز سه شنبه از 35 درصد ژاپنی ها عبورکنیم.

    وی تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات خدمات خود را با کیفیت بالا و قیمت کم و سرعت زیاد به متقاضی ارائه می کند و از همه آنها مهم تر اینکه حریم خصوصی مردم در آن تأمین شده است.

    وی با یادآوری افتتاح فاز نخست این شبکه خاطرنشان کرد: به اپراتورها و شرکت ها بعد از افتتاح فاز اول، دو ماه محلت دادیم که قیمت ها و کیفیت کار خود را با توجه به آغاز به کار این شبکه تنظیم کنند و این موضوع به ویژه در دو هفته اخیر مشهود بوده است.

    واعظی همچنین از هموطنان خواست در صورت انتقاد یا شکایت از اپراتورها و شرکت های مخابراتی موضوع را از طریق تلفن 195 با وزارت ارتباطات در میان بگذارند.

    وی در ادامه با یادآوری اینکه شبکه ملی اطلاعات پروژه مهمی بود که طی 14 سال اخیر پیگیری می شد گفت: در دهه فجر امسال فاز دوم آن را افتتاح می کنیم و اخیرا هم در قم دیتا سنتر نصب کرده ایم که پس از آن اصفهان و خوزستان را اولویت بعد نصب دیتا سنتر قرار می دهیم اگرچه در روزهای اول افتتاح شبکه ملی اطلاعات دیتا سنتر در تبریز، مشهد و شیراز نصب شد.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدف نهایی ما در شبکه ملی اطلاعات این است که آنقدر تولید محتوا کنیم که مردم به سهولت به همه نیازهایشان در داخل کشور دسترسی داشته باشند.

    محمود واعظی افزود: باید تولید محتوا را در داخل کشور به عنوان درآمد و ثروت تلقی کنیم، بنابراین مکانیزمی طراحی کردیم که هر فردی که تولید محتوا کند در هر زمینه ای هم افرادی که شبکه دارند و هم کسانی که ارائه کننده محتوا هستند سهمی ببرند، اگر این کارها نهایی شود تولید محتوا خودش یک شغل ایجاد می کند.

    وی گفت: از هفته دولت تا کنون تحولی در خصوص شبکه ملی اطلاعات رخ داده که غیرقابل پیش بینی بوده است، هم اکنون هر یک از شرکت هایی که ارائه دهنده محتوا هستند و مشترک دارند اعلام کرده اند که در یک ماه گذشته هر آنچه به مردم ارائه کرده بودند تا سه برابر افزایش یافته است.

    واعظی با بیان اینکه دولت نباید تولید محتوا کند، افزود: در دو سه سال گذشته و بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، کارهایی که در اختیار دولت بوده برون سپاری کردیم و بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی مردم و بخش خصوصی را در همه امور به ویژه آی تی دخیل کرده ایم. تولید محتوا در اختیار مراکز علمی، فرهنگی، دانشگاه ها و بخش خصوصی است و این کار را نمی شود دستوری انجام داد بنابراین شرایط را به گونه ای اجرا کردیم که هر فرد یا مرکزی که تولید محتوا می کند درآمد هم کسب کند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون دنبال ساز و کاری هستیم که همه به تولید محتوا روی بیاورند، برای مثال اگر کتابخانه ملی کتابهایش را دیجیتالی کند و در شبکه قرار دهد و هر فرد استفاده کننده مبلغ ناچیزی بابت اطلاعات مورد نیازش پرداخت کند، کتابخانه ملی درآمد زیادی کسب خواهد کرد. بنابراین نگاه ما در تولید محتوا یک نگاه اقتصادی برای همه اجزای تولید است.

    واعظی افزود: قصد داریم نهضتی که در برنامه نویسی در کشور به وجود آمده و اکنون شاهد صادرات نرم افزار به خارج هستیم در تولید محتوا هم اتفاق بیفتد.

    وی گفت: در این زمینه یک وام وجوه اداره شده داریم که در گذشته تنها برای پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری پرداخت می شد اما اکنون مبلغی از این وام را برای تولید محتوا اختصاص داده ایم تا افرادی که برای تولید محتوا نیاز به سرمایه دارند بتوانند با وام کم بهره و بازپرداخت طولانی، کارشان را آغاز کنند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فیلترینگ گفت: در این خصوص باید بحث دسترسی آزاد به اطلاعات تعریف شود، دسترسی آزاد به اطلاعات، دسترسی آزاد به محتوای غیراخلاقی، غیر دینی و علیه امنیت ملی نیست و همه بخش های کشور در تلاشند شرایطی به وجود بیاید که تبعیضی برای مردم برای دسترسی به اطلاعات سالم به وجود نیاید که گسترش دولت الکترونیک و ایجاد شرایط راحت تر زندگی برای مردم از جمله دسترسی آزاد اطلاعات به شمار می رود.

    وی در عین حال گفت: ما هم نباید به عنوان دولت قیم مردم باشیم و برایشان تصمیم بگیریم، بلکه این خواست مردم متدین ماست که می خواهند سایت های غیراخلاقی و غیردینی مسدود باشند.

    واعظی افزود: فیلترینگ هوشمند سه مرحله دارد که هم اکنون در فاز دوم آن قرار داریم، البته فیلترینگ موضوع بسیار پیچیده ای است و به قول معروف بحث آی تی لبه فناوریست اما جوانان دانشگاهی ما در حال کار هستند با این همه طرف مقابل هم بیکار ننشسته است و به طور مرتب در حال تولید فیلترشکن های مختلف هستند. می توان گفت ما در حال جنگ سایبری هستیم.

    وی گفت: حدود پنج درصد سایت ها و محتوایی که مردم به آنها مراجعه می کنند نامناسب است اما با اقداماتی که صورت گرفته در برخی موارد به سه درصد و در برخی دیگر که مستقیم وارد شده ایم به یک درصد رسیده است اما امیدواریم تا دو ماه آینده که وارد فاز سوم فیلترینگ هوشمند می شویم، فیلترینگ در خصوص سایت ها و شبکه های اجتماعی غیرمجاز با قدرت بیشتری صورت گیرد.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فعالیت شبکه های اجتماعی هم افزود: آن دسته از شبکه های اجتماعی که به قوانین و مقررات ما احترام نگذارند، امکان حیات نخواهند داشت، البته تلاش ما این بوده که اول خود مردم رعایت کنند و با همکاری ما و خانواده ها می توانیم مراقب محتوای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو