عصر بازار

نرخ ارز همزمان با یکسان‌سازی، واقعی شود

تعیین نرخ با عرضه و تقاضا

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه یکسان سازی و واقعی شدن نرخ ارز باید هرچه سریعتر اجرا شود، گفت: نرخ ارز با مکانیزم عرضه و تقاضا و میزان تورم در بازار تعیین می‌شود.

نرخ ارز همزمان با یکسان‌سازی، واقعی شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر در خصوص اجرای یکسان سازی نرخ ارز، گفت: یکسان سازی نرخ ارز باید هر چه سریعتر انجام شود و از واجبات است ضمن آنکه هم موضوع تک نرخی شدن و هم  موضوع واقعی شدن نرخ ارز باید هرچه سریعتر به اجرا برسد.

    وی با بیان اینکه این دو سیاست باید همزمان اجرایی شود، افزود: اگر دولت فقط ارز را تک نرخی کند و باز هم به صورت دستوری قیمت را پایین نگه دارد به نتیجه نهایی نخواهیم رسید زیرا این دو سیاست درکنار یکدیگر می‌تواند راهگشای بخش خصوصی باشد.

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با اعلام اینکه موضوع تک نرخی و واقعی شدن ارز یک نیاز ضروری است، اظهار داشت: هرچه قدر به سمت واقعی شدن نرخ ارز پیش برویم به نفع صادرات کشور خواهد بود.

    خوانساری با تاکید بر اینکه اجرای این سیاست به تولید و رقابت در داخل کشور هم کمک خواهد کرد، گفت: مهمترین تاثیر یکسان سازی و واقعی شدن نرخ ارز جلوگیری از قاچاق کالا به کشور است و این موضوع تاکنون صدمه‌های زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

    وی با اشاره به اینکه دولت مصمم است که ارز تک نرخی را به اجرا برساند، افزود: باوجود تاکید دولت بر این موضوع اما هنوز زمان اجرای آن  مشخص نیست البته بخش خصوصی تاکید دارد که هرچه سریعتر این سیاست اجرایی شود.

    رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، ادامه داد: با واقعی شدن نرخ ارز، بازار نرخ را تعیین می‌کند و در این شرایط دولت نباید دخالتی در تعیین دستوری نرخ داشته باشد. در غیراینصورت این سیاست، کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد.

    خوانساری با اشاره به اینکه دولت بیشتر باید نقش کنترلی و مدیریت نرخ ارز را برعهده بگیرد، اظهار داشت: دولت باید از نوسانات جلوگیری کند اما نباید دخالتی در بازار داشته باشد و قیمت‌ها را بازار تعیین کند.

    وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما از نرخ ارز در زمان آزادسازی چه خواهد بود، افزود: صلاح نیست که نرخی را اعلام کنیم زیرا قیمت را عرضه و تقاضا و تورم مشخص می‌کند اما افزایش غیرمعقولی را نخواهیم داشت.

    رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اعلام اینکه اگر این عوامل در نظرگرفته شود، قیمت واقعی در بازار تعیین می‌شود، گفت: اما نمی‌توان رقمی را برای افزایش نرخ ارز پیش بینی کرد زیرا باید شرایط را در زمان اجرای این سیاست، در نظر بگیریم.

    براساس این گزارش، مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت هم در تازه ترین اظهار نظر خود در مورد نرخ ارز گفته است که اگر نرخ دلار به 4 هزار تومان افزایش پیدا کند، کمک زیادی به صادرات و تولید در کشور خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی