عصر بازار

ارائه پیشنهاد تأسیس بانک قرض‌الحسنه دانشگاهیان

عصر اعتبار- مدیرعامل مؤسسه قرض‌الحسنه دانشجویان ایران از پیشنهاد این مؤسسه برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه دانشگاهیان خبر داد و گفت: منابع مالی و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این بانک فراهم است و تأسیس این بانک نیاز به همت عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اتحاد و همدلی دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی کشور دارد.

ارائه پیشنهاد تأسیس بانک قرض‌الحسنه دانشگاهیان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلامعلی نیستانی با اعلام این مطلب اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای فعالیت خود سعی کرده است براساس شرایط حاکم بر جامعه و موقعیت کشور نقش آفرینی و خدمت نماید، لذا بر اساس روحیه ای که در جهاد حاکم است، صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران را یک نهاد پیشرو، خلّاق و خدوم در ارائه تسهیلات و وام به دانشجویان قرار داده است.

    وی با تأکید بر اینکه همه مراکز جهاد دانشگاهی براساس نیازسنجی شکل گرفته‌اند، افزود : صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران نیز براساس مسئولیت اجتماعی در قبال دانشگاه، دانشجویان و شرایط فرهنگی اجتماعی، اقتصادی خانواده دانشگاه‌هیان شکل گرفته است. مشکل دانشجویان در زمینه‌های مختلف از جمله هزینه اسکان، ثبت‌نام و غیره یک واقعیت است که با آن مواجه هستند و این نهاد در راستای مسئولیت اجتماعی خود نسبت به دانشجویان، ارائه این خدمت را راهبری و راه‌اندازی کرده است.

    مدیرعامل موسسه قرض‌الحسنه دانشجویان ایران با تاکید بر اینکه این صندوق وابسته به مشارکت مدنی، اساتید دانشگاه، خیّرین و کارکنان جهاد دانشگاهی است، گفت: در ابتدا این صندوق در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت و خیّرین نیکوکار به صورت پنهانی در این صندوق سپرده گزاری و کمک می‌کردند. هدف این خیّرین این بود که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی وامی که از صندوق اخذ کرده بودند را برگردانند و خود به عنوان حامی دانشجویان جدید الورود مشارکت نمایند.

    نیستانی ادامه داد: صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان با هدف منسجم شدن و توانمند شدن به  دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی پیوست و بعد از اخذ مجوز از وزارت کشور و نیروی انتظامی در معاونت فرهنگی مستقر شد و با اخذ مجوز از بانک مرکزی درحال حاضر با پرداخت وام به کلیه دانشجویان دانشگاه‌ها خدمات ارائه می‌کند.

    وی با بیان اینکه یکی از اهداف صندوق ارتباط با دانشجویان و برطرف کردن نیاز مالی آنها است و جهاد علاوه بر برطرف کردن نیاز مالی دانشجویان، در ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه کسب و کار دانشجویان، اشتغال پس از فارغ التحصیلی نیز به درخواست‌های دانشجویان رسیدگی می کند، یادآور شد که جهاد همواره غمخوار و یار و یاور دانشجویان است.

    مدیرعامل مؤسسه قرض‌الحسنه دانشجویان ایران با اشاره به ارتباط این صندوق با اساتید دانشگاه گفت: ارتباط خوب بین این صندوق و اساتید دانشگاهی ظرفیت و اعتبار جهاد دانشگاهی را افزایش می‌دهد و موقعیت دانشگاهیان را در جامعه ارتقاء می دهد و اعتمادسازی می کند. یکی از مشخصه‌های یک نهاد فعال انقلابی در حرکت جهادی، ارتباط خوب و مؤثر با اساتید، مسئولان دانشگاهی و کارکنان نهادها و مراکز مختلف در دانشگاه است که صندوق توانسته در این موضوع ایفای نقش کند.

    نیستانی تأکید کرد: هدف صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران ارتقای فرهنگ احسان و نیکوکاری و انفاق و توجه به نیازمندان است، که این موضوع در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری از قبیل "سایه های مهربانی" و برپایی نمایشگاه‌هایی در دانشگاه‌ها انجام شده است.

    وی با اشاره به وام‌هایی که توسط صندوق قرض الحسنه دانشجویان پرداخت می‌شود، گفت: تاکنون بیش از 15 هزار فقره وام توسط این صندوق به دانشجویان پرداخت شده است که این تعداد برای یک نهاد خودکفا بسیار مطلوب. این اقدام جهاد دانشگاهی توانست این نوع از فعالیت‌ها را در دانشگاه‌ها ترویج کند، چنانچه صندوق قرض‌الحسنه باقرالعلوم در دانشگاه تهران و دیگر صندوق‌های دانشجویی نمونه‌ای از این امر است.

    وی ادامه داد: وام تامین هزینه تحصیلی که مبلغ آن یک میلیون تومان است و وام ازدواج دانشجویی که برای هر نفر دو میلیون تومان است وام ویژه، وام خرید تجهیزات علمی، وام چاپ کتاب از مهمترین وام‌هایی هستند که توسط صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران اعطا می‌شود و اگر صندوق با وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هماهنگ باشد می‌تواند به دانشجویان متأهل وام مسکن نیز ارائه کند.

    مدیرعامل مؤسسه قرض‌الحسنه دانشجویان ایران در ادامه با تأکید بر اینکه همه دانشجویان متقاضی می‌توانند وام دریافت کنند، گفت: جهاد دانشگاهی با نهادهای مختلف برای تامین اعتبار صحبت کرده است تا نیاز هیچ دانشجویی بی‌پاسخ نماند. تاکنون نیز نهادهای مختلفی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریّه، کمیته امداد و غیره به این صندوق کمک کرده‌اند اما میزان آن کم بوده است.

    نیستانی از پیشنهاد جهاد دانشگاهی برای تأسیس بانک قرض‌الحسنه دانشگاهیان خبر داد و گفت: پیشنهاد جهاد دانشگاهی برای کمک بیشتر به دانشجویان وخروج جامعه دانشگاهی از رکود اقتصادی، تأسیس بانک دانشگاهیان است و می‌توان با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی و طی تفاهم نامه منسجم بانک قرض‌الحسنه دانشگاهیان را راه‌اندازی کرد. منابع بانک مذکور اعتباراتی است که در اختیار دانشگاه‌ها و در بانک‌های مختلف در گردش است و می‌تواند پشتوانه فعالیت بانک قرض‌الحسنه دانشگاهیان باشد.

    وی افزود: مؤسسه قرض‌الحسنه دانشجویان این پیشنهاد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌کند تا با یک پشتوانه قوی از سوی این شورا مطرح  و بررسی شود.

    مدیرعامل موسسه قرض‌الحسنه دانشجویان ایران ادامه داد: بسیاری از اساتید آمادگی خود را برای سپرده‌گذاری خیریه در جهت اعطای وام به دانشجویان اعلام کرده‌اند و چنانچه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رؤسای دانشگاهها کمک کند یک حرکت عظیم ایجاد خواهد شد.

    نیستانی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد دیگر صندوق، راه‌اندازی حساب های قرض‌الحسنه خانوادگی برای کارکنان و اساتید دانشگاه‌ها است، افزود: به اساتید و همکاران دانشگاهی پیشنهاد می‌کنیم یک حساب سپرده خیریّه افتتاح نمایند و سپس منابعی که در خانواده (خاندان و قوم و خویش) وجود دارد را جمع‌آوری کرده و از همان منابع برای رفع مشکلات و کمک به دانشجویان همان خانواده ها بهره ببرند.

    وی با اشاره به فرمایشات مقام معظّم رهبری گفت: با توجه به اینکه امسال تاکید فرماندهی کل قوا بر اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل بوده است، باید تلاش کنیم آنچه که مدّ نظر معظّم له است را در راستای رسیدگی به دانشجویان نیازمند و در مسیر اهداف کشور و کمک به اقتصاد مقاومتی انجام دهیم و مهمترین اقدام در بخش خدمات رفاهی دانشجویان برطرف کردن نیاز دانشجویان بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو