عصر بازار

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح کرد:

راهکارهای ۳ گانه برای تحقق اقتصاد اسلامی

عصر اعتبار- معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه فرهنگ قانون‌گرایی در اقتصاد اسلامی مورد تأکید است عنوان کرد که لازم است با تقویت روحیه قانون‌گرایی، تبعیت از قانون و التزام به آن زمینه‌های تحقق اقتصاد اسلامی نهادینه شود.

راهکارهای ۳ گانه برای تحقق اقتصاد اسلامی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، محمدرضا واعظ مهدوی در چهاردهمین نشست تخصصی اقتصاد اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: کارآفرینی، افزایش تولید، مدیریت مصرف، برنامه‌ریزی تولید ملی، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، قطع وابستگی به بودجه و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند.

    واعظ مهدوی با بیان اینکه فرهنگ قانون‌گرایی در اقتصاد اسلامی مورد تأکید است، گفت:  لازم است با تقویت روحیه قانون‌گرایی، تبعیت از قانون و التزام به آن زمینه‌های تحقق اقتصاد اسلامی نهادینه شود.

    وی با بیان اینکه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی باید مسائلی همچون مقابله با ربا، احتکار و اسراف در دستور کار اقتصاد مقاومتی قرار گیرد گفتعلاوه بر این موارد باید: در گفتمان‌سازی، فرهنگ کار نیز مورد توجه قرار گرفته، زیرا ارزش دانستن کار و تشویق به پر کاری در زمینه فرهنگ کاری می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

    معاون سازمان برنامه و بودجه کشور فرهنگ تولید را از دیگر ابزارهای گفتمان‌سازی در اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: حمایت از تولید ملی، رفع موانع تولید و ارزش دانستن مصرف کالاهای داخلی از ابزارهای فرهنگ تولید است.

    وی با اشاره به اینکه در گفتمان سازی اقتصاد اسلامی، فرهنگ بهره‌وری از ابزارها محسوب می‌شود، تصریح کرد: ترویج مفهوم بهره‌وری، آموزش عمومی بهره‌وری و توجه به ظرفیت‌های موجود از جمله محورهای فرهنگ بهره‌وری است.

    معاون سازمان برنامه و بودجه کشور فرهنگ الگوی مصرف را از دیگر ابزارهای گفتمان‌سازی در اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: مبارزه با اسراف، مبارزه با تجمل‌گرایی، ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و احتراز از افزایش هزینه‌های زندگی از جمله محورهای فرهنگ الگوی مصرف است.

    واعظ مهدوی ادامه داد: فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی، فرهنگ قانون‌گرایی و فرهنگ مالیات از جمله محورهای گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی است که باید توجه قرار گیرند.

    ضرورت ایجاد اشتغال سالانه برای 840 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی‌

    وی در جمع خبرنگاران اقتصاد و رونق واحدهای تولیدی را یک امر ضروری و نیاز اساسی در عرصه کنونی دانست و گفت: دولت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است، ولی باید برای رونق اقتصاد محورهای اقتصاد مقاومتی را مبنای کار خود قرار دهیم.

    وی با بیان اینکه دولت تا حدودی نرخ تورم را کنترل کرده است، افزود: این امر موجب شده است تا خرید منابع مالی و نقدینگی به حداکثر معادل نرخ تورم کاهش یابد.

    واعظ مهدوی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به دنبال رونق تولید داخلی و حمایت از آن است، تصریح کرد: در واقع هر اقدامی برای رونق تولید داخل، در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

    معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه 840 هزار دانشجو از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، تاکید کرد: نیاز است در این زمینه دولت و مسئولان مربوطه برای اشتغال دانشجوبان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

    وی حرکت به سمت خوداتکایی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی را از جمله مهم‌ترین سیاست‌های کلان کشور دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا سرمایه صندوق توسعه ملی نباید به سرعت هزینه شود و این سرمایه باید بتواند به توسعه متوازن بینجامد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو