عصر بازار

آل‌اسحاق:

عمده نقل و انتقال ارز هنوز با صرافی هاست

عصر اعتبار- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تنها معاملات کوچک چند میلیون دلاری ایران از طریق بانک‌ها انجام می‌شود گفت:غالب تجارت خارجی ما فعلاً از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود و بانک‌های بزرگ هرگز با ایران همکاری ندارند.

عمده نقل و انتقال ارز هنوز با صرافی هاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این سوال آیا در شرایط فعلی دیگر از صرافی ها برای نقل و انتقال پول استفاده نمی‌شود اظهار کرد: معاملات کوچک در بانک ها انجام می‌شود و سوئیفت بر قرار است اما طرف مقابل، بانک‌های بزرگ خود را برای تجارت با ایران مهیا نکرده است و تنها معاملات کوچک چند میلیون دلاری از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.

    وی افزود: در حال حاضر تنها برخی بانک های ما  با برخی بانک‌های خارجی ارتباط دارند و معاملات انجام می دهند، اما مشکل اصلی هنوز باقی است.

    عضو هیئت نمایندگان اتا ق ابزرگانی تهران با بیان اینکه هنوز عمده صادرکنندگان کشور اکنون از طریق صرافی ها به نقل و انتقال پول می‌پردازند ادامه داد: باید اذعان داشت غالب تجارت ما فعلاً از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود و بانک های بزرگ هرگز با ایران همکاری ندارند.

    رئیس‌جمهور امروز در جمع مردم خمین با بیان اینکه امروز بانک‌ مرکزی و سایر بانک‌های ایرانی ارتباط خوبی با دنیا دارند، گفت: تجارت ما با دنیا رو به رونق است و کارخانه‌های ما یکی پس از دیگری از "رکود" خارج می‌شود.

    حسن روحانی همچنین با اشاره به اینکه در سایه برجام همه کشتی‌ها در بندرعباس پهلو می‌گیرند افزود: هر حواله بانکی در زمان گذشته به‌وسیله صراف‌ها و دلالان حدود 10 تا 20 درصد خرج انتقال داشت و از جیب مردم می‌رفت درحالی که اکنون بانک‌ مرکزی و سایر بانک‌های ایرانی ارتباط خوبی با دنیا دارند و دیگر آن 20 درصد از جیب مردم به جیب دلالان نمی‌رود.

    بنابراین گزارش، تداوم مشکل نقل و انتقال ارز بعد از برجام توسط بسیاری از فعالان بخش خصوصی و حتی مسئولان بخش دولتی مطرح شده و می‌شود.

    در روز ملی صادرات نیز عامریان صادرکننده نمونه فرش به این  مشکلات  اعتراض داشت. وی با بیان اینکه بانک‌های خارجی ضمانت‌نامه بانکی ما را نمی‌پذیرند، در گفتگو با تسنیم گفت: بعداز اجرای برجام هنوز نمی‌توانیم پول حاصل از صادرات خود را از طریق بانک برگردانیم و مجبور به استفاده از صرافی‌ها یا واردات کالا از کشور مقصد صادرات هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی