عصر بازار

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت:

ریالی از ویزای عراق به سازمان حج نمی‌رسد

عصر اعتبار- مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تاکید کرد: ریالی از هزینه ویزای اربعین عاید این سازمان نمی‌شود و این پول مستقیما در اختیار سفارت عراق در ایران قرار می‌گیرد.

ریالی از ویزای عراق به سازمان حج نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ویزای عراق برای اربعین امسال لغو نمی‌شود، خروج از مرز بدون داشتن آن هم ممکن نیست. در همین تاسوعا و عاشورا بنا به اظهارات مقامات استان‌های مرزی (از جمله ایلام)، حدود هزار نفر که بدون ویزا قصد عزیمت به عراق را داشتند، بازگردانده شدند.

    هزینه ویزای اربعین امسال نیز بدون داشتن اختلافی در مقایسه با روزهای عادی سال، همان 40 دلار قیمت‌گذای شده و تنها تفاوتش در این است که  "ریالی" پرداخت می‌شود تا بنا به اظهارات سازمان حج و زیارت، باری از دوش زائران برای تهیه ارز برداشته شود، اما این نحوه پرداخت ابهاماتی را برای متقاضیان سفر اربعین امسال بوجود آورده که "محسن نظافتی" به برخی از آنها پاسخ داد.

    مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت به ایسنا درباره نحوه تبدیل هزینه ارزی ویزای عراق به ریال و پرداخت آن، توضیح داد: قرار نیست این محاسبه‌ها دستی انجام و یا پولی دستی جابجا شود. طبق هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، آن 40 دلار در سیستم بانکی که به بانک مرکزی متصل است، به نرخ ارز آزاد محاسبه و پس از تعیین مبلغ به ریال، از متقاضی دریافت می‌شود. این پول به حساب "تجمیع وجوه ویزای اربعین" واریز خواهد شد که در نهایت پس از تبدیل به ارز در اختیار سفارت عراق در ایران قرار می گیرد.

    او تاکید کرد: ریالی از بابت هزینه ویزای اربعین و در جریان تبدیل دلار به ریال، عاید سازمان حج و زیارت نخواهد شد. البته بانک مرکزی کارمزد خود را برای فروش ارز می گیرد، اما از پول ویزای زائران هیچ مبلغی به سازمان حج و زیارت نمی‌رسد، چون به طور کل هزینه سفر به اربعین پولی نمی شود که بخواهند از آن برای سایرین سهمی تعیین کنند.

    «نظافتی» درباره مبلغ ریالی ویزای عراق، گفت: با توجه به این که نرخ ارز در ایران ثابت نیست، نمی‌توان از حالا مبلغ ریالی را برای این ویزا مشخص کرد. این فرآیند در سیستم بانکی که به بانک مرکزی متصل است انجام می‌شود و به اطلاع زائر می‌رسد.

    مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت بیان کرد: پرداخت ریالی هزینه ویزای عراق مشکل بسیاری را حل خواهد کرد، چرا که بسیاری از شهرها صرافی ندارند و در سال‌های قبل، متقاضیان زیادی با مشکل تهیه ارز مواجه شده بودند. ضمن آنکه افزایش تقاضا، بازار ارز را هم دچار نوسان و التهاب می کرد، مثلا همین اربعین پارسال حجم زیاد تقاضا برای ارز، دلار را 200 تا 300 تومان گران‌تر کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی