عصر بازار

بازار خرده‌فروشی در انتظار بزرگترین حراج سال

عصر اعتبار- حراج جمعه آخر سال میلادی یا همان «بلک‌فرایدی» چطور به کشورهای آسیایی و حتی اسلامی رسید؟

بازار خرده‌فروشی در انتظار بزرگترین حراج سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بلک‌فرایدی هر سال در آخرین جمعه ماه نوامبر در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود. امسال هشتادوچهارمین حراج جمعه (Black Friday) روز 25 نوامبر مصادف با 5 آذرماه در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود و جالب اینجاست که این حراج به‌رغم سال‌های گذشته که بیشتر در کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار می‌شد، در سال‌های اخیر به کشورهای آسیایی و اسلامی هم رسیده است.

    خرید کالاهای پرطرفدار با تخفیف‌های استثنایی و فروش با حجم بالا مزیت‌های اصلی حراج بلک‌فرایدی برای خریداران و فروشندگان است. این حراج هرساله در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. سال 2016 بیش از 20 کشور در سراسر جهان حراج جمعه را برگزار می‌کنند که در این میان کشورهایی مثل انگلستان، فرانسه، آلمان، سوییس، هند، پاکستان، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای مسلمان آفریقایی مثل نیجریه نیز به چشم می‌خورند.

    در پاکستان، حراج جمعه (بلک فرایدی) برای اولین بار توسط فروشگاه آنلاین (Daraz.pk) معرفی شد. در سال 2015 به مدت سه روز، این فروشگاه اینترنتی محصولات خود را با تخفیف‌های استثنایی در اختیار مشتریان خود قرار داد. این رویداد با همکاری شرکت مخابراتی تلنور پاکستان (Telenor Pakistan) برگزار شد و از سوی مردم نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

    در نیجریه، نیز بلک فرایدی توسط دو فروشگاه اینترنتی مهم به نام‌های (Konga) و (Jumia) در این کشور معرفی شد. هنوزهم فروشگاه (Jumia) با فروش تیشرت‌های بلک‌فرایدی، هیجان این روز را زنده نگه داشته است. سابقه حضور بلک‌فرایدی در نیجریه بیشتر از سایر کشورهای اسلامی است. بسیاری از تولیدکنندگان به طور مستقیم اجناس را به این کشور ارسال نمی‌کنند، برای همین وب‌سایت‌هایی چون (mallforafrica) این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کنند تا علاوه بر خرید از محصولات داخلی بتوانند در حراج بلک‌فرایدی از دیگر فروشگاه‌های آنلاین دنیا نیز خرید کنند.

    سال 2014 فروشگاه آنلاین سوق (souq) بلک‌فرایدی را در برای اولین بار به ساکنان امارات متحده عربی، معرفی کرد. این فروشگاه اعلام کرده‌است به لطف 10 هزار پیشنهاد ویژه خود در حراج جمعه خود توانسته فروشگاه خود را به میلیون‌ها کاربر اینترنتی معرفی کند. با وجود معروف بودن این روز به نام بلک فرایدی، صفت سفید (souq) را متناسب با فرهنگ مردم محلی دانست و از لفظ جمعه سفید برای حراج جمعه استفاده کرد. امروزه در کنار عبارت جهانی بلک فرایدی، در حوزه خلیج فارس عبارت وایت فرایدی یا جمعه سفید رسمیت بیشتری یافته است.

    در ایران نیز سال گذشته یکی از فروشگاه‌های آنلاین این حراج را برگزار کرد. بامیلو که شبیه به یک بازار اینترنتی بستر فروش را برای همه فروشندگان کالا مهیا کرده، سال گذشته توانست در این روز فروش خود را 15 برابر کند. فروش کالاهای الکترونیک پرطرفدار در روز بلک‌فرایدی یکی از جذابیت‌های ویژه این روز است. در ایران هم سال گذشته فروش آیفون و پلی استیشن رکورددار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو