عصر بازار

موانع قانون مالیات بر ارزش افزوده از پیش‌ پای تولید برداشته می‌شود

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده یکی از موانع تولید است، گفت: چارچوب اصلاحات مورد نظر در حوزه مالیات بر ارزش افزوده طراحی شده و به‌زودی اعلام خواهد شد.

موانع قانون مالیات بر ارزش افزوده از پیش‌ پای تولید برداشته می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد رضا نعمت زاده در حاشیه همایش روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: خوشحالیم امسال همایش روز ملی صادرات را در شرایط بهبود روابط بین‌المللی برگزار می‌کنیم.

    وی افزود: موانعی که بر سر راه تجارت بود به تدریج در حال برطرف شدن است و صادرکنندگان انشاالله در فضای بهتر به کار خود ادامه خواهند داد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در داخل کشور با وضع قوانین و دستورالعمل‌ها موانع تولید در حال کاهش است، افزود: البته هنوز راه زیادی برای رفع موانع تولید و صادرات باقی مانده ولی مرتب در حال کاهش است.

    وی تصریح کرد: هنوز روابط بانکی ما با جهان به حالت عادی بازنگشته و این زمان‌بر است. ارتباط اقتصادی با کشورهای اروپایی برقرار شده اما محدود است و در هر کشور یک یا دو بانک در حال همکاری هستند.

    نعمت زاده با بیان اینکه عدم استفاده درست از ظرفیت‌های داخلی یکی از چالش‌های تولید و صادرات است، گفت: اما باید این را در نظر داشته باشیم که در سال 56 سهم صادرات غیرنفتی از کل صادرات کشور 4 درصد بود اما این رقم در سال گذشته به 70 درصد رسید.

    وی ادامه داد: هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی ما برای رسیدن سهم صادرات به 80 درصد کل صادرات است که البته تحقق این هدف بستگی به تلاش همه دست‌اندرکاران دارد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف‌گذاری افزایش سالانه 15 درصدی صادرات غیرنفتی در قالب برنامه ششم توسعه، افزود: امیدواریم امسال این هدف محقق شود و سال‌های آینده هم درصد رشد را بتوانیم افزایش دهیم.

    نعمت زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار صادرات در شش ماهه اول امسال، فکر می‌کنید هدف رشد 15 درصدی صادرات در سال جاری محقق می‌شود؟، گفت: بله؛ تلاش ما این است که زمینه را برای افزایش صادرات ایجاد کنیم.

    وی درخصوص مانع داخلی و خارجی تولید و صادرات، گفت: باید در داخل همه ما صادرات را رکن توسعه کشور بدانیم؛ شاید هنوز برخی به این نتیجه نرسیده‌اند که اگر صادرات رشد یابد، اشتغال و درآمد افزایش خواهد یافت.

    وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت افزود: تولید، بازار فروش می‌خواهد. بازار داخلی هم محدود است و واردات وجود دارد به همین دلیل باید بازارهای صادراتی را افزایش دهیم، افزایش بازارهای صادراتی به معنای تولید بیشتر، اشتغال بیشتر و درآمد بیشتر است.

    وی مراودات بین‌المللی در حوزه بانک و مالیات بر ارزش افزوده را دو مانع مهم تولید و صادرات دانست و گفت: در حوزه بانکی مسئولان بانک مرکزی در حال تلاش برای افزایش سطح روابط هستند و دوستان سازمان امور مالیاتی در حال بررسی هستند و احتمالا در یکی دو هفته آینده خبرهای خوبی در رفع موانع تولید در این زمینه اعلام خواهد شد.

    به گفته وی در جلساتی که با وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان امور مالیاتی داشتیم مطرح شد که چارچوب اصلاحات مورد نظر در حوزه مالیات بر ارزش افزوده طراحی شده و به‌زودی اعلام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی