عصر بازار

کشف یکی از نخستین اسکناس‌های چاپ شده جهان با قدمت ۷۰۰ سال + تصاویر

عصر اعتبار- گروهی از کارشناسان به صورت اتفاقی داخل مجسمه چوبی سر بودا یکی از قدیمی‌ترین اسکنانس‌های چاپ شده در جهان را پیدا کردند.

کشف یکی از نخستین اسکناس‌های چاپ شده جهان با قدمت ۷۰۰ سال + تصاویر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاید این شانس برای هر کسی وجود نداشته باشد که بتواند یک برگ اسکناس 700 ساله را در دست بگیرد. ولی گروهی کارشناسان در استرالیا به صورت اتفاقی این اسکناس را تولید کردند.

    «رای ترِگاسکیس» مدیر مرکز حراجی موسگرین استرالیا که در آن اجناس عتیقه و گران‌قیمت عرضه می‌شود، به صورت کاملا اتفاقی یکی از قدیمی‌ترین اسکناس‌هایی که بشر مورد استفاده قرار می‌داد را داخل یکی از این اشیا عتیقه پیدا کرد.

    ترِگاسکیس در حالی که قسمت زیرین مجسمه چوبی بودا مربوط به قرن 14 میلادی را بررسی می‌کرد، این گنج بزرگ را داخل سر مجسمه کشف کرد.

    داخل جمجمه این مجسمه یک حفره مخفی تعبیه شده بود که این کارشناس متوجه شد یک تکه کاغذ مچاله شدن در آن وجود دارد. بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد این تکه کاغذ در اصل یک قطعه پوست است که در سلسه مینگ در کشور چین به عنوان اسکناس مورد استفاده قرار می‌گرفت.

    قدمت این اسکناس بیش از 700 سال تخمین زده می‌شود و به گفته باستان‌شناسان، این نخستین پول چاپ شده در کشور چین بوده است.

    ترِگاسکیس توضیح داد: «این نخستین باری است که متوجه شدیم مردم سلسه مینگ اسکناس‌های باارزش خود را داخل سر مجسمه‌ها مخفی می‌کردند. هم اکنون مشخص شد این مجسمه چوبی بودا بیش از 700 سال قدمت دارد».

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی