عصر بازار

نگاه بدبینانه بانک جهانی به توافق اوپک برای تقویت قیمت نفت

عصر اعتبار- بانک جهانی با ابراز تردید نسبت به موفقیت استراتژی کاهش تولید اوپک برای تقویت قیمت نفت اعلام کرد نفت شیل و غیراوپکی ها توانایی اوپک در این زمینه را محدود کرده اند.

نگاه بدبینانه بانک جهانی به توافق اوپک برای تقویت قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک جهانی اعلام کرد، توانایی اوپک برای کمک به افزایش قیمت ها از طریق محدود کردن تولید به علت توانایی تولید کنندگان نفت شیل و دیگر تولید کنندگان غیرمتعارف برای افزایش تولید محدود است.
    قیمت نفت شیل از 28 سپتامبر، یعنی زمانی که اوپک بر سر محدود کردن تولید خود به توافق رسید، بیش از 7 درصد افزایش یافته است.
    بانک جهانی در جدیدترین چشم انداز خود از بازار کالاهای مختلف اعلام کرده که پیدا شدن منابع جدید عرضه انرژی به ویژه تولید کنندگان نفت شیل توانایی اوپک برای کنترل قیمت ها را محدود خواهد کرد.
    بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید کنندگان نفت شیل از چرخه های تولید کوتاه تری نسبت به تولید کنندگان نفت به روش سنتی بهره می برند، و هزینه توسعه نفت شیل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
    «اگر اوپک و دیگر تولید کنندگان در محدود کردن تولید و افزایش قابل توجه قیمت ها موفق باشند، به ویژه با توجه به ماهیت انعطاف پذیر روند تولید نفت شیل، سرمایه گذاری در تولید نفت و عرضه نفت از جانب کشورهای غیر عضو اوپک احتمالا افزایش خواهد یافت.»
    «این مسئله احتمالا توانایی اوپک برای افزایش قیمت ها در میان مدت را مورد سنجش قرار خواهد داد.»
    به گفته بانک جهانی، انتظار می رود اوپک در نشست 30 نوامبر، جزئیات طرح کاهش تولید خود را اعلام نماید. کشورهای ایران، لیبی و نیجریه به دلیل افت تولید خود در سال های گذشته احتمالا از این طرح مستثنی خواهند شد.
    بر اساس گزارش بانک جهانی، تاریخ نشان می دهد که توافقات برای کاهش تولید کالاها دوام چندانی ندارند. از زمان جنگ جهانی دوم، کشورها قراردادهایی را برای محدود کردن تولید کالاهای مختلف از قلع تا قهوه و لاستیک طبیعی منعقد کرده اند. بسیاری از این قراردادها از سوی مقررات حاکم بر صادرات و مدیریت ذخایر حمایت می شده اند. «اما در نهایت ثابت شده که این قرادادها، در عمل اجرا نشده اند.»
    بانک جهانی در ادامه می افزاید: «در دراز مدت، محدودیت های قیمتی و تجاری وضع شده بر برخی توافقات موجب تشویق ظهور محصولات رقیب نظیر آلومنیوم برای قلع یا ورود تولید کنندگان جدید به بازار شده است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی