عصر بازار

درخواست قطع ید برای سارق میلیاردی

عصر اعتبار- دادستان تهران برای سرکرده باند سرقت‌های میلیاردی از خانه‌های شمال پایتخت به جرم ارتکاب ٣٩ فقره سرقت درخواست قطع ید کرد.

درخواست قطع ید برای سارق میلیاردی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اعتماد، او مردی ٣٢ ساله است که پیش از این سابقه کیفری نداشت اما طی یکسال با همدستی ٥ مجرم دیگر ابتدا خانه‌های گرانقیمت را زیرنظر می‌گرفت و سپس در نیمه‌های شب از طریق بالکن و پنجره‌ها وارد آنها می‌شد. از آنجا که او شناخت خوبی درباره فرش‌ها دارد، بیشتر فرش‌های ابریشم خانه‌ها را سرقت می‌کرد و آنها را از طریق باربرها به دست مالخرهای کرمانشاه و کرج می‌رساند. متهم که پس از شناسایی از طریق دوربین‌های مداربسته یکی از خانه‌ها از سوی پلیس دستگیر شد، همراه سایر اعضای باند با شکایت ١٦ مالباخته روبه‌رو شده است که تعدادی از آنها در زمان وقوع سرقت‌ها در خانه‌های خود خواب بودند اما به دلیل حرفه‌ای عمل کردن سارقان، متوجه آنها نشدند. سرقت طلا و ظروف نقره‌ای گرانقیمت نیز بخش دیگری از جرایم متهمان را شکل می‌دهد که بیشتر مالباخته‌ها خواستار بازگشت آنها شده‌اند.

    رسیدگی به این پرونده روز گذشته در شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغرزاده در حالی انجام شد که هر ١٦ مالباخته خواستار قطع ید متهم شدند. یکی از آنها که حادثه باعث ریختن موهای دخترش شده است، گفت: «پس از این حادثه دخترم افسردگی شدید گرفت و تمام موهای سرش ریخت طوری که او را پیش چندین دکتر بردیم اما هیچ کسی نتوانست درمانش کند. سارقان از من میلیون‌ها تومان فرش و طلا دزدیده‌اند. من تقاضای قطع ید سرکرده باند را دارم.» مالباخته‌ای دیگر نیز که دندانپزشک است، گفت: «من هنگام سرقت‌ها در یکی از روستاهای دورافتاده کشور کار می‌کردم. همسرم تماس گرفت و گفت سارقان به خانه مان دستبرد زده‌اند. خیلی نگرانش شدم برای همین هواپیما گرفتم و خودم را به تهران رساندم. سوالم این است که آیا این سارقان که میلیون‌ها تومان مال ما را با خود بردند، وجدان ندارند؟» پس از درخواست قطع ید از سوی او، شاکی دیگری هم که این حادثه باعث ایجاد ترسی ماندگار در دخترش شده است، پشت جایگاه ایستاد و گفت: «من و دخترم با هم زندگی می‌کردیم اما این سرقت باعث شد او دچار ترس و اضطراب شدیدی شود تا آنجا که خانه‌مان را زیر قیمت فروختیم و به جای دیگری رفتیم. متهم فرش‌های ابریشم و طلاهای ما را دزدیده و من درخواست قطع ید او را دارم.»

    با ثبت شکایت مالباخته‌ها، نوبت به متهم رسید. او به ارتکاب ٣٩ فقره سرقت اعتراف کرد و گفت: «قبل از انجام سرقت‌ها در کار خرید و فروش ماشین بودم. پس از مدتی با همکاری ٥ نفر دیگر باند سرقت را تشکیل دادم. قرار شد از خانه‌های بالاشهر مثلا در الهیه سرقت کنیم. روش کارمان این بود که خانه‌هایی که درهای‌شان باز بود یا بالکن‌های‌شان حفاظ مناسبی نداشت را انتخاب می‌کردیم و مدتی آنها را زیرنظر می‌گرفتیم. سپس در نیمه‌های شب، وقتی مالباخته‌ها در خانه‌های‌شان خواب بودند از طریق بالکن وارد می‌شدیم و فرش‌های ابریشم، طلا‌ها و ظروف‌های نقره‌ای را می‌دزدیدیم و از طریق ماشینی که در نزدیکی محل سرقت پارک شده بود، با خود می‌بردیم.

    در بعضی از سرقت‌ها مالباخته‌ها در خانه نبودند. پس از انجام سرقت‌ها، فرش‌ها را بسته‌بندی می‌کردیم و از طریق باربرها به دست مالخرهای‌مان در کرمانشاه و کرج می‌رساندیم. » براساس کیفرخواست صادره از سوی دادستانی، ارزش اموال سرقتی ٦ میلیارد تومان برآورد شده است که متهم درباره آن گفت: «چون فرش‌ها و طلا‌ها سرقتی بودند مجبور بودیم آنها را زیر قیمت بفروشیم برای همین مبالغ هنگفتی نصیب ما نمی‌شد. » در پایان دادگاه قضات وارد شور شدند تا رای نهایی را صادر کنند. براساس قانون مجازات اسلامی، در صورت تحقق ١٦ بند از جمله رسیدن سارق به بلوغ شرعی، هتک حرز (محل نگهداری مال)، آگاهی سارق از حرام بودن مال و... سرقت حدی محرز و متهم در مرحله اول به قطع چهار انگشت دست راست محکوم می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی