عصر بازار

رشد ۱۸.۵ درصدی شاخص از روز اجرای برجام

عصر اعتبار- جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، صنعت خدمات مالی را کاملا آماده و در دسترس سرمایه گذاران خارجی دانست.

رشد ۱۸.۵ درصدی شاخص از روز اجرای برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، بهادر بیژنی که به همراه هیاتی 11 نفره با مقامات ارشد بازار سرمایه به کره جنوبی سفر کرده است، در سخنرانی صبح امروز خود گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از هر گونه مشارکت خارجی استقبال می‌کند.

    وی که در سمینار «تبادل دانش مالی ایران - کره» شرکت کرده بود، در ارائه‌ای با نام «بازار سرمایه ایران: رشد، نوآوری و تعهد» از  رشد در بازار سرمایه ایران پس از اجرای برجام خبر داد و گفت: شاخص از روز اجرای برجام حدود  18.5 درصد رشد داشته و حجم معاملات نیز از رشد چشمگیری برخوردار شده است.

    یکی دیگر از محورهای رشد که در بخش اول این جلسه به آن اشاره شد، «صکوک» بود. به گفته بیژنی، حجم انتشار صکوک در دو سال گذشته روند صعودی داشته است؛ ضمن اینکه طیف گسترده‌ای از انواع صکوک تایید و اجرا شده‌ است.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل ادامه داد: گرچه صکوک تا کنون رتبه بندی نشده ‌ ولی تضمین شده و از نقدشوندگی بالایی برخوردار است؛ ضمن اینکه  امکان دادوستد در هر چهار بورس فعلی، یکی از برجستگی‌های این اوراق است.

    بیژنی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تعداد شرکت‌های جدید پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس در سال 2015 به ترتیب 3 و 10 شرکت، و این تعداد در سال 2016 (تا کنون) به ترتیب 3 و 16 شرکت بوده است. همچنین تعداد شرکت‌های ثبت شده در فرابورس در سال‌های 2015 و 2016، 13 شرکت بوده است.

    وی همچنین اظهار داشت: نسبت بالای پرداخت سود نقدی به P/E معادل 12 درصد و نسبت پایین P/E حدود 7 درصد، یکی دیگر از نکات بارز بازار سرمایه ایران، است.

    در بخش دوم، بیژنی موضوع «نوآوری» را مطرح و از جمله ابزار های معاملاتی نوین که معرفی کرد اسناد خزانه بود که سررسید آن حتی تا 50 سال نیز می رسد . صکوک اجاره، سلم موازی (که در بورس کالا از اقبال خوبی برخوردار است)، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های فلزات گرانبها از دیگر محورهای این سخنرانی بود .

    وی در خصوص رتبه بندی هم گفت: مقررات رتبه بندی اعتباری نهایی شده و اولین مجوز نیز اعطا شده است. همچنین مدل «آبی» که ریسک نکول کارگزار را از بین می‌برد، از جمله ابتکارات بازار سرمایه است.

    در خصوص انتشار اوراق بهادار، بیژنی به تصویب انتشار 12 میلیارد دلار اوراق در قانون بودجه سال جاری اشاره کرد و افزود:  در ششمین برنامه توسعه، حجم انتشار اوراق بهادار اسلامی، باید تا سال 2022 سالانه 20 میلیارد دلار باشد.

    بیژنی در بخش سوم و پایانی به تعهدات سازمان به ویژه در بعد بین‌الملل اشاره کرد و گفت: بدون شک عضویت سازمان بورس در  IOSCO، مهمترین دستاورد برون مرزی بازار سرمایه به شمار می‌رود.

    جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، همچنین با اشاره به همکاری دیرینه و عمیق با تعدادی از  بازارهای سرمایه جهان، از معرفی پروژه‌های مشترک سخن به میان آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو