عصر بازار

بورس ۹۵، نیمی "تردید" نیمی "امید"

عصر اعتبار- شاید بتوان نیمه نخست معاملات بورس در سالجاری را نیمه "تردید" نامگذاری کرد. نیمه ای که بازار سرمایه در استراحت و اصلاح ناشی از انتشار خبر اجرای برجام در زمستان سال گذشته سپری کرد و با اگر و اماها و تردیدهای مختلفی نیز در خصوص اجرایی شدن برجام همراه بود.

بورس ۹۵، نیمی "تردید" نیمی "امید"
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، با این وجود برخی معتقدند باید به نیمه دوم معاملات بورس در سالجاری "امید" داشت و منتظر روزهای رونق و رشد شاخص و قیمت ها بود؛ چرا که بورس یک نیمه را در استراحت و اصلاح به سر برده است و حالا نوبتی هم باشد باید بورس و معامله گران آن رنگ رونق و سود و رشد را به خود ببینند، به ویژه این که رفته رفته به با نزدیک تر شدن موعد انتخابات ریاست جمهوری در کشور، بورس باید به عنوان آئینه تمام نمای اقتصاد حال و روز خوشی از آن را به نمایش بگذارد.

    بر این اساس بررسی روند معاملات بورس تهران در نیمه اول سالجاری حکایت از این دارد که معامله گران بورسی در حالی دادوستدهای خود در سال 95 را آغاز کردند که در سه ماه پایانی سال 94 و پس از انتشار خبر اجرای برجام و توافق هسته‌ای، موجی از خوش‌بینی‌ها به شرایط اقتصادی کشور تزریق و انعکاس آن در بورس نمایان شد و این موضوع موجب ثبت رشد حدود 30 درصدی در کارنامه شاخص بورس در این مدت شد و در پی آن بازار سهام در حالی نیمه نخست امسال را سپری کرد که شاخص بورس بیش از 3500 واحد افت را به ثبت رسانده است و حالا معامله‌گران در انتظار تحولات احتمالی در نیمه دوم سال هستند، هرچند به نظر می رسد در این نیمه بازار سرمایه جهش‌های پرشتاب مشابه تجربه زمستان پارسال را نخواهد داشت.
    با این وجود برخی کارشناسان معتقدند، هرچند وضعیت رو به بهبودی با توجه به اصلاح قیمت‌ها در نیمه نخست سال برای نیمه دوم ارزیابی می‌شود اما موضوعاتی همچون کنترل نرخ ارز، برخی موانع برای دستیابی کامل به گشایش‌های انتظاری پسابرجام، کند شدن روند کاهشی نرخ بهره و عدم رشد پرشتاب قیمت‌ها در بازارهای جهانی از جمله مواردی هستند که موجب می شود تا رشد بورس تا پایان امسال شتابان نباشد. به علاوه این که گزارش‌های عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها در کنار پیش‌بینی سودآوری آنها در سال آینده می تواند بر روند آتی بازار سهام اثرگذار باشد که باید به مجموعه این عوامل برخی رویدادهای سیاسی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که بر اقتصاد جهانی اثرگذار است را به عنوان یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که معاملات بورس در نیمه دوم امسال را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
    البته پاسخ شفاف و نهایی به این پرسش که بازار سرمایه در نیمه دوم سال به چه سمتی پیش خواهد رفت، موضوعی است تحت تاثیر وضعیت بخش‌های مختلف اقتصادی که پیش‌بینی روند بورس در نیمه دوم سال را با ابهام روبه رو می کند.
    بر این اساس برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به علائمی که از اقتصاد کشور مشاهده می‌شود، شرایط رکود عمیق همچنان وجود دارد. دورانی که می توان از آن به عنوان دوران کسادی و بحران در اقتصاد یاد کرد و در روزگاران رکودیِ اقتصاد، حجم تولید و تجارت کشور و در پی آن سطح اشتغال کاهش می یابد. به علاوه این که در شرایط رکودی، نقل و انتقال پول و دست به دست شدن نقدینگی کمرنگ تر می شود و این موضوع یعنی پرشدن بازار از کالاهایی که مشتری ندارد و بر این اساس هم وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود، در نتیجه تولید کالاها کاهش می یابد و گاه متوقف می‌شود. به دنبال این اتفاق هم تعطیلی کارخانه‌ها و بنگاه¬های تولیدی و بیکاری کارگران پیش می‌آید که به نوبه خود فروش کالاها باز هم دشوارتر می شود و در پی آن موانعی همچون کاهش توان تسویه بدهکاران بانکی و افت بهای سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه رقم می¬خورد. بر این اساس به نظر می رسد برای رونق بورس در نیمه دوم امسال باید مشکل رکود اقتصادی به صورت ساختاری حل شود.
    از سوی دیگر یکی از مولفه¬های تاثیرگذار بر اقتصاد و بورس کشور در نیمه دوم امسال را باید در عرصه بین‌المللی و در زمینه قیمت جهانی نفت جستجو کرد که خوشبختانه انتظارات کارشناسان این حوزه پیش¬بینی یک روند افزایشی برای قیمت هر بشکه نفت است. نفتی که افزایش قیمت آن می‌تواند از چند جهت برای اقتصاد کشور خوشایند باشد و به باور کارشناسان فروش نفت ایران با قیمت بالاتر می‌تواند درآمدهای ارزی دولت را افزایش دهد و از کسری بودجه‌ کم کند. به علاوه این که در حوزه صنایع خرد نیز افزایش قیمت نفت در صنایعی مانند پتروشیمی و پالایشی اثرگذار خواهد بود که این موضوع دست¬کم برای بازار سهام در نیمه دوم امسال خبر خوشی خواهد بود.
    افزون بر این، قیمت مواد خام در بازارهای جهانی نیز موضوعی اثرگذار بر اقتصاد و بورس کشور است که به باور کارشناسان هر چند بر اساس پیش‌بینی‌ها، قیمت کالاها در شش ماه دوم سال جاری تغییرات با اهمیتی نخواهد داشت، با این حال قیمت برخی از کالاها مانند سنگ آهن، روی و سرب در سطحی قرار دارند که امکان تعدیل مثبت سود شرکت‌های فعال در این صنایع وجود دارد و این احتمال می¬رود که این صنایع به‌عنوان پیشرو، فضای رونق را به بازار برگردانند.
    همچنین برخی معتقدند هر چند نرخ سود بانکی در دولت یازدهم سه دوره کاهش داشته است و در پی آن بهره تسهیلات بانکی البته روی کاغذ کم شده، اما تا زمانی که تسهیلات بانکی در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به دست صاحبان صنایع و بنگاه  های تولیدی نرسد، امید بستن به رونق پایدار بورس بی مورد است و بر این اساس اگر در نیمه دوم امسال تسهیلات با دردسرهای کمتری به دست صاحبان صنایع برسد، می توان اثرات مثبت آن را در بورس مشاهده کرد.
    از سوی دیگر در بخش کلان اقتصاد داخلی نیز نرخ ارز موضوعی بوده که دولت از ابتدای امسال تک‌نرخی شدن آن را وعده داده است و در حال حاضر که حدود هفت ماه از سال می‌گذرد، هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده که این موضوع در کنار مواردی همچون کمبود نقدینگی، کنترل نرخ فروش محصولات و نیز سیاست‌های انقباضی به منظور مهار نرخ تورم، ایجاد رکود در اقتصاد کشور و در‌ پی آن بازار سرمایه را به ارمغان آورده است.
    اما یکی از موضوعات مهم برای اقتصاد و بازار سرمایه کشور به ویژه در نیمه دوم امسال، موضوع تنش‌ها در منطقه است که برخی کارشناسان بر این باورند که به نظر می‌رسد که در نیمه دوم سال از این تنش‌ها در منطقه کاسته شود و در صورتی که برنامه مدونی از سوی مراجع سیاست‌گذار برای مزیت‌سازی برای شرکت‌های ایرانی فراهم شود، بازار کشورهای همسایه می‌تواند برای محصولات ایرانی نظیر سیمان، دارو، موادغذایی و... فرصت مناسبی باشد و از این منظر می تواند به خروج نسبی اقتصاد از رکود و رونق بورس در نیمه دوم امسال امیدوار بود.
    به علاوه این که از بعد سیاسی هم نیمه دوم امسال نیمه قابل توجهی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بورس است؛ چرا که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سه ماه سوم و همچنین گرم شدن تنور انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، دو مولفه اثرگذار در این زمینه خواهند بود که در مورد انتخابات ریاست جمهور آمریکا برخی کارشناسان بر این باورند که هر چند بازار سرمایه از بعد روانی دید مثبتی به انتخاب شدن آقای دونالد ترامپ ندارد اما اگر این فرضیه را مفروض بداریم، این امکان می‌رود که با توجه به تفکرات ترامپ ریسک سیستماتیک در بازارهای مالی در سطح جهانی افزایش خواهد یافت و این مهم احتمالا اثر منفی بر بازارهای مالی به‌خصوص بخش سهام در کوتاه‌مدت خواهد داشت. در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هم به نظر می‌رسد دولت در ماه‌های پایانی عمر خود تلاش‌های زیادی برای بهبود فضای اقتصادی انجام دهد که این موضوع می‌تواند بورس تهران را نیز منتفع کند.
    از سوی دیگر به این مولفه های اثرگذار بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور در نیمه دوم سالجاری باید موضوع گزارش های شش ماهه شرکت‌ها را نیز اضافه کرد و بر این اساس به باور کارشناسان در حال‌حاضر گزارش‌های شش ماهه منتشر شده توسط شرکت‌ها آنچنان درخشان نبوده است و بنابراین به نظر نمی‌رسد تا انتهای سال با تغییر به‌خصوصی در نماگر‌های بازار سهام مواجه باشیم.
    افزون بر این، یکی از معماهای کنونی اقتصاد و بازار سهام، ابهامات و موانع موجود بر سر راه صنایع و بنگاه ها از جمله صنایع پالایشگاهی و سنگ‌آهنی است که از زمستان سال 92 با تغییر در نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ بهره مالکانه سنگ آهنی ها کلید خورده و تا به امروز ادامه دارد و بر این اساس به نظر می رسد باید هر چه زودتر تکلیف صنایع مختلف را با تصمیم گیری در خصوص این موضوعات مشخص کرد تا از این منظر معاملات بورس نیمه دوم امسال را با تکلیفی روشن تر سپری کند.
    همچنین یکی از ابهامات پیش روی اقتصاد و بازار سرمایه کشور اجرای کامل برجام و رفع تحریم ها به ویژه در حوزه مراودات بین المللی بانک ها و سوئیفت است که برطرف شدن موانع موجود در این زمینه می تواند از جهات مختلف (به ویژه جنبه روانی) موجبات رشد و رونق اقتصاد و بورس و در پی آن ورود سرمایه خارجی جدید به کشور را در نیمه دوم امسال فراهم آورد که البته ورود سرمایه‌گذاری خارجی به اقتصاد در شرایط کنونی علاوه بر ارز چند نرخی، مشکلات دیگری همچون موانع قانونی، ساختارهای نامتعارف و الزامات پیچیده در خصوص ضمانت ها به ویژه در حوزه صکوک و بانک، مسائل مربوط به انتقال وجوه به داخل و خارج کشور، مشکلات گرفتن کد اقتصادی و ایجاد امکان احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی کشور مبدا و سفارتخانه‌ها، نوسانات ارز، آشنایی و تسلط به زبان های روز دنیا، کوچک بودن اندازه اقتصاد، فقدان استانداردهای بین المللی و سهم بالای دولت از اقتصاد را پیش روی خود دارد که در حوزه بازار سرمایه باید با این موارد موضوعاتی همچون محدودیت‌های معاملاتی مانند حجم مبنا و دامنه نوسان، میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها، مشکلات مربوط به توزیع سود تقسیمی، نداشتن ترجمه بین المللی از صورت های مالی و اطلاعات شرکت ها و مواردی بیشمار از این دست را اضافه کرد.
    در مجموع باید گفت، بازار سرمایه هر چند نیمه نخست امسال را با "تردید و ابهام" سپری کرد، اما برای "رشد و رونق" باید موضوعاتی همچون تغییر در سیاست‌های ارزی، تعیین سیاست‌های رکودزدایی و اقدام و عمل به آنها، رشد قیمت‌های جهانی کالاها و نفت، بهبود گزارش‌های مالی شرکت‌ها و شرایط سیاسی و مسائلی از این دست را به خود ببیند تا نیمه دوم امسال را برای بورس "امید و رونق" نامگذاری کنیم؛ نیمه ای که با وجود همه ابهامات به نظر می‌رسد برای معاملات بورس، با رشد و رونق همراه باشد.
    نویسنده: مهدی حاجی وند

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو