عصر بازار

رئیس سازمان مالیاتی خبرداد؛

طرح‌های جدید نظام مالیاتی برای کاهش فرارها/برقراری عدالت مالیاتی

عصر اعتبار- رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی از اجرای طرح‌های جدید مالیاتی در راستای کاهش فرار مالیاتی و برقراری عدالت خبرداد و گفت: کسانی که در تور مالیاتی نیستند، شناسایی می‌شوند.

طرح‌های جدید نظام مالیاتی برای کاهش فرارها/برقراری عدالت مالیاتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از سازمان امور مالیاتی، سیدکامل تقوی‌نژاد گفت: طرح‌های جدید نظام مالیاتی در راستای گسترش تور مالیاتی، کاهش فرار مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی در کشور است؛ این در شرایطی است که در حال حاضر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و کنترل تورم، اساسی ترین سیاست‌های دولت به شمار می رود.

    رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی افزود: یکی از بندهای اساسی اقتصاد مقاومتی، قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و اتکا به درآمدهای پایدار و پاک همچون مالیات است که در این راستا، سیاست کلیدی وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور این است که از بخش خاکستری اقتصاد مالیات اخذ شود،

    وی تصریح کرد: با اجرای طرح های جدید نظام مالیاتی، عملا کسانی که در تور مالیاتی نیستند، شناسایی شده و فرار مالیاتی در کشور کاهش خواهد یافت، این در شرایطی است که اجرای عدالت مالیاتی مهمترین سیاست نظام مالیاتی است و این سازمان به هیچ عنوان بنا ندارد تا با بی عدالتی و فشار بر مودیان مالیاتی، مالیات اخذ کند؛ بلکه وصول مالیات حقه باید با شناسایی مودیان جدید و گسترش تور مالیاتی انجام گیرد.

    به گفته تقوی‌نژاد، عدالت مالیاتی را به معنای وصول عادلانه مالیات با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و همچنین هزینه کرد مالیات با رعایت عدالت و توزیع مناسب ثروت و آبادانی و عمران متوازن کشور عنوان کرد.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، اعتماد آفرینی در جامعه و تعامل با مودیان را اصلی ترین سیاست دستگاه مالیاتی عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا، یکی از جهت گیری های اساسی سازمان، تعامل و تفاهم با مودیان است و بر همین اساس، امسال برای نخستین بار با اصناف برای مالیات عملکرد سال 94 به توافق رسیدیم و هیچ افزایش مالیاتی نداشتیم و در مقابل، شاهد اعتماد مودیان به دستگاه مالیاتی و مشارکت بالای مردم برای پرداخت مالیات به عنوان حقوق حقه دولت بودیم.

    تقوی نژاد، مودی مداری را اصل نخست و سیاست بنیادین نظام مالیاتی بر شمرد و ادامه داد: برخورد محترمانه و مناسب با مودیان و احترام به حقوق ایشان و آگاه سازی مردم نسبت به تکالیف قانونی شان، بسیار مورد اهمیت است و اقدامات متعددی در این راستا صورت گرفته است.

    وی ادامه داد: براساس رویکرد جدید نظام مالیاتی، اصل بر راستگویی مودیان است و اعتماد به مردم در دستور کار ما قرار گرفته است که در این راستا، ایجاد فضای اداری شایسته و مناسب برای مودیان را نیز بسیار مهم برشمرد و گفت: در کنار برخورد شایسته و محترمانه با مردم، توسعه فضای اداری و ارایه خدمات مناسب و در شأن مردم در دستور کار ما قرار دارد.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از برنامه های جدید نظام مالیاتی برای ایجاد شرایط مناسب اقتصادی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم، مشوق ها و حمایت های خوبی از تولید و صادرات پیش بینی شده که مهمترین آنها کاهش نرخ مالیات ها، هدفمندسازی معافیت ها و ارایه مشوق های متعدد به فعالان اقتصادی است.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: در رابطه با تقویت ضمانت های اجرایی قانون نیز در اصلاحیه جدید، اصلاحات موثری صورت گرفته که بحث جرم انگاری مالیات از مهمترین آنها به شمار می رود و از این پس شاهد برخورد جدی و قاطع دستگاه مالیاتی با مودیانی که به هر شیوه متوسل به فرار مالیاتی می شوند، خواهیم بود.

    وی با اشاره به اینکه مالیات هم حق الناس است و هم بیت‌المال، تاکید کرد: ارتقای سلامت نظام اداری یکی از موضوعاتی است که در سازمان مالیاتی با جدیت پیگیری می شود.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اطلاعات مبادلات اقتصادی باید در اختیار دستگاه مالیاتی قرار گیرد و این یک امر مرسوم در کشورهای توسعه یافته است، عنوان داشت: به منظور شفاف شدن اقتصاد کشور، براساس قانون، مبادی ذیربط ملزم به ارایه اطلاعات اقتصادی می باشند و علاوه بر این، برخی از گروه های مودیان نیز ملزم به ارسال صورت معاملات فصلی در راستای ماده 169 قانون مالیات های مستقیم شده اند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: براساس اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم، ظرف مدت سه سال، شیوه علی الراس به طور کامل از نظام مالیاتی برچیده خواهد شد و با اجرای طرح جامع مالیاتی، مالیات عادلانه و دقیق براساس اظهارنامه مودیان و اطلاعات پایگاه جامع اطلاعات مودیان وصول خواهد شد؛ ضمن اینکه رابطه ممیز و مودی به حداقل ممکن خواهد رسید.

    تقوی نژاد افزود: با هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، 90 درصد اظهارنامه های مودیان مورد پذیرش و تنها 10 درصد از اظهارنامه ها مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، ضمن آنکه باتوجه به حجم بسیار گسترده اطلاعات از وضعیت مودیان پس از تکمیل طرح جامع، شاهد انقلابی در نظام مالیاتی کشور خواهیم بود.

    وی حمایت از اشتغال را یکی دیگر از سیاست های مهم در اصلاحیه جدید قانون مالیات ها برشمرد و بیان داشت: مشوق‌های متعددی در راستای ایجاد اشتغال در بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه برای بنگاه‌های اقتصادی مستقر در مناطق محروم، شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی نیز مشوق های مالیاتی ویژه ای پیش بینی شده است.

    وی همچنین ادامه داد: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که با مشارکت نمایندگان بخش خصوصی و اصناف کشور تدوین شده، در دولت مورد بررسی قرار گرفته و همینک در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است.

    تقوی نژاد، همچنین در بخشی از سخنان خود از تسهیل شرایط استرداد مالیاتی خبر داد و گفت: با ابلاغ یک بخشنامه جدید، مودیانی که در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده بدهی نداشته باشند، ظرف یک ماه مالیات صادرات کالا بدانها استرداد خواهد شد.

    وی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 95 را 9 درصد عنوان کرد و گفت: مطابق قانون، یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش سلامت اختصاص می یابد و همچنین بخشی از مالیات بر ارزش افزوده وصول شده نیز در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار می گیرد تا در محل مطلوب خود هزینه گردد.

    تقوی نژاد، حمایت از مودیان خوش حساب را از دیگر برنامه های نظام مالیاتی برشمرد و گفت: از جمله اقداماتی که در این راستا صورت گرفته آن است که مودیانی که هیچگونه بدهی مالیاتی نداشته باشند، جرایم قابل بخشش آنها بخشوده می شود و همچنین در خصوص دریافت مالیات علی الحساب 4 درصدی از وارد کنندگان نیز این موضوع شامل حال مودیان خوش حساب نمی شود.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تفاهم صورت گرفته با مودیان در سال جاری، خاطر نشان کرد: ما به اصناف قول دادیم که مودیانی که با نظام مالیاتی تفاهم می کنند، برگ قطعی شان را با قید فوریت صادر خواهیم کرد.

    وی موضوع نصب و راه اندازی صندوق مکانیزه فروش را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اجرای این قانون باعث شفاف شدن اقتصاد کشور و در نتیجه تحقق عدالت مالیاتی شده و همچنین کاهش فرار مالیاتی و قاچاق در کشور را در پی خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی