عصر بازار

دبیر کل سندیکای بیمه‌گران:

بیمه‌ها به حوادث مختلف وارد شوند تا خسارت‌ها جبران شوند

عصر اعتبار- دبیرکل سندیکای بیمه‌گران در نشست پیوند مدیریت ریسک و بیمه گفت: اگر بیمه‌ها به موضوعات و حوادث مختلف ورود کند ریسک‌ها کاهش می‌یابد و خسارت‌های مردم به مقدار قابل قبولی جبران می‌شود.

بیمه‌ها به حوادث مختلف وارد شوند تا خسارت‌ها جبران شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل ازایسنا، علی اکبر اولیا - در نشست مدیریت ریسک سوانح طبیعی - اظهار کرد: در موضوعاتی که مردم را گرفتار می‌کند اگر بیمه‌ها ورود کنند به صورت قابل قبولی قابل جبران است. در حال حاضر خوشبختانه لایحه بیمه حوادث طبیعی در مجلس تصویب شده است.

    دبیرکل سندیکای بیمه افزود: در حال حاضر بیمه پایه حوادث طبیعی توسط صندوق تحلیل شده تا پوشش عمومی برای همه داشته باشد علاوه بر آن بیمه تکمیلی حوادث هم ترتیب داده شده است. بیمه ها به صورت بالقوه ظرفیت دارند که در این موضوع ورود کنند در این‌باره مذاکراتی را با بیمه مرکزی و پژوهشگاه شروع کرده‌ایم تا بتوانیم بیمه نامه‌های قابل قبولی را تنظیم و به مردم کنیم.

    علی‌اکبر اولیا اضافه کرد: این کار هم خدمت به کشور است و مردم با آرامش بیشتری می‌تواند زندگی کنند و از طرفی هم بازار خوبی هم برای بیمه ها ایجاد می‌کند.

    او درباره‌ی بیمه پایه سوانح نیز گفت: بیمه پایه سوانح که ماهی هزار تومان میخواهد از اهالی شهرهای بزرگ برای بیمه ساختمان هایشان بگیرند مبلغ زیادی نمی‌شود، چرا که در حد 30 میلیون تومان بیشتر نمی‌شود که با این مبلغ نمی‌شود ساختمان خرید.

    در ادامه این نشست آشتیانی رییس انجمن مهندسی زلزله درباره صنعت بیمه و پوشش ریسک‌ها گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که زلزله به عنوان یک خطر است، جایی در کشور وجود ندارد که بگوییم خطرش از بابت وقوع زلزله کم است در نتیجه ما در برابر زلزله‌ها آسیب پذیریم اگر چه در مقابل 30 سال گذشته وضع از نظر کیفیت ساخت‌وساز رشد کرده، ولی این رشد یکسان نیست و همه ساختمان‌ها نو نیست.

    وی اضافه کرد: این‌که می‌گوییم آسیب‌پذیر هستیم هم مطالعات و هم تجربیات این موضوع را نشان می‌دهد. پس واقعا آسیب‌پذیر هستیم. وقتی خطر با سرمایه انسانی، فرهنگی و اجتماعی تلفیق می‌شود متوجه می‌شویم ریسک مان بالاست.

    آشتیانی ادامه داد: ریسک ما در کشور بالاست ریسک قابل صفر شدن نیست یک بخشیان را می‌توانم کم کنم، ولی بخش دیگر هم دست خودمان نیست در نتیجه به سراغ بیمه‌ها می‌رویم. باید دید که چه مقدار از ریسک را خود می‌توانیم کم کنیم و چه مقدار ریسک را توسط بیمه‌ها باید پوشش دهیم.

    رییس انجمن مهندسی زلزله تشریح کرد: تا حالا دولت یک بیمه‌گر مجانی بوده وقتی زلزله می‌آید دولت وام می‌دهد و دوباره شهر را می‌سازد که درست هم است ولی یک پیام بدی دارد چون می‌گوید به مردم هر کاری خواستند انجام دهند و روزی که خسارت دیدند کسی هست که می‌تواند برایشان جبران خسارت کند.

    آشتیانی ادامه داد: خوشبختانه تا به حال زلزله‌ای بزرگ در شهرهای بزرگ اتفاق نیافتاده و مثلا در منجیل و بم رخ داده، ولی اگر این زلزله به شهری مثل کرمان تبریز و تهران بیاید دولت نمی‌تواند بیمه‌گر مجانی باشد.

    وی افزود: امروزه مطالعات می‌گوید اگر افراد بدانند که دولت بیمه‌گر مجانی نیست به سمت بیمه می‌رود . دهها سال است که مطرح شده که بیمه باید در صنعت ساخت‌وساز ورود کند اگر بیمه را ورود ندهیم نمی‌توانم ایمنی را با قانون و مقررات تضمین کنیم اگر صنعت بیمه را در چرخه ببریم می‌توانم علاوه بر اجبار قانونی یک انگیزه مالی هم ایجاد کنیم تا ساختمان را بیمه کنند.

    وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از تخلفات جلوگیری کنیم باید بیمه را وارد کارمان کنیم. ارتباط بیمه برای توسعه پایدار نیاز است. ما چه مقدار رد پایی از این مسائل در دیپلماسی‌هایمان میبینیم؟ خیلی کم.

    آشتیانی با اشاره به مشکلات فرهنگی که در زمینه بیمه وجود دارد، گفت: این موضوعات دو علت دارد یکی اینکه صنعت بیمه ما هم توانمندی جذب ندارد و عادت کرده به بازار خودرو و سلامت اکتفا کند، کمتر می‌بینیم که بیمه در مهندسی وارد شود برای همین ضریب نفوذ بیمه کم است. زمان آقای گرانمایه ما شاخص های بیمه را تدوین کردیم و سال 89 شاخص‌ها را بازیابی کردیم و به جای جدول 5*5 یک جدول 5*25 شد ولی چون بازار بیمه مناسبی در کشور وجود ندارد از آن استفاده نشد.

    آشتیانی اظهار کرد: ما نباید هر کاری که اجباری می شود را انجام دهیم کارهایی که عقل‌مان می‌گوید را هم باید انجام دهیم. بحث ریسک بیمه و ساختمان باید ترکیب شود چرا نشده؟ چون ما سیستم برد برد را در آن ندیدیم چون نه مردم حس کردند که اگر از بیمه استفاده کنند سود می‌کنند نه شرکت‌ای بیمه ورود به مسائلی را برای خود مناسب دیدند.

    وی با اشاره به بیمه در وزارت نیرو گفت: نرخ بیمه‌ای که سدها دارند می‌دهند هفت ده هزارم درصد است یعنی هیچی! ما چیزی را که می‌خواهیم بیمه کنیم باید آنالیز ریسک کنیم، ولی این کار صورت نمی‌گیرد. این شده که نه مردم نه صنعت از بیمه راضی نیستند و بیمه هم از این دو راضی نیست. تقویت کردن مدل‌های ریسک باعث شده در جهان بیمه رشد کند.

    وی ادامه داد: از روز اولی که قرار است از مردم برای بیمه‌ها در قبض برق برای بیمه ساختمان‌ها پول بگیرند مردم توقع دارند که بیمه هایشان پوشش داده شود، ولی ما نیاز به مدلسازی ریسک داریم تا بدانیم کدام ریسک ها را می‌خواهیم پوشش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی