عصر بازار

جزئیات توافق نفتی ایران-یونان

بدهی نفتی یونان قسط بندی شد

عصر اعتبار- معاون وزیر نفت با تشریح توافق جدید ایران و یونان بر سر وصول طلب نفتی، گفت: بر این اساس یونانی‌ها در مدت زمان ۲ سال کل طلب نفتی ایران را پرداخت خواهند کرد.

بدهی نفتی یونان قسط بندی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، امیرحسین زمانی‌نیا در تشریح توافق جدید انجام گرفته با یونان به منظور پرداخت طلب نفتی ایران، گفت: هم اکنون توافق نهایی بین ایران و یونان به منظور پرداخت طلب های نفتی حاصل شده است.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با تاکید بر اینکه در طول دو سال گذشته چندین دور مذاکره بین مقامات ایرانی و یونانی در تهران و آتن انجام شده است، تصریح کرد: بر اساس توافق نهایی انجام گرفته بین دو کشور مقرر شده که در مدت زمان حدود دو سال کل طلب نفتی ایران توسط یونان پرداخت شود.

    این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه هم اکنون فروش نفت خام ایران هم به یونان از سر گرفته شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود 60 هزار بشکه نفت به این کشور اروپایی صادر می‌شود.

    زمانی نیا در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر فروش اعتباری نفت ایران به شرکت هلنیک پترولیوم به عنوان بزرگترین پالایشگر نفتی یونان هم توضیح داد: هیچ گونه فروش اعتباری نفت به یونان انجام نمی‌شود و مطابق با ضوابط شرکت ملی نفت ایران، فروش نفت به صورت نقدی انجام می‌گیرد.

    امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت پیشتر حجم طلب نفتی ایران از پالایشگاه‌های یونانی را ٩۰۰ میلیون یورو (معادل بیش از یک میلیارد دلار) اعلام کرده بود.

    در همین حال، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اشاره به تشکیل کارگروهی به منظور وصول این طلب نفتی از پالایشگاه‌های یونان، تاکید کرده بود: به زودی برخی از مقامات یونانی برای مذاکره بر سر پرداخت این بدهی به تهران می‌آیند.

    یونان در سال‌های 2010 تا  2012 میلادی حدود 5 تا 6 میلیارد دلار بابت خرید نفت به ایران پرداخت کرد اما توقف واردات نفت از ایران به دلیل تحریم‌ها و توقف تولید نفت لیبی (در همان برهه زمانی) شرکت‌های یونانی را وادار کرد تا خرید نفت خود از روسیه و قزاقستان را افزایش دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی