عصر بازار

صندوق بین‌المللی پول:

ایران برای ترمیم کسری بودجه نیاز به نفت ۵۵.۳ دلاری دارد

عصر اعتبار- در حالی که میانگین قیمت نفت امسال بشکه‌ای ۴۵ دلار بوده، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: کسری بودجه ایران در صورتی که نفت بشکه‌ای ۵۵.۳ دلار باشد ترمیم خواهد شد.

ایران برای ترمیم کسری بودجه نیاز به نفت ۵۵.۳ دلاری دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است در صورتی که قیمت نفت بشکه‌ای 79.70 دلار باشد عربستان سعودی خواهد توانست شکاف کسری بودجه خود را ترمیم کند. اما اکنون قیمت نفت بشکه‌ای 52 دلار است و میانگین قیمت امسال بشکه‌ای 45 دلار بوده است.

    پیش از این مقامات سعودی اعلام کرده بودند که کسری بودجه این کشور 98.5 میلیارد دلار است.

    همچنین این نهاد بین‌المللی درباره ایران اعلام کرده در صورتی که نفت بشکه‌ای 55.30 دلار باشد دولت ایران خواهد توانست شکاف کسری بودجه خود را پوشش دهد.

    صندوق بین‌المللی پول این رقم را در سال 2015 بشکه‌ای 60 دلار اعلام کرده بود که این رقم در مقایسه با عربستان سعودی بسیار رقم پایین‌تری است و نشان می‌دهد که تا چه اندازه ایران توانسته است اقتصاد خود را نسبت به عربستان متنوع‌تر کند.

    صندوق بین‌المللی پول همچنین اشاره کرده است که هر دو کشور ایران و عربستان تحت تاثیر فشار کسری بودجه قرار دارند. شاخص نفت خام برنت به طور میانگین بشکه‌ای 45 دلار در سال 2016 معامله شده و قیمت این نوع نفت روز گذشته در لندن 52 دلار معامله شد و قیمت احتمالاً بین 50 تا 60 دلار در آینده باقی بماند.

    مونیکا مالیک رئیس اقتصاددانان در کامرشیال بانک ابوظبی در آغاز انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول در دوبی گفت: در حالیکه انتظار می‌رود قیمت نفت بین 50 تا 60 دلار در سال آینده باشد نیاز است تا عربستان ملاحظات مالی بیشتری داشته باشد.

    در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است بین کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها کویت است که می‌تواند با نفت بشکه‌ای کمتر از 50 دلار اقتصاد خودش را بچرخاند، سایر کشورها نیاز دارند تا نفت را گران‌تر بفروشند. به طور مثال الجزیره برای نجات وضعیت اقتصادی خود باید نفت را حدود 90 دلار بفروشد. عراق نیاز به نفت حدود 60 دلاری دارد، کویت با نفت کمتر از 50 دلار هم می‌سازد، لیبی لازم است نفت خود را به 216.5 دلار بفروشد، قطر به نفت 61 دلاری نیاز دارد و امارات متحده عربی هم تنها در صورتیکه نفت 60 دلار باشد مشکلات کسری بودجه‌اش برطرف خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو