عصر بازار

چشم‌انداز رشد اقتصادی در ایران

انتظار رشد ۷ درصدی تا پایان ۹۵!

عصر اعتبار- یک استاد دانشگاه می‌گوید با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران اکنون که از رکود بیرون آمده‌ایم شاید تا یک و دو سال تجربه رشد شش و حتی هفت درصدی شگفت‌آور نباشد، ولی این رشد تداوم ندارد و به احتمال زیاد در سال‌های بعدتر شاهد رشدهای در حدود چهار درصد باشیم.

انتظار رشد ۷ درصدی تا پایان ۹۵!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، درباره نرخ رشد اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اظهار کرد: نرخ‌های رشدی که توسط این دو مرکز ارایه می‌شود صحیح است و تردیدی در صحت و سقم آن‌ها وجود ندارد ولی باید بررسی کرد که این نرخ رشد چگونه محقق شده است.

    وی افزود: طبیعتا مهم‌ترین دلیلی که امروز شاهد نرخ رشد اعلام شده هستیم به دلیل فروش نفت و درآمد حاصل از آن در پسابرجام است. به هر حال موتور رشد اقتصادی ایران همیشه درآمدهای نفتی بوده  و این رشد غیر طبیعی نیست. نباید فراموش کرد که در سال 1394 رشد خوبی نداشتیم، رشد مثبتی که امسال اتفاق می‌افتد ناشی از درجا زدن سال 1394 است وبه این ترتیب رشد اقتصادی شش یا هفت درصد نیز ممکن است محقق شود.

    او درباره تاثیر رشد بخش نفت و تاثیر آن در اشتغال توضیح داد: واقعیت این است که بخش نفت به خودی خود اشتغالزا نیست، ولی در نظر داشته باشید که وقتی درآمد نفت زیاد می‌شود به ویژه وقتی که از بودجه دولت راه به اقتصاد ایران پیدا می‌کند، به طور موقت اشتغالزاست. در وضعیت رکودی آن افزایش درآمد نفت می‌تواند به خاطر اینکه منابع مالی حاصل از فروش نفت تزریق می شود به بخش‌های مختلف اقتصاد و از آن منظر اثر مثبتی در اشتغال داشته باشد.

    این اقتصاددان درباره وضعیت رشد اقتصادی ایران در آینده، بیان کرد: اگر بخواهیم وضعیت کلی اقتصاد ایران را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که برای یک دوره 10 ساله ما شاهد رشد خیره کننده نخواهیم بود، چرا که مجموعه عواملی که وضعیت کنونی اقتصاد ایران را شکل داده است مانع از آن می‌شود که اقتصاد ایران به شکل خیره‌کننده‌ای رشد کند. البته اقتصادی که به خاطر تحریم‌ها در رکود قرار گرفته بود می‌تواند در یکی دو سال رشدهای عجیب را تجربه کند و این موضوع خیلی شگفت‌آور نیست، ولی در بلند مدت این موضوع تحقق پذیر نیست چون بخش صنعت در ایران وضعیت مطلوبی ندارد و اکنون بسیاری از صنایع ورشکسته هستند و قدرت رقابتی با بنگاه‌های اقتصاد جهانی ندارند، بنابراین ما انتظار رشد خیره کننده‌ای از بخش صنعت نباید داشته باشیم.

    رحمانی بیان کرد: اگر به وضعیت اقتصاد ایران در قبل از تحریم‌ها بنگریم متوجه می‌شویم در یک بازه زمانی 20 ساله رشد ما در حدود چهار درصد بود و این تصویری از این است که چقدر ایران پتانسیل رشد دارد؟ وقتی متوسط رشد اقتصادی ایران در بیست سال زیر چهار درصد بوده است نشان دهنده این است که در اقتصاد ما پتانسیل تجربه رشدهای بالا وجود ندارد، ولی از سوی دیگر باید به این نکته هم واقف بود که به هر حال اقتصادی مثل کشور ما باید سالی حدود سه تا چهار درصد رشد کند، ولی در چند سال متوالی ما شاهد هیچ رشدی نبودیم در نتیجه این امکان وجود دارد که پس از خروج از رکود تا یک دوره‌ای رشدهای پنج، شش درصدی را تجربه کنیم. 

    عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه تهران همچنین درباره سیاست دولت مبنی بر جذب سرمایه خارجی در جهت تامین سرمایه مالی در اقتصاد ایران، بیان کرد: در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی اگر فقط ورود سرمایه مالی صورت گیرد مشکلی از مشکلات ما را حل نمی‌کند، چون در گذشته هم تجربه داشتیم که منابع مالی آوردیم ولی کمکی به اقتصاد ما نکرده است. ولی اگر ورود سرمایه خارجی به کشور ما در جهت راه‌اندازی فعالیت اقتصادی باشد به اقتصاد ما کمک خواهد کرد، ولی مجموعه شرایطی که اقتصاد ایران اکنون با آن روبه رو است به نظر من نمی‌تواند برای ورود سرمایه‌گذار خارجی جذاب باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو