عصر بازار

در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی؛

سیف: قیمت ارز در بازار واقعی است

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طی سه سال گذشته نرخ ارز ثابت نمانده است، اظهار داشت: قیمت ارز در بازار حرکتی با شیب ملایم داشته و واقعی است.

سیف: قیمت ارز در بازار واقعی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی در مورد نرخ ارز اظهار داشت: نرخ ارز طی 3 سال گذشته ثابت نمانده و بانک مرکزی برخورد بسیار منطقی نسبت به آن داشته است.

    وی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی جلوگیری از نوسانات هیجانی ارز در بازار است اظهار داشت: قیمت ارز در بازار واقعی است و حرکتی با شیب ملایم داشته است و امیدواریم با افزایش رشد اقتصادی ثبات بیشتری داشته باشد.

    عضو شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه نرخ ارز شرایط نسبتا مناسبی دارد، تصریح کرد: البته در مقاطعی نوساناتی را شاهد بوده‌ایم به عنوان مثال در ماه دوم پاییز سال گذشته نرخ ارز افزایش داشت اما بعد از آن باز هم نرخ آن کاهش یافت.

    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی جلوی هیجانات نرخ ارز را گرفته و اجازه شوک بی‌منطق به نرخ ارز را نداده است.

    وی در ادامه در مورد پرداخت تسهیلات برای رونق فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: در ابتدای این طرح مبلغ 16 هزار میلیارد تومان برای پرداخت به 7500 واحد تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط  غیرفعال و نیمه فعال در نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر محدودیت تعداد بنگاه‌ها و همچنین رقم تسهیلات برداشته شده است.

    عضو شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه اولویت برای پرداخت تسهیلات به واحدهایی بوده که تأمین نقدینگی آنها منجر به تولید مستمر و بادوام می‌شود، اظهار داشت: عملکرد نشان می‌دهد که دستاورد حاصل از پرداخت تسهیلات بهتر از پیش‌بینی ما بوده است و به بانک‌ها هم اعلام شده تا در صورتی که تشخیص دادند که بنگاه متقاضی تسهیلات با اخذ تسهیلات و تأمین سرمایه در گردش منجر به حفظ اشتغال آن واحد تولیدی می‌شود، تسهیلات به واحد تولیدی پرداخت شود. 

    سیف با بیان اینکه تاکنون بیش از 12 هزار واحد تولیدی و صنعتی متقاضی تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده اند، تصریح کرد: تاکنون بیش از 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها پرداخت شده است.

    عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیان داشت: برای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط موانعی مانند چک‌های برگشتی متقاضیان برداشته شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های بزرگ نیز باید بررسی و استمرار دقیق‌تری انجام شود تا در نهایت تسهیلات ارائه شده منجر به افزایش تولید و برگشت منابع نظام بانکی شود.

    سیف با بیان اینکه در جلسه امروز در رابطه با لزوم سرعت عمل و تسهیل در استرداد مالیات بر ارزش افزوده تصمیم‌گیری شد، گفت: بنابراین دولت مکلف شده تا بر اساس ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون رفع موانع تولید مکانیزمی اتخاذ کند تا مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان ظرف یک ماه اخذ شود که تاکنون برای این کار زمانی طولانی سپری می‌شود.

    وی همچنین با اشاره به ماده 169 قانون مالیات‌های مکرر، گفت: این ماده در رابطه با پرداخت مالیات از اشخاص مجهول‌المکان و شرکت‌های کاغذی است که  قبلا هم در جلسات شورای گفت‌وگو در مورد آن بحث شده و تصمیم گرفته شده بود تا نسبت به رفع ابهامات اقدام شود که آن اقدام هنوز به مرحله اجرا در نیامده و امروز تصمیم گرفته شد تا این موضوع در دبیرخانه اتاق ایران، نمایندگان مجلس، کمیسیون اقتصاد دارایی و کمیسیون برنامه و بودجه الزامات اساسی این به سازمان مالیاتی ارائه شود و سپس به تصویب نهایی بیانجامد.

    سیف همچنین با اشاره به بخشنامه گمرک در مورد دریافت علی‌الحساب 4 درصدی مالیات از واردکنندگان گفت: با توجه به اینکه هدف از این بخشنامه درصدی بسیار پایین از واردکنندگان بوده و واردکنندگان خوش‌حساب مورد نظر این بخشنامه نبوده است اما با این بخشنامه حتی واردکنندگان خوش حساب هم دچار بورکراسی زیاد از حد می‌شوند و برای رفع این موضوع به پیشنهاد این شورا بخشنامه مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد.

    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین در جلسه امروز مقرر شد تا نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان اتاق، نمایندگان وزارت صنعت و  همچنین اقتصاد دارایی بخشنامه مذکور را مورد بررسی قرار دهند و در نهایت تصمیم آن توسط وزیر اقتصاد و دارایی اخذ شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی