عصر بازار

نامه رئیس بانک مرکزی به رئیس‌جمهور:

دولت بدهی‌های خود را با بانک مرکزی تسویه کند

عصر اعتبار- رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار بازپرداخت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی شده تا این بانک بتواند با تأخیری دوساله ترازنامه مالی خود را منتشر کند.

دولت بدهی‌های خود را با بانک مرکزی تسویه کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بر اساس قانون، بانک مرکزی موظف است هر سال ترازنامه خود را پس از تصویب در مجمع عمومی این بانک منتشر کند اما آخرین ترازنامه ای که بانک مرکزی منتشر کرده مربوط به سال 1392 است.گفته می شود اصلی ترین دلیل تاخیر در انتشار ترازنامه مالی، تسویه نشدن بدهی های دولت به بانک مرکزی است.

    یک منبع مطلع به خبرنگار «پایش» گفت که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بتازگی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار بازپرداخت بدهی های دولت به این بانک شده است.

    او در نامه به رئیس جمهور خاطرنشان کرده در حالی که بانک مرکزی همواره بر بانک های دولتی و خصوصی فشار می آورد تا ترازنامه خود را هرسال منتشر کنند خود بانک مرکزی، در دو سال گذشته ترازنامه مالی اش را منتشر نکرده است.

    گفته می شود سیف اعلام کرده که در صورت انتشار ترازنامه سال های 93 و 94، استقراض های دولت از بانک مرکزی و مبالغی که دولت ملزم بوده به حساب خزانه واریز کند و نکرده است، مشخص می شود و این به نفع دولت نیست.

    او از روحانی خواسته تا دولت حساب های خود را با بانک مرکزی تسویه کند تا این بانک بتواند قبل از پایان سال ترازنامه خود را منتشر کند.

    براساس ماده 17 قانون پولی و بانکی، مجمع عمومی بانک مرکزی که باید حداکثر تا پایان تیرماه هرسال برگزار شود، مسئول رسیدگی و تصویب ترازنامه این بانک است، اما با گذشت هفت ماه از آغاز سال، هنوز مجمع عمومی بانک مرکزی برگزار نشده است. سال گذشته نیز در اواخر بهمن، مجمع عمومی بانک مرکزی برگزار شد اما هیچ خبری از تصویب ترازنامه سال 93 که از وظایف این مجمع است منتشر نشد.

    رئیس جمهور (رئیس مجمع)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دو نفر از وزرا به انتخاب هیات وزیران، ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی را تشکیل می‌دهند.

    امروز برای بررسی دلایل تاخیر در انتشار ترازنامه بانک مرکزی با سید محمود احمدی، دبیرکل این بانک تماس گرفت اما وی حاضر با مصاحبه نشد و گفت که درباره مساله مهمی چون ترازنامه نمی تواند تلفنی اظهار نظر کند. وی در عین حال تاکید کرد که هیچ اطلاعی در این زمینه ندارد.

    منبع:پایش

    انتهای پیام/
    خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو