عصر بازار

ورود طلاهای خانگی به چرخه اقتصاد از طریق بورس کالا

عصر اعتبار- مدیرعامل بورس کالای ایران گفت:‌ صندوق های طلا می تواند طلای راکد و خانگی را برای کمک به اقتصاد کشور جمع آوری کند.

ورود طلاهای خانگی به چرخه اقتصاد از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، حامد سلطانی نژاد درباره پیشنهاد راه اندازی صندوق طلا در بورس کالا گفت:‌ صندوق های طلا در دنیا کارآیی دارند و برای اینکه از نوسانات جهانی قیمت طلا استفاده شود و در عین حال ریسک تلاطمات را پوشش دهند، مورد استفاده قرار می گیرند؛ افرادی که در این صندوق ها یونیت خریداری می کنند می توانند یا طلا و یا پول بیاورند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه این صندوق ها کمک می کنند طلای راکد ( طلایی که در خانه ها نگهداری می شود) در این صندوق ها برای کمک به اقتصاد کشور جمع آوری شود، افزود:‌ شمش طلا هم می تواند گزینه پایه دیگری در دارایی های این صندوق باشد و مورد استفاده قرار گیرد. خود سکه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما مهم این است که اعتماد مردم به بازار طلا را بتوانیم جذب کنیم.

    وی درباره وضعیت معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا عنوان کرد:‌ از اسفندماه سال گذشته این طرح راه اندازی شده و یک خزانه بانکی برای آن در نظر گرفته شده است، افرادی که تمایل دارند سکه بهار آزادی آنها در این طرح سپرده گذاری شود می توانند به خزانه مراجعه کنند. اگر تعداد سکه هایشان زیاد است با یک تماس خزانه برایشان ماشین حمل پول ارسال می کند تا سکه ها را از آنها تحویل بگیرد و رسید به آنها تحویل دهد.

    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه نهایتا سکه ها در بانک به نام افراد نگهداری می شود و افراد هر وقت که بخواهند می توانند سکه شان را بفروشند و حتی می توانند بر اساس آن لاین تریدینگ یا روش برخط در  منزل خود سکه ای که به عنوان موجودی آنها ثبت شده است را بفروشند، تصریح کرد: افرادی که می خواهند سکه خریداری کنند می توانند به این بازار مراجعه کنند و سکه خریداری نمایند.

    وی به راه اندازی معاملات بر خط اشاره کرد و افزود: افراد از منزل می توانند مبادلات را مدیریت کنند و روی قیمت نظارت داشته باشند و هر زمان که خواستند و قیمت به حد مطلوب رسید، به سرعت بفروشند. در واقع افراد در این شیوه دیگر با مخاطرات مربوط به مراجعه به مرکز شهر یا مراکز دیگر خرید و فروش سکه و طلا و مقابله با ریسک حمل و نقل مواجه نمی شوند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: کارشناسان بانکی تمام این موارد را رصد می کنند. حتی افراد می توانند سکه ای که مبادله می کنند را اصلا مشاهده نکنند، البته هر زمان هم که بخواهند می توانند تحویل بگیرند یعنی با ارائه گواهی سپرده، سکه را تحویل بگیرند. گواهی سپرده اگر گم شود هم مساله ای نیست و مثل این می ماند که دفترچه حساب بانکی خود را گم کرده باشید اما پولتان را از دست نداده اید پولتان در بانک می ماند و می توانید دوباره به صورت المثنی آن را دریافت کند.

    وی درباره تعیین قیمت هم عنوان کرد: قیمت بر اساس نرخ بازار تعیین می شود و اگر حجم این بازار بزرگ شود خود تعیین کننده قیمت در بازار نقدی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی