عصر بازار

یورو علیه اونس وارد عمل شد;

نخستین رشد هفتگی طلا در یک ماه

عصر اعتبار- نخستین رشد هفتگی فلز زرد در یک ماه گذشته رقم خورد. اونس طلا که در آخرین هفته سپتامبر ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، دو هفته ابتدایی ماه اکتبر را نیز با افت‌های ۶/ ۴ و ۶/ ۰ درصدی به پایان برد، اما در سومین هفته از آخرین فصل سال ۲۰۱۶ از افت مقطعی شاخص دلار بهره برد.

نخستین رشد هفتگی طلا در یک ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص دلار در هفته دوم اکتبر به اوج 7 ماهه رفت، اما در نیمه نخست هفته گذشته عقب‌نشینی کرد تا طلا مجال رشد پیدا کند. با این همه، معکوس شدن دوباره روند شاخص دلار از روز چهارشنبه باز طلا را تحت‌فشار قرار داد. البته فشار موجود به حدی نبود که رشد طول هفته را خنثی کند. هر اونس طلا که روز چهارشنبه روی قیمت 1269 دلار ایستاده بود، روز پنج‌شنبه تحت‌فشار رشد دلار به قیمت 1265 دلار رسید و روز جمعه را نیز تحت‌فشار عامل مشابه با قیمت 1262 دلار آغاز کرد. با این همه نوسان‌های اونس در صبح جمعه، افزایشی بود. قیمتی که تا ساعت 7:30 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1264 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین هفته از دهمین ماه میلادی رقم خورده باشد.

    چهارشنبه رشد

    شاخص دلار روز چهارشنبه رشد اندکی داشت اما نتوانست جلوی رشد طلا را بگیرد چراکه داده‌های خوب از اقتصاد چین به کمک فلز زرد آمد. از آنجا که چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان است، داده‌های خوب از اقتصاد آن باعث شد اونس در سومین روز کاری هفته به اوج دو هفته‌ای برود. دیگر عامل رشد روز چهارشنبه، رشد روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بود که بخشی از قدرت فنی طلا را به این کالای گرانبها بازگردانده بود.اونس روز چهارشنبه تا قیمت 1272 دلار هم بالا رفت اما در نهایت با 7 دلار رشد نسبت به قیمت نهایی روز سه‌شنبه، روی عدد 1269 دلار ایستاد. مهم‌ترین دلیل این رشد اعلام رشد 7/ 6 درصدی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی در مقیاس سال به سال بود. این داده همسو با انتظارات اما در هر حال خوب بود. نکته دیگر اینکه اقتصاد چین در سه ماه دوم سال نیز به همین میزان رشد کرده بود. چین چهارشنبه همچنین گزارش داد که خرده‌فروشی‌اش در ماه سپتامبر 7/ 10 درصد رشد کرده است. این داده نیز همسو با انتظارات اما بسیار خوب بود. تولید صنعتی چین هم در ماه نهم 2016 رشدی 1/ 6 درصدی را ثبت کرده است. این رقم اندکی کمتر از انتظارات بود، اما داده‌های چهارشنبه چین درمجموع نشان دادند که نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد این کشور تا حدی کاهش یافته است. دیگر خبر روز چهارشنبه این بود که شورای جهانی طلا اعلام کرد کاهش قیمت‌های فلز زرد باید تقاضای فیزیکی چین را بالا ببرد. دیگر عامل کمک‌کننده به طلا در این روز رشد بهای نفت خام بود که از قیمت 51 دلار برای هر بشکه فراتر رفت.

    پنج‌شنبه افت

    اما اونس طلا روز پنج‌شنبه 4 دلار ارزان شد. اونس در چهارمین روز کاری هفته تا اوج جدید دو هفته‌ای 1273 دلار بالا رفت، اما بعد تحت‌فشار رشد شاخص دلار به میانه محدوده 1260 دلار بازگشت. همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم دراین روز افت کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر فلز زرد کارکرده باشند. روز پنج‌شنبه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داده‌هایی را منتشر کرد که یکدست نبودند. داده‌های بد میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری آمریکا اندکی باعث رشد طلا شد، با این همه رشد شاخص دلار که نتیجه تعدیل روند بازار ارز بود، مانع انتفاع طلا شد. مهم‌ترین اتفاق روز دست نخورده ماندن سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بود که البته مورد انتظار بازار بود. فعالان بازار بیشتر در انتظار نشست شورای حکام این بانک در ماه دسامبر هستند، همان ماهی که در آن کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو هم ممکن است دست به انقباض پولی بزند.

     

    روز آخر

    اما تحت‌فشار ماندن اونس در آخرین روز هفته جای تعجب نداشت؛ چراکه شاخص دلار صبح جمعه به اوج 7 ماهه بازگشت. همزمان ثبات بازارهای سهام نیز درحال ثبت نخستین هفته رشد بورس‌های جهانی در 4 هفته گذشته بود. هر دو این عوامل طلا را تحت‌فشار قرار دادند. به همین دلیل قیمت شروع روز جمعه پایین‌تر از قیمت نهایی روز پنج‌شنبه بود و گرچه پس از آن اونس نوسان‌های افزایشی به‌دلیل علاقه به خرید در قیمت‌های پایین را تجربه کرد، در ادامه روز نیز تحت‌فشار ماند. با این همه روز گذشته یک عامل فنی مهم یار طلا بود و آن اینکه فلز زرد در حال ثبت نخستین هفته رشد خود در یک ماه گذشته بود، آن هم در شرایطی که دلار و بورس رو به رشد داشتند. رشد روز گذشته دلار عمدتا ناشی از افت یورو بود. افت یورو نیز نتیجه ثبات سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بود. بانک مرکزی اروپا درها را به روی تحریک بیشتر در ماه دسامبر باز نگه داشته و این به معنای ادامه ضعف یورو خواهد بود. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه احتمال کاهش برنامه 7/ 1 تریلیون یورویی خرید دارایی را رد کرده بود.

    فرصت فروش

    در حالی که اونس در هفته گذشته از قیمت 1250 دلار فاصله گرفت، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا افزایش قیمت به بیش از 1290 تا 1295 دلار خواهد بود.به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بیزینس لاین»، استراتژیست‌های اقتصادی بر این باورند که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا در شرایط فعلی زمانی خواهد بود که قیمت هر اونس طلا به بیش از 1290 تا 1295 دلار افزایش یابد. تحلیل تکنیکال نیز نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1250 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا 1210 و سپس 1170 دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط فعلی 1285 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1305 و سپس 1330 دلار افزایش خواهد یافت. موسسه تحقیقات اقتصادی «ژنگ جین» در چین نیز اعلام کرد سیاست‌های انبساطی پولی اروپا و انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا تاثیر زیادی بر افت مجدد قیمت طلا داشته است ولی فعلا به‌نظر می‌رسد سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1230 دلار و سطح مقاومتی آن نیز 1280 دلار خواهد بود.

    از سوی دیگر موسسه سرمایه‌گذاری «سوسدن» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است قیمت جهانی هر اونس طلا در سه ماه پایانی امسال بین 1230 تا 1420 دلار نوسان کند. به گزارش پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، موسسه سرمایه‌گذاری سوسدن اعلام کرد: «بازار طلا در شرایط کنونی نگران سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو آمریکا به‌خصوص وضعیت نرخ بهره تا پایان امسال است و قیمت هر اونس طلا در سه ماه پایانی امسال بین 1230 تا 1420 دلار در نوسان خواهد بود.»

    بر اساس این گزارش موسسه سوسدن در ادامه پیش‌بینی کرده است که روند صعودی قیمت طلا که از اواخر 2015 آغاز شده احتمالا در سال 2017 نیز ادامه خواهد یافت. قیمت طلا در 9 ماه نخست 2016 میلادی با رشد بیش از 20 درصدی روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان و نرخ بهره منفی اعلام شده از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ موجب خواهد شد تا روند صعودی قیمت طلا طی ماه‌های آینده نیز ادامه یابد. گرچه فدرال‌رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره را احتمالا در نشست دسامبر افزایش دهد ولی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ بهره واقعی در اقتصاد آمریکا همچنان منفی خواهد بود و این مساله به نفع قیمت طلا است. انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی بزرگ جهان نیز در ماه‌های آینده به خرید طلا ادامه دهند. 14 درصد تقاضای جهانی طلا مربوط به خرید بانک‌های مرکزی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی