عصر بازار

حمایت ۲۰ ساله از مخترعان با ثبت اظهارنامه

امکان دسترسی مراکز تحقیقاتی به بانک‌های جهانی

عصر اعتبار- رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان قوه قضاییه با تاکید بر اینکه از زمان ثبت اظهارنامه اختراعات به مدت ۲۰ سال از حقوق مالکیت معنوی صاحب اثر حمایت می‌شود، گفت: مخترعان باید قبل از ارائه ایده‌های خود به نمایشگاه‌های فناوری بین‌المللی و یا بازارهای هدف اختراع خود را به ثبت برسانند.

امکان دسترسی مراکز تحقیقاتی به بانک‌های جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدحسن کیانی روز دوشنبه، سوم آبان ماه در کارگاه منطقه‌ای مدیریت موثر مالکیت معنوی شرکت‌های کوچک و متوسط که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، مالکیت معنوی را راهکاری برای رونق کسب و کار دانست و افزود: در این کارگاه سه روزه که با هماهنگی سازمان جهانی مالکیت معنوی، سازمان ثبت اسناد و املاک و پارک علم و فناوری تهران برگزار شد، درصدد هستیم تا شرکت‌های کوچک و متوسط را با قوانین مالکیت معنوی آشنا کنیم.

    وی با بیان اینکه در این کارگاه پنج سخنران از سازمان جهانی مالکیت معنوی حضور دارند، ادامه داد: در این سه روز درخصوص موضوعات مختلفی چون دارایی‌های فکری اعم از اختراعات، علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و تجاری ارائه خواهد شد.

    کیانی به اقدامات انجام شده در کشور درخصوص مالکیت معنوی اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه مالکیت صنعتی که شامل ثبت علائم تجاری، اختراعات، طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی می‌شود، خوشبختانه قوانین به روز و منطبق با استانداردهای بین‌المللی در کشور داریم.

    رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان قوه قضاییه پیوستن ایران به معاهدات موثر ثبت بین‌المللی اختراعات را از دیگر اقدامات کشور در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر به معاهدات ثبت بین‌المللی مانند PCT، مادرید و لیسبون ملحق شده‌ایم.

    به گفته وی، ارائه تمام خدمات از طریق این معاهدات در حوزه مالکیت معنوی به صورت الکتروفایلینگ است.

    کیانی همچنین با تاکید بر اینکه پروژه‌های متعددی را با سازمان جهانی مالکیت معنوی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیق و توسعه کشور در دستور کار داریم، اظهار کرد: از جمله این پروژه‌ها طرح تیسک را در دستور کار داریم که این طرح برای مخترعان و مراکز پژوهشی کشور امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی جهانی را مانند پتنت اسکوپ و یوروپین پتنت و گوگل پتنت ایجاد می‌کند.

    وی با تاکید بر اینکه ایران با پیوستن به معاهدات بین‌المللی چون PCT رشد قابل توجهی در زمینه حفظ مالکیت معنوی داشته است، ادامه داد: بر اساس آمارهای سال گذشته بیش از 20 پتنت در فرایند ثبت بین‌المللی قرار گرفته است.

    به گفته وی، در حال حاضر حدود 12 تا 13 هزار اظهارنامه ثبت اختراعات به ثبت رسیده است.

    رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دنیا ملاک خود را ارزیابی اظهارنامه ثبت اختراعات قرار داده است، خاطرنشان کرد: در ایران نیز ما پس از بررسی اظهارنامه‌های ثبت اختراعات که با هماهنگی پارک‌های علم و فناوری از جمله پارک علم و فناوری تهران انجام می‌دهیم، اقدام به بررسی اظهارنامه‌های اختراعات می‌کنیم که معمولاً یک‌سوم از این تعداد منجر به ثبت پتنت خواهند شد.

    کیانی همچنین تاکید کرد: از زمان تسلیم اظهارنامه ثبت اختراعات، به مدت 20 سال از صاحبان طرح حمایت‌های حقوقی صورت می‌گیرد و در صورتی که نقض حقی ایجاد شود، فرد خاطی از مجازات‌های کیفری و حقوقی برخوردار می‌شود.

    وی عمده سرمایه‌های شرکت‌های کوچک و متوسط را دانش فنی دانست و ادامه داد: این دانش فنی در قالب پتنت، طرح صنعتی و علائم تجاری بروز پیدا می‌کنند و در صورتی که مخترعان دستاوردهای خود را با دقت لازم مدیریت کنند و آن را به ثبت برسانند، در آینده با مشکلاتی مواجه نخواهند شد.

    کیانی با تاکید بر ضرورت ثبت اختراعات در بازارهای هدف و در بازارهای بین‌المللی، توضیح داد: ثبت معمولا در دو فرایند ملی و فراملی صورت می‌گیرد که از سال 1304 قوانین ثبت اختراع در کشور تدوین شده و در سال 1386 نیز این قوانین به‌روز شده است.

    رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان قوه قضاییه با اشاره به قوانین ثبت فراملی تاکید کرد: اگر مخترعان بخواهند با سیستم سنتی حرکت کنند، باید به صورت سنتی به تک تک کشورها سفر کرده و اقدام به ثبت اختراع خود کنند.

    کیانی اضافه کرد: خوشبختانه ایران در طی 10 سال اخیر به معاهدات موثر ثبت بین‌المللی مانند معاهده مادرید برای ثبت علائم تجاری و معاهده PCT و لیسبون درخصوص اختراعات و نشان جغرافیایی پیوسته است؛ از این رو شرکت‌ها و مخترعان دیگر نیاز ندارند که به بازارهای هدف مراجعه کنند و هزینه‌های جزیره جزیره برای ثبت اختراع پرداخت کنند.

    وی اضافه کرد: پیوستن ایران به معاهدات بین‌المللی موجب شده است تا شرکت‌ها تنها یک هزینه بین‌المللی در اداره مالکیت صنعتی کشور پرداخت کنند و اظهارنامه‌های آنها از طریق دفتر ما در ژنو ارسال می‌شود و از این طریق مدارک مورد نیاز به کشورهای هدف ارسال خواهد شد.

    رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان با این قوانین آشنا نیستند، افزود: فلسفه پیدایش سازمان جهانی مالکیت معنوی و کنوانسیون‌های مربوطه این است که در گذشته مخترعان در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شدند و چون معاهدات و کنوانسیون‌های حمایتی فراملی وجود نداشت، این اختراعات مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفتند.

    کیانی هدف مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه را ارتقاء و آگاهی‌های عمومی و خصوصی شرکت‌ها ذکر کرد و ادامه داد: در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان بازارهای هدف مشخصی دارند، باید قبل از ارائه، محصول دانش‌محور خود را به ثبت برسانند.

    وی با بیان اینکه باید قبل از اینکه ایده‌ها وارد بازارهای جهانی شوند، به ثبت برسند، اظهار کرد: به ثبت رساندن این اختراعات موجب می‌شود تا مخترعان به جای اینکه اختراعات خود را به طور کامل منتقل کنند، لایسنس آن را به کشورهای مورد نظر ارائه دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو