عصر بازار

پرداخت ۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به عشایر

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور عشایر از اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال به‌عنوان تسهیلات کم‌بهره به عشایر کشور طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ خبر داد و گفت: این تسهیلات به شکلی متناسب بین استان‌های مختلف توزیع شده است.

پرداخت ۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به عشایر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کرم‌علی قندالی که چهارشنبه (28 مهر) در دومین گردهمایی مسئولان امور عشایر استان‌های کشور در شیراز سخن می‌گفت، با بیان اینکه 9 سال حتی نامی از جامعه عشایر برده نشد، افزود: دولت یازدهم با امید بخشی به مردم ایران به‌ویژه جامعه عشایر عمل کرده است.

    وی با بیان اینکه امروز در 15 هزار نقطه از کشور شاهد حضور عشایر هستیم، عشایر را سرمایه‌های عظیم اجتماعی توصیف و بر این نکته تاکید کرد که جامعه عشایر همواره در تمام صحنه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور با تمام توان و ظرفیت و در مسیر منافع ملی وارد شده است.

    قندالی با تاکید براینکه عشایر در حوزه گردشگری به‌عنوان یک ظرفیت باید مد نظر قرار گیرد، گفت: ما به‌دنبال اسکان عشایر نیستیم اما ساماندهی سرریز جمعیت عشایر را در کشور دنبال می‌کنیم.

    او از جدی بودن دولت در بحث بیمه دام و اجتماعی عشایر خبر داد و گفت: تا امروز 200 هزار خانوار عشایر، 55 هزار خانوار تحت پوشش اجتماعی قرار دارد.

    قندالی عشایر را در محافظت از منابع و عرصه‌های طبیعی، تهدید ندانست و گفت: محافظت از منابع طبیعی از اقدامات مهم امور عشایر برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است. نباید عشایر را متهم کنند که در حوزه منابع زیستی تنها برداشت کننده علوفه هستند.  عشایر دنبال جلوگیری از تخریب منابع زیستی و بهره‌مندی از تمام مواهب الهی بوده و در همین راستا، بحث انرژی‌های پاک را با جدیت دنبال می‌کند.

    وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ای بین امور عشایر و وزارت نیرو برای استفاده از سامانه‌های انرژی خورشیدی در جوامع عشایری، گفت: براساس این تفاهم نامه تا چهال سال آینده عشایر کشور از انرژی خورشیدی منتفع می‌شوند.

    قندالی اعتقاد دارد که دولت در زمینه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، به شکلی گسترده و با عزمی راسخ ورود کرده است، از ایجاد ساختاری ویژه در امور عشایر برای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: عمده فعالیت‌های ما در بحث اقتصاد مقاومتی با تکیه بر درون گرایی، برون زایی، مردم محوری، عدالت محوری و دانش بنیانی است.

    او به اجرایی شدن طرح زنجیره تولید به عنوان طرحی بلند مدت اشاره و اضافه کرد: بر اساس آمار و با اجرای این طرح در دو سال گذشته حدود 40 هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز را در کشور شاهد بودیم به طوری که هم اینک تولید گوشت قرمز از 150 هزار تن به 190 هزار تن در کشور رسیده است.

    قندالی از توجه ویژه به مبحث کشت گیاهان دارویی در جامعه عشایر و با هدف ارتقاء درآمد سرانه این جامعه خبر داد و گفت: اکنون کشت گیاهان دارویی در بعضی استان‌ها به شکل آزمایشی انجام شده و امیدواریم تا پایان امسال حدود 300 هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری زیر کشت گیاهان دارویی برود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی