عصر بازار

در جریان سفر دکتر ستاری به کشور چین بررسی می‌شود؛

چگونگی اجرایی‌شدن ۱۰ پروژه برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و چین

عصر اعتبار- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رییس آکادمی علوم جمهوری خلق چین، وارد پکن پایتخت این کشور شد.

چگونگی اجرایی‌شدن ۱۰ پروژه برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره حضور هیات بلندپایه علمی و فناوری ایران در جمهوری خلق چین اظهار کرد: در پی سفر رییس جمهوری خلق چین به ایران در بهمن ماه سال گذشته که طی آن، دو تفاهم‌نامه علمی و فناوری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشورمان با وزارت علوم چین و آکادمی علوم این کشور امضا شد، به دعوت پروفسور چونلی بای رییس آکادمی علوم چین، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان در راس یک هیات بلندپایه علمی و فناوری، به این کشور سفر کرد.

    وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته توسط دکتر ستاری و پروفسور بای در حضور رؤسای جمهوری ایران و چین، برای ایجاد صندوق علم و فناوری «راه ابریشم» به امضا رسید، این صندوق در سال نخست فعالیت خود، پس از فراخوان پروژه‌های مشترک فناوری بین دو کشور، از بین طرح‌های دریافتی، 10 پروژه برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و چین انتخاب کرد که در این سفر، روند انجام تفاهم‌نامه مذکور و چگونگی اجرایی شدن آن انجام می‌شود.

    دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه «صندوق علم راه ابریشم» به طور مشخص با تخصیص حمایت مالی در سه روش عملیاتی می‌شود، درباره این روش‌ها توضیح داد: این سه روش شامل انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های مشترک برنامه‌های تبادل محققان و اساتید است که صندوق علم راه ابرایشم، همکاری میان طرفین را در فناوری‌های پیشرفته تسهیل می‌کند.

    کرمی به همکاری میان آکادمی علوم چین و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی از جمله نانوتکنولوژی، علوم و فناوری‌های شناختی، انرژی‌های نو و تجهیزات پزشکی اشاره و اضافه کرد: مکانیزم حمایت از این پروژه‌ها، هدف تشکیل صندوق مشترک با نام صندوق علم راه ابریشم بوده است.

    وی تصریح کرد: پروفسور چونلی بای رییس آکادمی علوم چین، اردیبهشت ماه سال گذشته نیز به تهران سفر و با دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیدار کرده بود. در این دیدار، طرفین بر گسترش روابط علمی و فناوری در کنار گسترش ارتباطات تجاری دو کشور، تاکید کرده بودند.

    به گفته کرمی، آکادمی علوم چین، بزرگ‌ترین آکادمی علوم جهان است که بیش از 120 انستیتو ملی و دانشگاه زیر پوشش دارد و بیش از 700 شرکت دانش‌بنیان بزرگ را اسپیناف کرده است و لذا می‌تواند تجربه خوبی در همکاری‌های مشترک باشد.

    وی همچنین به برنامه‌های روز اول هیات عالی علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سفر به چین اشاره کرد و گفت: قرار است هیات ایرانی از موسسه تحقیقاتی NCNST و شرکت هایتک Sugon نیز بازدید کنند.

    به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دیدار دکتر ستاری با وزیر علوم و فناوری چین نیز در دستور کار این سفر قرار دارد. علاوه بر این، بازدید از مراکز مهم علمی و فناوری چین، بازدید از نمایشگاه چاینانو و چند شرکت های‌تک و دانش‌بنیان چینی، از برنامه‌هایی است که هیات ایرانی در این سفر انجام خواهند داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو